Var Jesus pappa en romersk officer?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
magi
Kontakt:

Var Jesus pappa en romersk officer?

Inlägg av magi » sön 06 sep 2020, 17:52

--

Kom fram till detta när jag skulle konfirmera mig och avslutade min konfirmation när jag blev utskälld av prästen på mitt påstående.

Maria säger hon såg änglar med vingar och trumpeter och allt möjligt när hon skulle förklara hur hon fick barn med änglar och sonen blev en pojke som var helt exeptionell jämfört med alla andra och var en född ledare osv osv.

Jag sa då.
Är det inte mer troligt att romare hade kunskap om droger och drogade denna Maria så hon fick världens tripp och upplevde det ena hallucinationen efter den andra.
Detta för att dessa romare skulle kunna våldta Maria.
Låt nu också säga att de hade erfarenhet av att tillfredställa kvinnor så att hon i sin drogtripp fick orgasmer vilket gav Maria världens bästa drogtripp.
Dessa vingar Maria såg var något hon aldrig hade sett på människor då hon kanske aldrig sett romare med deras sköldar.
Romarnas sköldar var ca 1 meter höga som de bar på ryggen.
Romarna var själva ca 1 till 1.5 meter höga så det var stora saker de bar på ryggen.
Detta tolkade Maria som vingar då det var det enda Maria kunde tänka sig relaterat till hennes erfarenhet.
Det finns kvinnor som inte kan få sin mödom tagen då mannen kanske är för stor helt enkelt och jag vet några kompisar som haft tjejer som varit för trånga och killen har helt enkelt inte kunnat penetrera tjejen.
Vissa tjejer får helt enkelt tänja upp sig för att till sist klara av sin kille och jag vet en som fick gå till gynekolog för att få hjälp.
Tjejer kan absolut också få spermier i sig då alltså utan att bli penetrerade.
Så det finns garanterat tjejer änn idag som blir gravida utan att killen kunnat penetrera tjejen.
Sedan kommer vi till Jesus.
Är det inte mera troligt att de romare var höga officerare, som drogade och våldtog Maria och därför fick Jesus just dessa gener av denna romerska officer som gjorde att Jesus hade mycket högre sociala och intellektuella förmågor, vilket gjorde att han skillde sig väldigt mycket från alla de som bodde i detta område.
Tänk dig själv att växa upp i ett område med in IQ på 150 bland folk som kanske låg runt IQ 80-90.
Var det en slump att 2 av hans apostlar var fiskare så att han sedan kunde föda hundratals personer från en korg på marken där de 2 apostlarna tryckte upp fisk från en grotta under korgen.'
Osv osv osv..

Är inte detta ett mycket mer trovärdigt scenario?

Fick världens utskällning av prästen så jag förstod absolut att jag var något på spåren i mina funderingar.
La då böckerna på bordet och sa att detta var inte något för mig och lämnade allt religiöst bakom mig.
Detta var ca 40 år sedan......

Eller vad tror ni?

Har också kodat ett litet DOS spel från 1989 i JavaScript / HTML5.
https://gamereality.se/blockout/index.php

Vad tror ni om mina funderingar?
Det finns spekulation om detta nu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiberius_ ... es_Pantera

Någon här som kommer ihåg DOS spelet BlockOut från 1989?

Vad är mest sannolikt?
Underverk eller romare?

Mvh MagI

----
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat............... :D
BlockOut https://blockout.nu

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Var Jesus pappa en romersk officer?

Inlägg av Anders G » sön 06 sep 2020, 20:29

Eller Josef. Eller killen i huset bredvid. Varför skall allt vara så märkvärdigt?
They don't like it up'em, you know!

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 06 sep 2020, 21:07

Jag skulle tippa på Josef.

Det är som GW brukar säga: Man ska inte krångla till saker i onödan.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 06 sep 2020, 22:26

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiberius_ ... es_Pantera

Tror dock främst på Josef jag med.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 07 sep 2020, 07:11

Om Maria varit otrogen måste man medge att hon kom med en kreativ undanflykt. Alltid kul annars att fråga präster om var Jesus Y kromosom kom ifrån. Var det Heliga Ande som stod för den, och hur går det i så fall ihop med tesen att Jesus var helt och hållet människa?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 07 sep 2020, 14:39

Det jag själv funderade på under konfirmationsundervisningen var att gud skulle ha mördat varenda människa på planeten utom de 12 som fanns plats på arken och att det skulle vara ok på något sätt. Men jag insåg att det var fel forum att ta upp det i.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
magi
Kontakt:

Inlägg av magi » mån 07 sep 2020, 18:28

Vitnir skrev:
mån 07 sep 2020, 14:39
Det jag själv funderade på under konfirmationsundervisningen var att gud skulle ha mördat varenda människa på planeten utom de 12 som fanns plats på arken och att det skulle vara ok på något sätt. Men jag insåg att det var fel forum att ta upp det i.
Hahahahahahahahahahahahahahaaahaaahaaahaaaaaa

Lysande :lol:
Det är en absolut självklar logisk tankegång..... XD

Barn är fantastiska på självklara tankegångar. :lol:
Synd att man inte låter barns tankar komma fram mer på sociala medier så att folk får en inblick i enkel logisk självklarhet...

MagI
................
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat............... :D
BlockOut https://blockout.nu

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 08 sep 2020, 12:51

Vitnir skrev:
mån 07 sep 2020, 14:39
Det finns massor av sådana historier, som hur Gud under egyptiska fångenskapen straffade hela egyptiska folket för Faraos beslut, samtidigt som han avsiktligt såg till att Farao inte ändrade sig. Eller som i Sodom och Gomorra där Gud först lovar att inte förstöra städerna om där går att hitta en rättfärdig man, men när en sådan (Nåja, med den tidens mått mätt) hittas i from av Lot så förstör Gud städerna ändå och låter bara Lot och familj(-fru) fly.

Eller man kan gå ända tillbaka till början. Innan de ätit kunskapens frukt kunde Adam och Eva inte skilja på rätt och fel, ändå straffar Gud dem för att de gjorde fel som åt frukten. Historien om hur Gud och Satan slår vad i Job är heller ingen direkt vacker historia. Gud är en riktig jävel i GT.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 08 sep 2020, 15:02

Jo det finns en del "svåra" passager i bibeln som jag hörde en präst formulera det.
Inte för att jag har läst bibeln från pärm till pärm men det är en rätt primitiv krigsgud som träder fram, inte nån velour-kille som man vill ha det till idag.
Och att sen innehållet har bestämts på konferenser gör ju att man kan tvivla rätt mycket på hur korrekt dagens version är jämfört med hur bibeln såg ut från början. Man hade betydligt fler än fyra evangelier att välja mellan om jag har förstått saken rätt.
Så att Maria kanske hade lite föräktenskapligt sex med Josef och inte ville bli stenad för det kan man ju förstå. Om man nu ska tro på ett ord av historien överhuvudtaget.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 08 sep 2020, 21:34

Jungfrufödseln finns bara beskriven i Matteusevangeliget. Andra verkar inte tyckt att det var tillräckligt märkligt för att öda tid på att omnämna. Kanske har det aldrig hänt, kanske är Jesus bara en fiktiv gestaltning av en judisk avfälling, någon som bildade en sekt som utkristalliserades till det vi idag känner som kristendom. Hur som med den saken, det verkar det inte som att vi ska använda bibeln som källa för någonting.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 11 sep 2020, 00:17

Jag tror att Josef var far till Jesus, och jag ska argumentera för det här.

Enligt de gammaltestamentliga profetiorna skulle Messias vara ättling till kung David, och Jesus kallas också "Davids son" på fler ställen i eveangelierna och i övriga Nya Testamentet. Och det är klart att det är på fädernet detta ska räknas, i rakt nedstigande led, såsom i de två släkttavlorna i Matteus- resp. Lukasevangelierna (iofs motsägande) enligt vilka Josef härstammade från David. Men on Josef inte var biologisk far till Jesus så kan Jesus inte vara ättling till David i den meningen, och då blir ju allt prat om "Davids son" meningslöst när det gäller Jesus. Kristna påpekar visserligen ibland att man kunde upptas i en släkt genom adoption, men om det nu var känt på Jesu tid att Josef inte var biologisk far till Jesus, så skulle Jesus anspråk på att vara Messias och Davidsättlig åtminstone försvagas kraftigt, detta vare sig Gud, en romersk soldat eller någon annan (utom Josef) var hans biologiske far.

Jag tror att Jesus, via Josef, mycket väl kan ha varit davidsättling. Om man utgår från släktavlan i början av Matteusevangeliet, så tar ju den efter David upp alla Juda kungar ända fram till Babyloniska fångenskapen, och fortsätter med okända namn fram till Josef. Det kan vara så att denna släkttavla (och det är inte konstigt att den finns. Den tidens judar ska ha hållit noga reda på sina släktskapsförhållanden.) inte bara inte bara är en släkttavla utan också en kungalängd, i leden från David och framåt, dvs. att personerna i släkttavlan ansågs som huvudmän för Davids ätt (enligt primogeniturregeln: äldste sonen till äldste sonen etc), och därmed som tronpretendenter om Davids ätt skulle återkomma till makten. Detta är inget konstigt. Det finns idag flera avsatta kunga- och kejsarätter som håller strikt på sin härstamning och sina titlar, trots att de saknar makt i sina ursprungsländer, t.ex. Habsburg och Romanov. Jag minns t.o.m. ett gammalt TV-program av Dag Stålsjö (den förste "förvillaren") där en man i Norge ansåg sig härstamma från Ynglingaätten, som inte härskat på 1000 år.
Att Jesus och hans föräldrar och syskon levde i rätt små omständigheter motsäger inte detta.
Men när då Jesus framträdde med anspråk på att vara Messias och ansågs vara rättmätig arvtagare till David och judarnas kung förstår man att romarna blev nervösa. Det gav dem anledning att slå till hårt mot honom. Det framgår ju att den viktigaste anklagelsen mot Jesus var anspråken på att vara judarnas kung (hädelsen i att säga sig vara Messias upprörde främst det judiska ledarskapet).
Allt detta förutsätter alltså att Jesus var Josefs (den tidigare huvudmannen för ätten) son, tillika hans äldste son. Men vad händer då efter Jesu död? Vem blir då huvudman och tronpretendent? Ja, eftersom Jesus inte hade några barn går huvudmannaskapet enligt primogeniturregeln över till Jesu bror och Josefs näst äldste son, Jakob. Och mycket riktigt blir ju Jakob ledare för den kristna urförsamlingen i Jerusalem, trots att han inte nämns som Jesu lärjunge i evangelierna - han nämns faktiskt bara några gånger i förbigående i evangelierna. Hur ska man förklara att Jakob blir ledare för en rörelse han knappast var engagerad i medan Jesus levde, om inte med att han var den nye tronpretendenten?

Varifrån kommer då idén om Jesus som Guds son, och jungfrufödseln?
Jag tror inte att detta fanns med i den allra tidigaste kristendomen, så länge man främst försökte värva judar. Man ansåg det nog självklart att Josef var Jesu biologiske far. Vi ska komma ihåg att Jesu födelse bara omnämns i början av Matteus- och Lukasevangelierna, och ingen annanstans i Bibeln. Inte ens Paulus verkar tro att Jesus är son till Gud i biologisk mening, utan han skriver i Romarbrevet att Jesus till sin mänskliga härkomst var av Davids ätt. Paulus säger visserligen att Jesus är Guds son, men han verkar inte mena det i biologisk mening, kanske menar han att Jesus samtidigt var av mänskligt och gudomligt ursprung.
Det här med att vara "Guds son" behöver för övrigt inte vara så märkvärdigt. Det var vanligt att kungar kallades gudasöner och det gäller även att David, Salomo och deras efterträdare som kungar kallades "Guds son", och för åtminstone judarna uppfattades detta inte i biologisk mening.
Så, att Jesus kallades "Guds son" behöver inte betyda mer än han uppfattades som rättmätig kung av sins anhängare, och detta stämmer med vad jag hävdat ovan.

Men när den kristna rörelsen spred sig från den judiska till den grekisk-romerska kultursfären, då kan dessa "hedningar" ha börjat uppfatta begreppet "Guds son" som bokstavligt, biologiskt. Grekisk och romersk mytologi innehåller ju exempel på gudar som får mänsklig avkomma, så detta låg nära till hands för dem, särskilt om de med Paulus uppfattat Jesus som delvis gudomlig. Jag tror att myten om jungfrufödseln kan ha uppstått på det viset. Vi behöver alltså inga spekulationer om romerska soldater, utan Josef var Jesu far.
Mycket tyder på att jungfrufödseln är ett sent tillägg till kristendomen. Den nämns som sagt bara i början av Matteus- och Lukasevengelierna, inte t.ex. i Markusevangeliet, som anses vara det äldsta evangeliet. Därtill kommer att de båda berättelserna om Jesu födelse i Matteus- och Lukasevangelierna är helt olika. De båda berättelserna har faktiskt bara fyra saker gemensamma:

1. Josef är av Davids släkt
2. Maria blir gravid med "helig ande" men Josef tar på sig faderskapet.
3. Jesus föds i Betlehem (därifrån kom David och där ska Messias födas enligt profeten Mika i Gamla Testamentet)
4. Jesus växer upp i Nasaret.

I övrigt skiljer sig berättelserna helt åt. I Matteus står ingentríng om att Josef och Maria från början bodde i Nasaret utan man får intrycket att de från början bodde i Betlehem. Det var enligt Matteus först efter att flykten till Egypten och Herodes' död som de valde att bosätta sig Nasaret i Galileen eftersom Herodes' son Arkelaos då regerade i Judéen. Men enligt Lukas bor Josef och Maria från början i Nasaret och det är pga. skattskrivingen som hon och Josef måste bege sig till Betlehem, Davids stad, eftersom Josef var av Davids släkt (en knasig idé, romarna skulle aldrig hittat på något så opraktiskt, utan låtit folk skattskriva sig där de bodde). Det är bara Lukas som säger att Jesus lindades i en krubba, tydligen bland djuren. I Matteus nämns bara att de bara att de österländska stjärntydarna (de vise männen) går in i huset, inte i stallet eller något annat uthus. Stjärntydarna, kung Herodes, barnamorden i Betlehem och flykten till Egypten nämns bara i Matteus, inte Lukas. Lukas poängterar de besvärliga omständigheterna med att ta sig till Betlehem och de små omständigheter Jesus föddes i, vilket inte Matteus säger något om, men å andra sidan saknar Lukas helt det oerhörda hotet från Herodes. Istället tar Josef och Maria helt lugnt Jesus till templet i Jerisalem och gör de offer dom Mose lag kräver och sen återvänder de med Jesus till Nasaret, utan att ta vägen över Egypten.

Det förefaller alltså som om det uppkommit en urspunglig och tunn myt om Jesu födelse, i form av de fyra punkterna ovan, som sedan broderats ut på två olika sätt (eller kanske fler som vi inte känner till) som återges i Matteus- resp. Lukasevangelierna.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 11 sep 2020, 13:24

Ja det var en detaljrik analys får jag säga. Jag tvivlar inte att det är så kyrkan vill få det att framstå.
Det har ju genomförts en massa forskning på bibeln men kan man säga annat än att bibeln är en ganska fri tolkning av historien för att få fram "det glada budskapet" och att fästa någon vikt vad som faktiskt ord för ord står lätt blir en exercise in futility.
Helt oberoende källor till vad som hände verkar ju helt enkelt inte finnas.
Att bevisa andra personers existens är det ju inga problem med. Att Sokrates fanns fyrahundra år före kristus finns det två andra samtidiga källor än Platon till exempel.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 11 sep 2020, 13:54

Vitnir skrev:
fre 11 sep 2020, 13:24
Ja det var en detaljrik analys får jag säga. Jag tvivlar inte att det är så kyrkan vill få det att framstå.
Vilken analys menar du? Min? Låt mig påpeka att jag är ateist och inte har något med Svenska kyrkan att göra.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 11 sep 2020, 16:07

Intressant och alldeles utmärkt genomgång, Erland! Särskilt intressant det du skriver om "Guds son". Jag tror att vi alltför lätt i vår tid glömmer hur religion och statsmakt varit sammanvävda genom historien. Romerska mynt, inskriptioner och tempel kallade Augustus som skapat fred i världen efter ett århundrade av brutalt krig, för "Guds son", "herre" och "frälsare". Jag kan inte förstå annat än att för Jesus så var politik och religion oupplösligt förenade. Ängelns förkunnande av evangeliet- Jesus som världens frälsare- utmanade statsmakten.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 11 sep 2020, 19:00

Jag tror att på många ställen "Guds son" också kan tolkas som att vi alla är Guds barn. Bönen heter trots allt "Fader vår".

TS tog också upp historien om hur Jesus serverade mat till en hel folkmassa. Min tolkning av den historien är att Jesus sa till folk ungefär "Somliga av er har taget med er mer än ni behöver andra inte tillräckligt. Om ni som har över delar med er räcker det till alla". Miraklet blir då att Jesus var så övertygande att folk var villiga att dela med sig så det räckte och blev över. Det går väl ihop med Jesus övriga budskap.

Skriv svar