Kyrkovalet 2013

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

På vilken nomineringsgrupp ska du rösta i valet till kyrkomötet?

Moderaterna
0
Inga röster
Folkpartiet
1
2%
Kristdemokraterna
0
Inga röster
Centerpartiet
0
Inga röster
Sverigedemokraterna
0
Inga röster
Miljöpartiet
1
2%
Socialdemokraterna
0
Inga röster
Vänsterpartiet
1
2%
Sverigedemokraterna
0
Inga röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
0
Inga röster
Frimodig kyrka
1
2%
Sverigedemokraterna
0
Inga röster
Blankt/avstår från att rösta
5
10%
Är medlem i Svenska kyrkan men inte röstberättigad (under 16 år)
0
Inga röster
Är inte medlem i Svenska kyrkan
38
79%
Annat
1
2%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Re: Kyrkovalet 2013

Inlägg av Mats Einarsson » lör 07 sep 2013, 08:09

Knurd skrev:Öppen Kyrka är en ny nomineringsgrupp. Vid ett första åseende liknar de Miljöpartiet.

http://oppenkyrka.se/
Mja, MP har ju en egen nomineringsgrupp:
http://mpskwebb.mpbloggar.se/kyrkovalet-2013/
Öppen kyrka verkar vara allmänt liberal/progressiv teologi + miljö och generös flyktingpolitik. Gissningsvis är det icke partipolitiskt aktiva som i de allmänna valen röstar på V, MP eller S. Och kanske någon på FP.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » lör 07 sep 2013, 08:24

Öppen Kyrka (ÖKA) är tydligen en "vänster-"utbrytnng ur Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan (POSK), medan Frimodig Kyrka är en "höger-"utbrytning ur samma organisation. Liknar 70-talsvänstern! Ur en debatartikel på POSKs hemsida:
POSK skrev:2001 valde ÖKA att bryta sig ur POSK. Man var väldigt tydligt och sa att ÖKA inte på något sätt skulle konkurrera med POSK - man sa sig vara ett komplement för väljaren.

Men det som sedan hände var att ÖKA använde POSK att ta spjärn emot och efter valet valde man att samarbeta med (S) för att få majoriteten i samfälligheten. Det samarbetet har fortsatt sedan 2001. I 12 år alltså.

Därför klingar det lite falskt för oss i Göteborg när ÖKA pratar om att vara partipolitiskt obunden. Men det får ju stå för ÖKA.

Den otydlighet som Olinder säger sig ha mött i programmet 2001 finns inte på något sätt kvar. På den tiden skulle vi inlemma alla åsikter som rymds både hos ÖKA och Frimodiga. När dessa två ytterligheter bildat var sin grupp (och nu knappt vill tala med varandra) så står POSK för den breda mångfalden.
Eftersom ytterkanterna öppnat eget står POSK nu för den breda mångfalden? Hm.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 07 sep 2013, 09:35

Hustla

Behöver dock inte alltid ses som något olagligt eller negativt.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 07 sep 2013, 10:24

En specifik betydelse är att spela spel (ex biljard, basket, poker) om pengar på ett bedrägligt sätt, typiskt att framställa sig som dålig tills insatserna kommer på bordet.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 10 sep 2013, 13:43

En debattartikel bemöter myter om Sverigedemokraternas påstådda inflytande i kyrkan.

http://debatt.svt.se/2013/09/10/sds-kyr ... lt-pahitt/

Den flitigt spridda myten är att SD:s väljare skulle vara mer engagerade i kyrkovalet, än andra partiers sympatisörer. Men faktum är att SD genomgående har presterat sämre i kyrkoval än i riksdagsval.

Det är ännu ett exempel på förvirringen kring partiets påstådda "värdekonservatism". SD är underrepresenterade bland kyrkans besökare, såväl som bland de världsliga och andliga ämbetshavarna. Deras vurm för kyrkan är också ett ganska nytt och pragmatiskt påfund; när det tidiga SD var integrerat med vitmakt-rörelsen, var det snarare perverterade tolkningar av asatro och nationell mystik som stod för partimedlemmarnas andliga spis.
Adrumdrum.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 12 sep 2013, 22:09

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på en grupp som vill avskaffa kristendomen i svenska kyrkan och göra om den till en allmän livsåskådnings-institution, där man kan vara kristen, ateist, buddist, muslim, etc.. Majoriteten av medlemmarna tror ju ändå inte på en kristen gud som på något rimligt sätt liknar det som beskrivs i Bibeln.
Ingen sådan grupp valbar?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 13 sep 2013, 22:46

Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » lör 14 sep 2013, 14:41

Det finns alltså åtminstone en positiv effekt av kyrkovalet.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 14 sep 2013, 14:55

Det är ett taktiskt misstag hos religionskritiska skeptiker att gå ur svenska kyrkan. Det vore effektivare att stanna kvar och lobba för mer frekventa val. XD
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » sön 15 sep 2013, 15:50

ttias skrev:Det är ett taktiskt misstag hos religionskritiska skeptiker att gå ur svenska kyrkan. Det vore effektivare att stanna kvar och lobba för mer frekventa val. XD
Låt oss då hoppas att det är vad f n hela 19% av de som deltagit i denna tråds enkät sysslar med. Allt annat vore ju förskräckligt.
Cogito, ergo Cartesius est

Etnavs

Inlägg av Etnavs » sön 15 sep 2013, 16:10

ttias skrev:Det är ett taktiskt misstag hos religionskritiska skeptiker att gå ur svenska kyrkan. Det vore effektivare att stanna kvar och lobba för mer frekventa val. XD
Men om jag inte är religiös så behöver jag väl inte vara med i en kyrka över huvud taget?

Om jag upptäckte att jag var med i SD så skulle jag inte stanna kvar och förändra. Jag skulle säga upp medlemskapet istället.

Skriv svar