Modulerade EM-fälts påverkan på organismer?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Modulerade EM-fälts påverkan på organismer?

Inlägg av kipphebel3 » fre 31 jul 2020, 14:14

De enda effekter som är belagda av EM-fält är uppvärmning, mekanismen bakom är känd, men vissa 5G-skeptiker anser att även fältens eventuella modulation skulle ha en inverkan. Jag har svårt att se hur så skulle vara fallet?

Såg en hänvisning till en studie där de testat dels sinus, dels fyrkantvåg, men eftersom det var dåligt med detaljer framgick inte om de hade samma RMS-värde. En 1V sinusvåg och en 1V fyrkantvåg har olika energiinnehåll och den senare kommer säkert att värma mera.

På vilket sätt skulle olika typer av modulation kunna ha biologiska effekter, annat än uppvärmning? Allrahelst som den modulerade signalens frekvens, även den, är hög?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

cleve

Re: Modulerade EM-fälts påverkan på organismer?

Inlägg av cleve » lör 01 aug 2020, 08:42

Mikrovågor används inom organisk kemisk syntes. Katalyserar kemiska reaktioner.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 02 aug 2020, 17:11

Men det var väl inte vad jag frågade efter, eller hur?

Personligen anser jag att denna sammanfattar ganska bra som jag uppfattar det:
This commentary considers modulation as a factor of potential biological importance in assessment of risk of radiofrequency (RF) energy emitted by communications systems and other technologies. Modulation introduces a spread of frequencies into a carrier waveform, but in nearly all cases this spread is small compared to the frequency of the carrier. Consequently, any nonthermal (field-dependent) biological effects related to modulation must result from interaction mechanisms that are fast enough to produce a response at radiofrequencies. Despite considerable speculation, no such mechanisms have been established.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 02 aug 2020, 17:31

Här är en liknande, nyare studie. Författarna sammanfattar läget som:
The biological effects of modulated radiofrequency (RF) electromagnetic fields have been a subject of
debate since early publications more than 30 years ago, suggesting that relatively weak amplitudemodulated RF electromagnetic fields have specific biological effects different from the well-known
thermal effects of RF energy. This discussion has been recently activated by the increasing human
exposure to RF fields from wireless communication systems. Modulation is used in all wireless
communication systems to enable the signal to carry information. A previous review in 1998 indicated
that experimental evidence for modulation-specific effects of RF energy is weak. This article reviews
recent studies (published after 1998) on the biological effects of modulated RF fields. The focus is
on studies that have compared the effects of modulated and unmodulated (continuous wave) RF fields,
or compared the effects of different kinds of modulations; studies that used only one type of signal
are not included. While the majority of recent studies have reported no modulation-specific effects,
there are a few interesting exceptions indicating that there may be specific effects from amplitudemodulated RF fields on the human central nervous system. These findings warrant follow-up studies

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 02 aug 2020, 21:11

"Ny Teknik" Gammal artikel från 2007. Övergång till digital teknik ger lägre strålning.
När analoga tv-sändningar ersätts med digitala sjunker strålningen till en tredjedel. Det visar en kommande rapport från Statens Strålskyddsinstitut, SSI.
Modulering med en digital signal är ju annorlunda än med en analog. Men som jag fattar artikeln så ger digital teknik bättre signalkvalitet.
Då behöver man inte "kräma på" med lika mycket sändareffekt för att mottagaren skall kunna ta emot signalen.
Alltså en indirekt verkan av den annorlunda moduleringen.

Å andra sidan så sitter GSM-masterna tätare än vad NMT-sändarna (analoga) gjorde. Det är en orsak till minskat behov av sändareffekt.

Å tredje sidan så drogs det fram ganska rejäla matningar till 3G-masterna när det nätet byggdes. Det tog en del som bevis för att sändarna var kraftiga.
Det behövs inga stora säkringar för att sända med några 10-tals Watt. Men det handlade väl mer om temperaturreglering av elektroniken.

https://www.nyteknik.se/innovation/ny-t ... en-6413948

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 03 aug 2020, 10:32

Japp. Och "strålningen" från 5G kan vara svagare och tränger inte lika djupt ned.

Sålunda kan man väl sammanfatta att det inte finns några skäl att anta att just 5G skulle vara "farligare" än 3G eller 4G, eller hur?

Poängen är ju att vi faktiskt har data över hur dessa fält påverkar organismen, inkl mm-vågor (radar), men att hävda att modulationen spelar roll är ju ett bekvämt sätt att avfärda all befintlig forskning....

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 05 aug 2020, 07:31

Det här är inte mitt område precis, jag med nöd förstå amplitudmodulering och frekvensmodulering.
Mikrovågsugnar, fick jag lära mig på universitetet, värmer vatten genom att em-vågorna matchar den frekvens som kan påverka vattenmolekylens rotation kring sin egen axel vilket i verkliga livet syns som temperaturökning.
Hur modulering skulle påverka detta om frekvenserna är sådana så de inte ändå kan påverka vattenmolekylen begriper jag inte.

Men det bekymrar förstås inte de som tror att 5G ger Corona eftersom "frekvenserna är så små att de går igenom cellmembranet" eller något annat snömos.
There is no spoon.

Skriv svar