Effekter av gudstro, eller: Religion vs. Politik

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av matsw » lör 22 jun 2013, 22:55

pwm skrev:Och ateism är inte frånvaro av trosföreställningar.
1) Blanda inte ihop teism och religion.
2) vad har det med någonting att göra?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
crax

Re: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av crax » tis 06 aug 2013, 22:16

matsw skrev:
Homo_Interneticus skrev:Det behöver jag inte eftersom jag vet att det finns sund politik. Det var just det som var poängen!
Inte mycket till poäng: det finns inget alternativ till politik, vilket gör jämförelsen meningslös.
Byt ut "politik" mot exempelvis "staten" och den kritik du riktar mot liknelsen faller, dvs, alternativ finns, om än oprövade.

edit: tonade ned polemiken
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Användarvisningsbild
matsw

Re: Effekter av gudstro, eller: Religion vs. Politik

Inlägg av matsw » ons 07 aug 2013, 17:01

crax skrev: Byt ut "politik" mot exempelvis "staten" och den kritik du riktar mot liknelsen faller, dvs, alternativ finns, om än oprövade.
Så din poäng är: om hen hade skrivit något annat än vad hen skrev så skulle jag haft fel om jag svarat det jag har svarat?

No shit Sherlock..
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 07 aug 2013, 17:23

matsw skrev:
crax skrev: Byt ut "politik" mot exempelvis "staten" och den kritik du riktar mot liknelsen faller, dvs, alternativ finns, om än oprövade.
Så din poäng är: om hen hade skrivit något annat än vad hen skrev så skulle jag haft fel om jag svarat det jag har svarat?

No shit Sherlock..
Lysande :lol:
War is peace.

Användarvisningsbild
crax

Inlägg av crax » fre 09 aug 2013, 09:27

matsw skrev:

No shit Sherlock..
Nej, du gör är ett felaktigt antagande rörande min intention. Poängen var att föra diskussionen framåt genom att komma med en mer relevant liknelse. Jag fann din kritik vara korrekt i sak, men den missade den poäng homo_interneticus försökte göra. Du föll offer för "fingret istället för månen" , dvs, du kritiserade liknelsen istället för vad homo_interneticus försökte förmedla med den.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown

Skriv svar