Society Without God av Phil Zuckerman

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Society Without God av Phil Zuckerman

Inlägg av Vidugavia » mån 29 jul 2013, 14:49

Radikalrealist skrev:
Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:Sedan undrar jag, och tesen om ekonomisk trygghet stämmer, och att USA:s religiositet till stor del förklaras av landets kapitalistiska natur, hur förklarar man att de övriga engelskspråkiga länderna (Irland undantaget) som är nästan lika kapitalistiska som USA ändå är avsevärt mer sekulariserade? I dessa länder, liksom i Sverige, är politikernas religiösa trosuppfattningar en icke-fråga, det anses inte udda att inte regelbundet gå i kyrkan, det är inga stora politiska konflikter om evolutionsteorin i skolorna eller om abort, osv.
Du skulle förmodligen bli mycket mindre förvirrad om du sätter dig ner och definierar de begrepp du använder samt funderar igenom skillnader mellan olika länders utveckling.

USA, Storbritannien och Sverige är precis lika kapitalistiska alla tre. De är det dock på lite olika sätt. Sitt ner. Tänk.
Vaknat på fel sida?
Bara jävligt trött på de allmänna otuggade vagheter som Nemesis kräker ur sig. Jag tror dock, helt ärligt, att hens förvirring skulle bli mindre om hen tog sig tiden att sitta ner själv och fundera igenom vad hen egentligen menar.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 29 jul 2013, 19:43

Vidugavia skrev:
Radikalrealist skrev:
Vidugavia skrev:Du skulle förmodligen bli mycket mindre förvirrad om du sätter dig ner och definierar de begrepp du använder samt funderar igenom skillnader mellan olika länders utveckling.

USA, Storbritannien och Sverige är precis lika kapitalistiska alla tre. De är det dock på lite olika sätt. Sitt ner. Tänk.
Vaknat på fel sida?
Bara jävligt trött på de allmänna otuggade vagheter som Nemesis kräker ur sig. Jag tror dock, helt ärligt, att hens förvirring skulle bli mindre om hen tog sig tiden att sitta ner själv och fundera igenom vad hen egentligen menar.
Haha, är du sur för tråden om vänstern och konflikter? :lol:

Nej, nämnda tre länder är inte likna kapitalistiska. USA har ett mycket mindre socialt skyddsnät än Sverige, och där påverkar pengar ens möjligheter på ett helt annat sätt än i Sverige. Till exempel är högre utbildning gratis i Sverige, men inte i USA. I USA är skatterna mycket lägre än i Sverige och du bestämmer själv hur du vill spendera dina intjänade pengar i större utsträckning.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 30 jul 2013, 13:30

Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:
Haha, är du sur för tråden om vänstern och konflikter? :lol:

Nej, nämnda tre länder är inte likna kapitalistiska. USA har ett mycket mindre socialt skyddsnät än Sverige, och där påverkar pengar ens möjligheter på ett helt annat sätt än i Sverige. Till exempel är högre utbildning gratis i Sverige, men inte i USA. I USA är skatterna mycket lägre än i Sverige och du bestämmer själv hur du vill spendera dina intjänade pengar i större utsträckning.
Ok. Grad av kapitalism och grad av skatter har alltså med varandra att göra. Det är bra att du konkretiserar dina påståenden lite.

Sett utifrån beskattningens andel av BNP så har du givetvis rätt i att Storbritannien och USA och andra engelsktalande länder är mer ”kapitalistiska”.

Skatteandel av BNP 2012
Sverige: 45,8%
Storbritannien: 39%
Canada: 32.2 %
Irland: 30,8%
Australien: 30,8 %
USA: 26.9%
Sydafrika: 26.9%

Jag förstår dock i sammanhanget inte riktigt ditt resonemang kring religion.

Andel som menar att religion inte är en viktig del av vardagen (2006-2011)
Sverige: 88%
Storbritannien: 76%
Australien: 67%
Canada: 60%
Irland: 53%
USA: 36%
Sydafrika: 20%

Det land som i störst grad låter sina medborgare bestämma hur de spenderar sina intjänade pengar är Förenade Arabemiraten. I Qatar är det 4% som menar att religion inte är en viktig del av deras vardag.

Observera att jag inte driver någon egen tes i ovanstående utan försöker bara utforska dina resonemang.

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... age_of_GDP
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion_by_country
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 03 aug 2013, 09:47

Vidugavia skrev:Det land som i störst grad låter sina medborgare bestämma hur de spenderar sina intjänade pengar är Förenade Arabemiraten. I Qatar är det 4% som menar att religion inte är en viktig del av deras vardag.

Observera att jag inte driver någon egen tes i ovanstående utan försöker bara utforska dina resonemang.
Det jag gjorde var att uttrycka skepticism kring om det verkligen stämmer att ett land med en ekonomi närmare fri marknad verkligen resulterar i ett mer religiöst land och vice versa.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Skriv svar