Bör den svenska staten upppmuntra trossamfunds verksamhet?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Bör den svenska staten upppmuntra trossamfunds verksamhet?

Inlägg av Nemesis » ons 03 jul 2013, 20:51

Det anser iaf Stefan Attefall:

http://www.regeringen.se/sb/d/14888/a/219161
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Bör den svenska staten upppmuntra trossamfunds verks

Inlägg av amandaduregard » ons 03 jul 2013, 21:54

Jag orkade inte titta på filmen men jag tycker nog att det rimligaste är att hantera trossamfunden som andra stora föreningar. Att föreningarna kan få bidrag etc beror ju inte på att regeringen särskilt vill uppmuntra t.ex. scouting eller karate (några grundläggande krav ska dock uppfyllas, som eventuellt kan diskvalificera vissa trossamfund). Jag tycker att det är bra att vi uppmuntrar ideell organisering och socialt ansvarstagande, även när det kommer i form av religionsutövning. Men dagens särbehandling (framför allt genom den separata avgiften på skattedeklarationen) har jag svårt att förstå.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Bör den svenska staten upppmuntra trossamfunds verksamhe

Inlägg av Anders G » tor 04 jul 2013, 07:41

Beskattningsrätten av medlemmar skulle ju kunna utveklas. Vill vuxna människor att samhället skall bekosta ishallar där man sparkar hockey kan de ju betala det över skattsedeln, som vilket religiöst samfund som helst.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar