Sluta med "Gudsundervisning" i skolan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Sluta med "Gudsundervisning" i skolan

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 17 sep 2013, 09:30

Tryggve skrev:Min erfarenhet: lågstadiet årskurs 1-6 avslutning i kyrkan (låg några hundra meter från skolan). 1982-89. Matsalen på skolan var nog i minsta laget för att rymma alla, vad jag minns. Fanns nog en del "smygpropaganda" från kyrkas sida med i detta också, men det är ju rätt länge sedan, och minnet är opålitligt.

Har vänner som nu har barn som går på denna skola, ska kolla med dem vid tillfälle om avslutning hålls i kyrka eller matsal.

Högstadiet: avslutning i matsalen. 1989-1991.
Gymnasiet: 1991-94 avslutning hölls i aulan, om det var någon större grej. Annars vill jag minnas att det var i klassrummet "normalt".

Detta var i Mölndal.
Jag har exakt samma erfarenhet, under exakt samma tidsperiod, fast på annan plats. :smile2:

Ser inte heller något annat problem med avslutningarna, annat än att jag hade svårt att hålla mig vaken under prästens monotona predikan.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 21 sep 2013, 17:35

Jag samlar ihop här lite i samma tråd.

Vidugavia 15/9 kl 17.47;
Tack för förklaring av begreppet Halmgubbe.
Att jag lite raljant använder mig av uttrycket ”kyrkokramare” betyder självklart inte att jag menar att de som är för skolavslutning i kyrkan tycker precis likadant i alla frågor.

Blafsen 15/9 kl 18.15;
Om det är fel att vara utomhus så är det inte automatiskt jättebra att vara i kyrkan. Om X är dåligt så följer inte med automatik att Y är bra.

Thomas P 15/9 kl 21.38;
Det sekulära samhället ska väl inte bry sig i vad de gör i kyrkan så länge de inte skadar andra. Låt skola och kyrka vara skola respektive kyrka på varsitt håll, det är helt olika saker.

Angående det där med barn till muslimer och skolavslutning i kyrkan så brukar det främst höras två ”argument”;
”De ska inte komma hit och bestämma över att vi ska sluta med våra kristna traditioner, vi är ett kristet land!”
”Muslimerna har inga problem med skolavslutning i kyrkan, vi tror alla på samma gud”.
Det handlar i vilket fall inte om huruvida det finns barn till muslimer eller inte i klassen. Det är en principiell fråga om religionens roll i förhållande till skolan.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 21 sep 2013, 17:44

Mitt bidrag till detta med erfarenheterna av skolavslutningarna.

Jag växte upp i en större mellanstor svensk stad och gick i skola där under 70- och 80-talet. Många skolavslutningar i kyrkan i låg och mellanstadiet, vet inte om det någon gång inte var i kyrkan. Inför en skolavslutning när jag var 11 år så blev jag av min lärare tvingad att lära mig en psalmvers utantill, fick det t.o.m. i läxa, jag har inget minne av att någon sen kontrollerade i kyrkan att jag verkligen sjöng där. I högstadiet vet jag att det förekom skolavslutning både i kyrkan och i skolans aula, likaså i gymnasiet.

Annars minns jag att det just i mellanstadiet var ovanligt mycket fokus på kristendomen i själva undervisningen. Jag minns det som att det presenterades som fakta.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 21 sep 2013, 17:48

Annars minns jag att det just i mellanstadiet var ovanligt mycket fokus på kristendomen i själva undervisningen.
Med förlov sagt så berodde det säkert en hel del på läraren.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Plattfot

Inlägg av Plattfot » tis 24 sep 2013, 18:35

Det har påståtts att skolan skall undervisa om hur det verkligen är. Hur är det då? Vetenskapens Värld på TV har berättat, att bara fem procent av universum består av vanlig materia och energi. Resten är dels mörk materia, och det vet vi inte vad det är, dels mörk energi, och det vet vi inte alls vad det är.

Dessutom talar supersträngteorin om elva dimensioner, sju fler än rum-tidens fyra. Det är alltså inte lite förklaringar, som krävs av skolan. Den får nog nöja sig med att undervisa om, hur vi grubblat och grubblar över tillvaron. På stenåldern gjorde vi flintyxor och trodde på schamaner. Nu gör vi atombomber och tror på vi vet inte vad. Ja, det är nog bara en väldigt liten elit, som faktiskt gör det. De flesta tror på något annat.

Schamanernas idéer predikas i veckotidningar och av New Age. Stor läsekrets och fantastisk omsättning i butikerna med magiska prylar. Kungligheter inblandade. Idéerna växlar mellan intressant och pinsamt. I kyrkan är det likadant. Där växlar det mellan intressanta präster och deras tankar, samt pinsamt mossiga idéer. Och i skolan hade jag för länge sedan en mattelärare, som inte tålde Den Nya Fysiken, utan ville tillbaka till åren före Einstein, Bohr och Planck.

Skolan och kyrkan är som muséer över historiens idéer. Med tanke på de förlegade idéer, som förkunnats i skolan, borde vi lika lite få gå i skolan som i kyrkan, eller hur? Eller vi kanske får göra vad vi vill med skolan och kyrkan? Det är ju ingen som motsätter sig förbättringar av skolan och i skolan.

Min egen erfarenhet av indoktrineringsförsök på 60-talet av religiösa kristendomslärare och dubbelmaoistiska andra lärare alltid hade motsatt effekt. Samma klass/ring växlade mellan att vara pingstvänner och ateister beroende på vilken lärare vi ville reta. Många här oroar sig i onödan.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 24 sep 2013, 19:10

Plattfot skrev:Det har påståtts att skolan skall undervisa om hur det verkligen är. Hur är det då? Vetenskapens Värld på TV har berättat, att bara fem procent av universum består av vanlig materia och energi. Resten är dels mörk materia, och det vet vi inte vad det är, dels mörk energi, och det vet vi inte alls vad det är.
Precis, det är det skolan skall lära ut: att vi inte vet allt.
Dessutom talar supersträngteorin om elva dimensioner, sju fler än rum-tidens fyra.
Strängteorin är bara en hypotes och även om den är matematiskt elegant saknas helt bevis för att det är korrekta beskrivningen av vårt universum så den finns inget skäl att nämna mer än kanske helt perifert.

Användarvisningsbild
Plattfot

Inlägg av Plattfot » tis 24 sep 2013, 19:35

Thomas P skrev: Precis, det är det skolan skall lära ut: att vi inte vet allt.

Strängteorin är bara en hypotes och även om den är matematiskt elegant saknas helt bevis för att det är korrekta beskrivningen av vårt universum så den finns inget skäl att nämna mer än kanske helt perifert.
Jag lärde ju mig i skolan, att svänga mellan ateist och pingstvän beroende på vilken lärare vi skulle reta, den dubbelmaoistiske ateisten eller vår kristne kristendomslärare från det kristliga samfundet. Därför citerar jag nu den senare: "Guds vägar äro outgrundliga." Vi vet alltså inte allt. Det lär också kyrkan ut. Så varför inte gå dit?

Den där matteläraren jag nämnde - du hade legat bra till hos honom med din kommentar. För honom var modern vetenskap lika med det som Otto von Bismarck hade läst i ämnet. Hade han inte läst det, var det inte modern vetenskap.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 24 sep 2013, 20:27

Plattfot skrev:"Guds vägar äro outgrundliga." Vi vet alltså inte allt. Det lär också kyrkan ut. Så varför inte gå dit?
Skillnaden är att det också finns en hel massa frågor vetenskapen löst. Att fokusera sig enbart på det olösta ger fel bild. Religionen är tro från början till slut. Som framgår i annan tråd är vi inte ens säkra på om Jesus funnits.
Den där matteläraren jag nämnde - du hade legat bra till hos honom med din kommentar. För honom var modern vetenskap lika med det som Otto von Bismarck hade läst i ämnet. Hade han inte läst det, var det inte modern vetenskap.
Eh?

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 24 sep 2013, 23:16

Etnavs skrev: Blafsen 15/9 kl 18.15;
Om det är fel att vara utomhus så är det inte automatiskt jättebra att vara i kyrkan. Om X är dåligt så följer inte med automatik att Y är bra.
Något jag inte heller har varit nära att påstå. Men i en situation där det inte finns nåt bra Z, anser nog många att det minst dåliga alternativet är att föredra.

Egentligen ganska enkelt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Skriv svar