Kreationistisk skåpmat

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Kreationistisk skåpmat

Inlägg av Moridin » tis 26 jan 2010, 18:54

M@S skrev:Bibelfokus är verkligen en obehaglig sida. Det är oroväckande att de verkligen försöker missförstå alltihop.

När jag lyssnar på filerna här blir jag helt enkelt bara förbannad. http://www.bibelfokus.se/fakta
Sammanfattning av påstående som görs i Argument för skapelsetro och mot utvecklingsläran, så att du inte behöver lyssna.

1. Positionen att ingen gud finns är endast ett metafysiskt antagande och kan inte demonstreras av vetenskapen.
2. Ateism är en tro.
3. Ateism implicerar att man accepterar "utvecklingsläran".
4. Det är inte observationerna som leder in tankarna på "utvecklingsläran", utan en ateistisk uppfattning om tillvaron.
5. Ateismen kom först, sedan "utvecklingsläran".
6. Utvecklingsläran är en räddningsplanka för ateismen.
7. Evolutionen är inte bevisad.
8. Evolution är en löst grundad idé.
9. Inga av de argument som tagits fram för evolution är vetenskapligt bevisad.
10. Det finns någon man kallar för mikro- och makroevolution.
11. Makroevolution har aldrig observerats varken i nutid, eller i fossil.
12. Det finns inga levande eller fossila mellanformer.
13. Evolution förutsätter en utvecklingsstege.
14. Evolution säger att en modern fisk utvecklades till en modern krabba.
15. Evolution kan inte ge upphov till nya funktioner.
16. Mikroevolution är inget belägg för makroevolution.
17. Gud har lagt in möjligheter för mikroevolutionen i skapelsen för att vi ska få spännande variationer.
18. Då inga fossila mellanformer finns, har evolutionstroende som sista räddning bytt till en hoppteori.
19. Denna hoppteori hävdar att ett öga bara skulle ha blivit till så där "poof".
20. Ett halvt öga skulle inte fungera.
21. Hoppteorin är en uppdiktat nödlösning på evolutionens kollaps.
22. Evolutionsteorin säger att enbart slumpen skulle ha producerad ögat, men detta räcker inte till.
23. Solen är finkalibrerad för ögat.
24. Fintuning argumentet är giltigt.
25. Massa godtyckliga exempel på så kallade finetuning.
26. Om, mot förmodan, en individ skulle uppstå av slump som evolutionen säger, så måste en till, lika dan individ uppstå på samma plats av motsatt kön för att det ska kunna gå vidare.
27. Den teoretiska sannolikheten för att ett enda protein skulle uppstå av en slump är 1:10^70, därför stämmer evolution inte.
28. Utvecklingsläran säger att allt startade genom en stor explosion i rymden, the big bang.
29. En ordnad värld kan inte uppstå ur en explosion, så därför är utvecklingsläran falsk.
30. Utvecklingsläran kan inte svara på varifrån Big Bang kom ifrån, varifrån fysikens lagar kommer ifrån, vad som finns utanför universum och hur tiden började.
31. Punkt 30 är förnuftets kris.
32. Det är fullständigt ogrundat att tro på utvecklingsläran.
33. Observationer på senare tid ger starkt stöd åt skapelsetro.
34. Evolutionstroende pekar på fossil som bevis på utvecklingsläran.
35. Den konventionella förklaringen till hur fossil uppkommer är att den sakta täcks av jord och sand och med tiden under hårt tryck skulle dessa lager blivit förstenade.
36. De olika geologiska lagren dateras till miljontals år tillbaka i tiden.
37. Fossiler kan inte bildas för djur ruttnar bort för snabbt och förstörs av naturkrafter.
38. Evolutionsläran kan inte förklara existensen av fossiler.
39. Fossilisering sker på några timmar, på grund av en världsomfattande översvämning.
40. Människor och dinosaurier levde samtidigt.
41. Fotavtryck av människor jämte dinosaurier har hittats.
42. Polystrata träd finns.
43. Existensen av polystrata träd motbevisar utvecklingsläran.
44. En världsomspännande översvämning krävs för att förklara existensen av fossil och avlagringar.
45. Existensen av så kallade levande fossiler motbevisar utvecklingsläran.
46. Fossil stödjer mer skapelsetron och berättelsen om Noas flod än utvecklingsläran.
47. Noas flod förklarar uppkomsten av inlandsisar.
48. Noas flod förklarar dagens klimat.
49. Noas flod förklarar förändringar av jordskorpan.
50. Noas flod förklarar hur kol och oljekällor har bildats.
51. Jordens magnetism avtar, detta är ett argument för en ung jord.
52. Havsbottens lager är inte tjocka, det tyder på en ung jord.
53. Meterioritlager lager tyder på ung jord.
54. Salthalten i haven skulle vara enormt hög om jorden var gammal men det är den inte, därför är jorden ung.
55. Molekylärbiologi tyder på att alla människor har en gemensam moder 5-6 tusen år tillbaka i tiden.
56. Det ingår många forskare i intelligent design rörelsen.
57. ID forskare har upptäckt att världen år så komplex att den kan inte ha uppstått av sig själv.
58. ID forskare är inte skapelsetroende.
59. Lärare och andra skrev ett upprop för några år sedan om 57, så det är ett argument för ID.
60. ID blir orättvist diskriminerade i skolorna.

Det tog 14 minuter för honom att göra 60 felaktiga argument.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
M@S

Inlägg av M@S » ons 27 jan 2010, 11:23

Moridin skrev:Lång lista...
Grymt!
Har du förstått mig korrekt rätt?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 27 jan 2010, 21:28

M@S skrev:
Moridin skrev:Lång lista...
Grymt!
Det finns artiklar på de två nedanstående sidorna som explicit tar upp de flesta av kreationistens påståenden.

http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html
http://atheism.about.com/od/atheismmyth ... mMyths.htm
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re:

Inlägg av B Hellqvist » tor 28 jan 2010, 23:27

Alioth skrev:Läroböcker indoktrinerar barnen att bildandet av petroleum ägde rum för c:a 300.000.000 år sedan. Petroleum Institute i Victoria, New Zealand har gjort omfattande åldersanalyser som visar att petroliumet bildats för 6-7 000 år sedan.
En googling visar att det finns inget som heter "[The] Petroleum Institute", om du nu inte avser den geologiska fakulteten på Victoirauniversitetet i Wellington, Nya Zeeland. Då din källa verkar vara www.creationism.org, och de i sin tur hänvisar till Velikovsky (!) och Creation Research Society Quarterly Journal (!!!), så får du allt komma med ett bättre underbyggt påstående. För du vet väl att varje gång någon ljuger för Jesus så dör en sälunge?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Andreas83

Re: Re:

Inlägg av Andreas83 » fre 29 jan 2010, 09:48

B Hellqvist skrev:En googling visar att det finns inget som heter "[The] Petroleum Institute", om du nu inte avser den geologiska fakulteten på Victoirauniversitetet i Wellington, Nya Zeeland. Då din källa verkar vara www.creationism.org, och de i sin tur hänvisar till Velikovsky (!) och Creation Research Society Quarterly Journal (!!!), så får du allt komma med ett bättre underbyggt påstående. För du vet väl att varje gång någon ljuger för Jesus så dör en sälunge?
Det var väldigt länge sedan Alioth skrev något här på forumet (möjligtvis gjorde han för en tid sedan en kort comeback under annat namn). Jag tror att han har fullt upp med att putsa på sina sommarbilar.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 29 jan 2010, 21:36

Andreas83 skrev:
B Hellqvist skrev:En googling visar att det finns inget som heter "[The] Petroleum Institute", om du nu inte avser den geologiska fakulteten på Victoirauniversitetet i Wellington, Nya Zeeland. Då din källa verkar vara www.creationism.org, och de i sin tur hänvisar till Velikovsky (!) och Creation Research Society Quarterly Journal (!!!), så får du allt komma med ett bättre underbyggt påstående. För du vet väl att varje gång någon ljuger för Jesus så dör en sälunge?
Det var väldigt länge sedan Alioth skrev något här på forumet (möjligtvis gjorde han för en tid sedan en kort comeback under annat namn). Jag tror att han har fullt upp med att putsa på sina sommarbilar.
Var det han som visade bild på sin fina BMW, en bild som senare visade sig vara en utländsk annonsbild?

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » fre 29 jan 2010, 21:53

djembelelle skrev:Var det han som visade bild på sin fina BMW, en bild som senare visade sig vara en utländsk annonsbild?
Ja. Och dessutom snodde han en text från VoF:s arkiv (tror jag att det var), modifierade den en smula, och påstod sedan att han själv hade skrivit den. Vidare bad han forummedlemmen rikard att läsa på om kvantfysik, och länkade till en Wikipedia-artikel om detta -- som rikard själv hade varit med och skrivit. Hmm... jag har för mig att han var två meter lång och vägde 160 kg med magrutor också.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 29 jan 2010, 22:15

Andreas83 skrev:
djembelelle skrev:Var det han som visade bild på sin fina BMW, en bild som senare visade sig vara en utländsk annonsbild?
Ja. Och dessutom snodde han en text från VoF:s arkiv (tror jag att det var), modifierade den en smula, och påstod sedan att han själv hade skrivit den. Vidare bad han forummedlemmen rikard att läsa på om kvantfysik, och länkade till en Wikipedia-artikel om detta -- som rikard själv hade varit med och skrivit. Hmm... jag har för mig att han var två meter lång och vägde 160 kg med magrutor också.
Ljög han inte om att han var mytoman också?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 29 jan 2010, 23:04

Länk?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 29 jan 2010, 23:06

Ack så vackert.

Men vad hette den där grundskoleeleven som bevisade bibeln med hjälp av almanackan?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 29 jan 2010, 23:16

Linda Kall skrev:Ack så vackert.

Men vad hette den där grundskoleeleven som bevisade bibeln med hjälp av almanackan?
Jag minns inte vem av galningarna det var, men jag hörde samma sak framföras i Ring P1 för ett tag sedan. Programledaren (en kvinna) uppfattade inte det märkliga i "argumentet".

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 29 jan 2010, 23:19

djembelelle skrev:Programledaren (en kvinna) uppfattade inte det märkliga i "argumentet".
"Ring P1" är ett underbart program som passar bra när man tränar. Jag blir argare och argare och adrenalinet sprutar. Till slut blir jag så förbannad över alla idioter som ringer in att jag börjar svära högt "vad är det för jävla miffon som ringer in? Man borde fantamej ringa in..." När den insikten slår in är träningspasset slut och kvar är bara skammen.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 29 jan 2010, 23:28

Linda Kall skrev:
djembelelle skrev:Programledaren (en kvinna) uppfattade inte det märkliga i "argumentet".
"Ring P1" är ett underbart program som passar bra när man tränar. Jag blir argare och argare och adrenalinet sprutar. Till slut blir jag så förbannad över alla idioter som ringer in att jag börjar svära högt "vad är det för jävla miffon som ringer in? Man borde fantamej ringa in..." När den insikten slår in är träningspasset slut och kvar är bara skammen.
Själv blir jag mer irriterad på alla förnumstiga nyhetsuppläsare som tror de levererar nåt kosmiskt viktigt. ÖÖÖhj är vi off topic nu?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 29 jan 2010, 23:37

Linda Kall skrev:Ack så vackert.

Åh, jehovaskillen, va? Vem var det nu? Ska leta och editerar snart.

EDIT: En av dem kör i alla fall sommarbil och vinterbil.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 30 jan 2010, 08:26

Andreas83 skrev:
Åh, en kreativ kreationist! Fast han verkar inte så intelligent designad...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Skriv svar