Effekter av gudstro, eller: Religion vs. Politik

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av matsw » fre 21 jun 2013, 07:07

Homo_Interneticus skrev:För bara för att gud i sig förmodligen inte finns, finns ju effekter av gudstro och de effekterna kan man i så fall granska och analysera på ett lika vetenskapligt sätt som många andra psykologiska fenomen.
Effekter av gudstro:
Korståg
Sarin på tunnelbanetåg
Befästande vansinniga traditioner som mullor o präster står för (tex flickor får inte utbilda sig, homosexualitet är en cancersvulst etc)
Hotade och mördade abortläkare.
Kreationism
Häxbränningar

Vi kanske kan hjälpas åt att fylla på listan?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » fre 21 jun 2013, 08:45

matsw skrev:
Homo_Interneticus skrev:För bara för att gud i sig förmodligen inte finns, finns ju effekter av gudstro och de effekterna kan man i så fall granska och analysera på ett lika vetenskapligt sätt som många andra psykologiska fenomen.
Effekter av gudstro:
Korståg
Sarin på tunnelbanetåg
Befästande vansinniga traditioner som mullor o präster står för (tex flickor får inte utbilda sig, homosexualitet är en cancersvulst etc)
Kreationism
Häxbränningar

Det jag menar med att nyansera bilden. Med den retoriken kan ju alla företeelser låta dåligt.
Effekter av politik:
Dödsstraff och avrättningar
Krig
Korruption
Maktmissbruk
Diskriminering
Upplopp

Vi kanske ska hjälpas åt att fylla på listan?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 21 jun 2013, 11:43

Homo_Interneticus skrev:
matsw skrev:
Effekter av gudstro:
Korståg
Sarin på tunnelbanetåg
Kreationism
Häxbränningar

Det jag menar med att nyansera bilden. Med den retoriken kan ju alla företeelser låta dåligt.
Effekter av politik:
Dödsstraff och avrättningar
Krig
Korruption
Maktmissbruk
Diskriminering
Upplopp

Vi kanske ska hjälpas åt att fylla på listan?
Visst. Och du får gärna beskriva alternativet till politik...

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Re: Sv: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av Homo_Interneticus » fre 21 jun 2013, 12:43

Det behöver jag inte eftersom jag vet att det finns sund politik. Det var just det som var poängen!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 21 jun 2013, 16:52

Homo_Interneticus skrev:Det behöver jag inte eftersom jag vet att det finns sund politik. Det var just det som var poängen!
Inte mycket till poäng: det finns inget alternativ till politik, vilket gör jämförelsen meningslös.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » fre 21 jun 2013, 18:42

matsw skrev:
Homo_Interneticus skrev:Det behöver jag inte eftersom jag vet att det finns sund politik. Det var just det som var poängen!
Inte mycket till poäng: det finns inget alternativ till politik, vilket gör jämförelsen meningslös.
Politik är en ickefråga i sammanhanget, poängen var att det finns både bra och dåligt med det mesta, det beror på vad man väljer att lyfta fram.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 21 jun 2013, 20:10

Homo_Interneticus skrev:
matsw skrev:
Politik är en ickefråga i sammanhanget, poängen var att det finns både bra och dåligt med det mesta, det beror på vad man väljer att lyfta fram.
Det finns inget positivt med religion. Allt gott religiös hör görs likväl utan religion, mycket dåligt som gjorts är religions ansvar. Religion är frivilligt.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 21 jun 2013, 21:30

Själv har jag ibland svårt att urskilja gränsen mellan religion och politik.

Det finns inget positivt med politik. Allt gott politik hör [sic] görs likväl utan politik, mycket dåligt som gjorts är politikens ansvar. Politik är frivilligt.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Re: Sv: Frälsning, en väg ur missbruk med vetenskapligt stöd

Inlägg av Homo_Interneticus » fre 21 jun 2013, 22:19

matsw skrev: Det finns inget positivt med religion. Allt gott religiös hör görs likväl utan religion, mycket dåligt som gjorts är religions ansvar. Religion är frivilligt.
Religion är relativt frivilligt i bäst fall. Religion har väll knappast ett ansvar, individer som står bakom en religion har däremot har ett ansvar. Beroende på hur dessa förhåller sig till religionen, positivt som negativt dvs.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 22 jun 2013, 08:56

pwm skrev:Själv har jag ibland svårt att urskilja gränsen mellan religion och politik.

Det finns inget positivt med politik. Allt gott politik hör [sic] görs likväl utan politik, mycket dåligt som gjorts är politikens ansvar. Politik är frivilligt.
Eh? På vilket sätt är politik frivilligt? Hur kan du göra något som har med ett lands styrelse utan att det är en politisk handling?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 22 jun 2013, 09:12

Homo_Interneticus skrev: Religion är relativt frivilligt i bäst fall.
Och om det inte är det. Vad beror det på? Den inskränkthet som är själva grunden för en religion: tro utan grund.
Homo_Interneticus skrev: Religion har väll knappast ett ansvar, individer som står bakom en religion har däremot har ett ansvar.
Religion är inte bara dogmer, religion består även av de som utövar religionen.

Och precis som du säger har de ansvar för sitt medlemskap. Om man tillhör en religion tar man ställning för den religionen. Ju mer central man är desto större ansvar för vad religionen leder till.
Homo_Interneticus skrev:Beroende på hur dessa förhåller sig till religionen, positivt som negativt dvs.
Vad menar du? Negativt? Tänker du dig en troende katolik som tycker religion är skit?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 22 jun 2013, 12:46

matsw skrev:
pwm skrev:Själv har jag ibland svårt att urskilja gränsen mellan religion och politik.

Eh? På vilket sätt är politik frivilligt? Hur kan du göra något som har med ett lands styrelse utan att det är en politisk handling?
Det där är får du fråga en anarkist om.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » lör 22 jun 2013, 22:15

matsw skrev: Och om det inte är det. Vad beror det på? Den inskränkthet som är själva grunden för en religion: tro utan grund.
Det jag menar är att det finns länder, subkulturer, familjer och/eller sammanhang där en icke-tro bemöts med negativa sanktioner. Sedan är jag osäker på hur människor som är helt fria från de yttre omständigheter jag nämnde, hur deras fria val ser ut. Att börja tro, är det egentligen ett fritt val, gör man ett aktivt beslut när man börjar tro eller slutar tro.
matsw skrev: Och precis som du säger har de ansvar för sitt medlemskap. Om man tillhör en religion tar man ställning för den religionen. Ju mer central man är desto större ansvar för vad religionen leder till.
Men bara för att man delar religion innebär det ju inte att man tar ställning för samma sak. Finns ju troende som tycker påven är en galning och ser på sin tro på ett helt annat sätt. Många går ju inte ens till Kyrkan för vad någon präst anser är kanske för denne helt ointressant, eftersom det handlar om denne persons högst privata andliga resa. Om de olika personerna använder sin tro till destruktivitet eller konstruktivitet i handling är deras egna personliga ansvar. Visst har man en maktposition inom en religion bär man på ett större ansvar men man kan ju bara ställas till svars om man ställer sig bakom samma idéer. Även om grundidéerna oftast är detsamma kan det ju skilja sig avsevärt mycket mellan olika tolkningar och hur de handlar i praktiken. Det är ju en viss skillnad på Jonas Gardell och Fred Phelps om man ska prata om ytterligheter av tolkning.
matsw skrev: Vad menar du? Negativt? Tänker du dig en troende katolik som tycker religion är skit?
Menade att vissa gör negativa handlingar och rättfärdigar det med sin religiösa tolkning. Typ positiva som negativa handlingar.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 22 jun 2013, 22:43

pwm skrev:
matsw skrev:

Det där är får du fråga en anarkist om.
Varför då? Anarki är inte frånvaro av politik.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 22 jun 2013, 22:46

Och ateism är inte frånvaro av trosföreställningar.

Skriv svar