Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
vils

Re: Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Inlägg av vils » fre 21 jan 2011, 11:49

MichaelKarnerfors skrev:
buggis skrev:Single-bubble sonoluminescence lär ge temperaturer upp emot 10 000 Kelvin så då är det väl fel att kalla det en kall fusion?
"Kallt" är en relativ term... i fusionssammanhang är 10 kK extremt kallt.

/Micke
Men ändå 50% varmare än solens yta.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 21 jan 2011, 11:53

Inte heller patentverket är imponerat:
In the present case, the invention [Sic, rätteligen ’description’] does not provide experimental evidence (nor any firm theoretical basis) which would enable the skilled person to assess the viability of the invention. The description is essentially based on general statements and speculations which are not apt to provide a clear and exhaustive technical teching.
Härifrån: Preliminär Patenterbarhetsprövning
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » fre 21 jan 2011, 13:10

Om det fungerar, vad får upptäckten för konsekvenser?
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 21 jan 2011, 13:11

vils skrev:
MichaelKarnerfors skrev:
buggis skrev:Single-bubble sonoluminescence lär ge temperaturer upp emot 10 000 Kelvin så då är det väl fel att kalla det en kall fusion?
"Kallt" är en relativ term... i fusionssammanhang är 10 kK extremt kallt.

/Micke
Men ändå 50% varmare än solens yta.
Men solens yta är inte speciellt varm ur solperspektiv.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 21 jan 2011, 13:22

Pär C skrev:Inte heller patentverket är imponerat:
In the present case, the invention [Sic, rätteligen ’description’] does not provide experimental evidence (nor any firm theoretical basis) which would enable the skilled person to assess the viability of the invention. The description is essentially based on general statements and speculations which are not apt to provide a clear and exhaustive technical teching.
Härifrån: Preliminär Patenterbarhetsprövning
En svensk forskare försökte patentera en metod för kall fusion redan 1927! Syftet var då att producera helium, snarare än energiproduktion. Patentet avslogs av patentverket med motiveringen att beskrivningen inte var tillräckligt detaljerad för att en expert skulle kunna använda metoden.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 21 jan 2011, 13:23

Billy Kropotkin skrev:
vils skrev: Men ändå 50% varmare än solens yta.
Men solens yta är inte speciellt varm ur solperspektiv.
Inte med tanke på de 15 miljoner kelvin som finns i kärnan.

(Och även då behövs kvanttunnlingen för att fusionen ska vara igång)

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » fre 21 jan 2011, 13:41

Hedning skrev:Om det fungerar, vad får upptäckten för konsekvenser?
Att hela energidebatten är över. Vi kan skrota så gott som all nuvarande kärnkraft, kolkraft, vindkraft, gaseldning och oljeförbränning i storskaliga energiproducerande systen. Om systemet fungerar och kan göras så litet som demonstreras kan allt från fartyg och uppåt göras i praktiken fria ifrån skadliga utsläpp, samtidigt som bränsletillgången säkras för tusentals år.

De "mjukare" större konsekvenserna av detta är:

- Förbättrad hälsa för miljarder människor.
- Stabiliserad världsekonomi då olje- och gas-beroendet minskar kraftigt.
- Riskerna för resurs-krig minskar.
- Enorma miljövinster.

Om det fungerar innebär det ett av de största framstegen i människans industrialiserade historia. Detta är en av de heliga graalerna i teknisk utveckling som mänskligheten söker efter.

Vilket också är anledningen till att många tvivlar... pessimister som vi är lite till mans. Det är lite för bra för att vara sant... och det är därför som de flesta håller sig kyliga tills dess att vi får veta allt om vad som egentligen visades.

/Micke
Senast redigerad av 1 MichaelKarnerfors, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 21 jan 2011, 13:43

ErikS skrev:
Hexmaster skrev:Wow! <3 <3 <3 Kärnfysik i Knohult.

[bild]
Nja, låt oss inte döma hunden efter håren. Jag har sett fungerande utrustningar som sett betydligt värre ut. Folk i gemen tenderar att tro att avancerade vetenskapliga uppställningar är snyggare än vad de är. Om ni kollar i ett skrymsle på LHC kommer ni säkerligen hitta buntband ock massor med aluminiumfolie.

Detta sagt tror jag givetvis inte alls på den här skiten. Men oj vad jag hoppas att jag har fel.
Jag har väl också sett apparatur som varit charmiga hemmabyggen, men då har det har inte varit fråga om utrustning som sägs kunna utföra fusion... :-)

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » fre 21 jan 2011, 13:51

Tryggve skrev:
ErikS skrev:Nja, låt oss inte döma hunden efter håren. Jag har sett fungerande utrustningar som sett betydligt värre ut. Folk i gemen tenderar att tro att avancerade vetenskapliga uppställningar är snyggare än vad de är. Om ni kollar i ett skrymsle på LHC kommer ni säkerligen hitta buntband ock massor med aluminiumfolie.

Detta sagt tror jag givetvis inte alls på den här skiten. Men oj vad jag hoppas att jag har fel.
Jag har väl också sett apparatur som varit charmiga hemmabyggen, men då har det har inte varit fråga om utrustning som sägs kunna utföra fusion... :-)
Det är en av (de mindre seriösa) anledningarna till att jag hoppas på att Polywell-spåret för fusion faktiskt lyckas, för den reaktorn - och dess reaktion - ser förbaskat Star Trek sci-fi ut. :)

Bild

Bildkälla: http://www.emc2fusion.org/

/Micke

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 21 jan 2011, 14:33

MichaelKarnerfors skrev:Hanno Essén intervjuas i Ny Teknik om det.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 075183.ece

/Micke
...och Berghorn kommenterar.

tevatron

Inlägg av tevatron » fre 21 jan 2011, 14:55

Det här är värsta rysaren! Känns ungefär likadant som när man som 12-åring följde Arkiv-X på tv. Men det här sker i "verkligheten" och kan vara sant. Svårt att hålla huvudet kallt just nu! Ska man skynda och köpa värdepapper i nickel :shock:

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 21 jan 2011, 14:58

MichaelKarnerfors skrev: Det är en av (de mindre seriösa) anledningarna till att jag hoppas på att Polywell-spåret för fusion faktiskt lyckas, för den reaktorn - och dess reaktion - ser förbaskat Star Trek sci-fi ut. :)

Bild

Bildkälla: http://www.emc2fusion.org/

/Micke
Jag får instämma där! Ska man gå på utseende så är det mycket troligare att denna utrustning fungerar! :-D

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 21 jan 2011, 15:21

MichaelKarnerfors skrev:Hanno Essén intervjuas i Ny Teknik om det.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 075183.ece
Skum artikel. Var skulle de relativistiska elektronerna finnas i den beskrivna apparaten? Låter som Essén projicerar sin egen idé på hur man skulle kunna få fusion på en apparat som fungerar på ett helt annat sätt.

Billy Kropotkin skrev:En svensk forskare försökte patentera en metod för kall fusion redan 1927! Syftet var då att producera helium, snarare än energiproduktion.
Enligt ett föredrag som hölls på KTH i samband med kallfusionsfebern så gick patentet i sin första version ut på att producera energi, men då avslogs det för att det inte gick att patentera "evighetsmaskiner". Tandberg modifierade det då till att vara en maskin som tillverkade helium.

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » fre 21 jan 2011, 20:08

MichaelKarnerfors skrev:
Hedning skrev:Om det fungerar, vad får upptäckten för konsekvenser?
Att hela energidebatten är över. Vi kan skrota så gott som all nuvarande kärnkraft, kolkraft, vindkraft, gaseldning och oljeförbränning i storskaliga energiproducerande systen. Om systemet fungerar och kan göras så litet som demonstreras kan allt från fartyg och uppåt göras i praktiken fria ifrån skadliga utsläpp, samtidigt som bränsletillgången säkras för tusentals år.

De "mjukare" större konsekvenserna av detta är:

- Förbättrad hälsa för miljarder människor.
- Stabiliserad världsekonomi då olje- och gas-beroendet minskar kraftigt.
- Riskerna för resurs-krig minskar.
- Enorma miljövinster.

Om det fungerar innebär det ett av de största framstegen i människans industrialiserade historia. Detta är en av de heliga graalerna i teknisk utveckling som mänskligheten söker efter.
Helt riktigt. Om det hela fungerar så är dessa två personer vigda för Nobelpriset i fysik och därmed också befiade från alla framtida ekonomiska bekymmer. Dessutom skulle de få sina statyer resta i de flesta av världens länder.

I stället så väljer dom att hålla sin apparat hemlig och låter förstå att ett kommesiellt genombrått är nära förestående.

Det där har jag hört förut och det är ett typiskt kännetecken för vetenskapens undervegiatation:
http://www.peswiki.com/index.php/Main_Page

Att de dock har lyckats få proffesorer och andra att åtmiståne närvara och försöka förstå hur det hela fungerar är dock en prestation.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Skriv svar