Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
manifesto

Re: Kall fusion-reaktor klar för produktion?

Inlägg av manifesto » tis 10 nov 2015, 14:49

MBY skrev:Du menar att dina svar är off topic?
Nej, jag menar att din fråga var off topic. Lyckligtvis finns det en tråd där den är on topic. Se länk.

MBY skrev:Om du inte klarar av att besvara on-topic-frågor med on topic-svar kanske du ska anmäla dina egna inlägg? Eller kanske sluta posta?
Jag vet att du vill att jag ska sluta posta. Det blir lätt så när du står svarslös inför argument och underlag som går på tvärs det du håller för självklart och sant.

Jag kommer naturligtvis fortsätta med att posta närhelst jag ser att du eller någon annan här är ute och cyklar. Det är ju "för bövelen" poängen med det här forumet.

MBY skrev:Skunkjobbs fråga förtjänar ett allvarligt svar. Nu när du kanske förstått den (lite senare än vi andra) så kanske du vill vara så jäkla bussig att besvara den?
Vilken "jäkla" fråga?
War is peace.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 10 nov 2015, 16:25

manifesto skrev:
MBY skrev:Du menar att dina svar är off topic?
Nej, jag menar att din fråga var off topic. Lyckligtvis finns det en tråd där den är on topic. Se länk.
Se länk? Ingen länk sedd.

Min fråga var DIREKT kopplad till påståenden som gjorts AV DIG i DENNA tråd. Vet hut!

Se även:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710338#p710338
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710512#p710512
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710543#p710543

Passa också på att utveckla vad som menas med "registrerat fenomen".
manifesto skrev:
MBY skrev:Om du inte klarar av att besvara on-topic-frågor med on topic-svar kanske du ska anmäla dina egna inlägg? Eller kanske sluta posta?
Jag vet att du vill att jag ska sluta posta. Det blir lätt så när du står svarslös inför argument och underlag som går på tvärs det du håller för självklart och sant.
Trams.
manifesto skrev:Jag kommer naturligtvis fortsätta med att posta närhelst jag ser att du eller någon annan här är ute och cyklar. Det är ju "för bövelen" poängen med det här forumet.
Var har jag varit ute och cyklat? Har jag ö.h.t. gjort några knepiga påståenden i tråden? Nej, så ge fan i att ljuga rätt ut.
manifesto skrev:
MBY skrev:Skunkjobbs fråga förtjänar ett allvarligt svar. Nu när du kanske förstått den (lite senare än vi andra) så kanske du vill vara så jäkla bussig att besvara den?
Vilken "jäkla" fråga?
Detta:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710512#p710512
...har du bara besvarat med dravel. Och på anmodan av mig att besvara exempelvis var vi har dessa "registrerade fenomen" någonstans så understår du dig att börja svamla i en annan tråd!

Jag har inte introducerat något nytt subtopic i tråden. Jag har ingenstans gått off-topic, jag har inte någonstans uppmanat till off topic. Jag diskuterar direkt med dig om saker som du direkt påstått i tråden.

Faktum kvarstår alltså att ingen fungerande apparat har visats upp, ingen har verifierat dess funktion och inget antyder att det finns ett "registrerat fenomen" någonstans. Give or take att du inte har definierat "registrerat fenomen", förutom att du missförstår alldeles självklara frågor.

Precis som många andra i tråden påpekar är det enkelt att mäta värme och energi in- eller ut i ett system. Standardiserade metoder finns, vilket mättekniker som helst kan göra det och utrustning för detta är allmänt tillgänglig och lätt att införskaffa.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 10 nov 2015, 17:15

skunkjobb skrev:I länken du postade svamlade någon om att de engagerat en massa forskare men vägrade ge svar på något som helst gällande hur utvärderingen har gått till. Inte så imponerande. Vad de behöver är inte en flock forskare utan en elektriker, en rörmokare och en duktig mättekniker.
Vad de säger som är relevant för din fråga är att de är och har varit väl medvetna om den skepticism som finns och att man gjort en nitisk undersökning som pågick i 2,5 år. Det finns inget i det skrivs som tyder på att de har någon annan uppfattningen än Du om hur den bäst genomförs i mättekniska frågor. Som referens så var SP engagerad tidigare och de är väl ungeför någon sådan organisation man kan förväntas sig att en investerare anlitar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 10 nov 2015, 21:11

MBY skrev:
manifesto skrev:Nej, jag menar att din fråga var off topic. Lyckligtvis finns det en tråd där den är on topic. Se länk.
Se länk? Ingen länk sedd.
Här: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=711583#p711583

MBY skrev:Min fråga var DIREKT kopplad till påståenden som gjorts AV DIG i DENNA tråd. Vet hut!
Och jag bytte tråd därför att diskussionen handlar om det vetenskapliga studiet av LENR och inte Rossi & co, som ju är ämnet för den här tråden.

Besvarad: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710510#p710510

Besvarat: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710617#p710617

MBY skrev:Passa också på att utveckla vad som menas med "registrerat fenomen".
Det viktigaste och mest rapporterade fenomenet inom LENR är excess heat vars storleksordning inte går att förklara med kända fysikaliska processer. Utöver det fenomenet finns en mängd andra som t.ex. olika nukleära produkter fast i en mängd och med ett energiinnehåll som inte korresponderar med den indikerade energiutvecklingen i respektive experiment, förlåt, "apparat".

MBY skrev:
manifesto skrev:
Trams.
Då har du säkert en bättre förklaring till ditt aggressiva beteende.

MBY skrev:
manifesto skrev:Jag kommer naturligtvis fortsätta med att posta närhelst jag ser att du eller någon annan här är ute och cyklar. Det är ju "för bövelen" poängen med det här forumet.
Var har jag varit ute och cyklat? Har jag ö.h.t. gjort några knepiga påståenden i tråden? Nej, så ge fan i att ljuga rätt ut.
Du har just inte gjort några påståenden alls i sak, mest ad hominem så här långt. Så, "cyklandet" avsåg främst andra bidrag till tråden och ämnet. Möjligtvis kan man inte utan fog påstå att dina aggressiva och så här långt helt grundlösa påståenden om min "ovilja att besvara frågor" och försök att byta tråd som försök att "smita undan" samma frågor, är exempel på samma "cyklande".

Lite till, MBY, och vi kanske rent av kan tala om en liten cykelsemester?

MBY skrev:
manifesto skrev:
Vilken "jäkla" fråga?
Detta:
Besvarad. Se ovan.

MBY skrev:http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=710512#p710512
...har du bara besvarat med dravel. Och på anmodan av mig att besvara exempelvis var vi har dessa "registrerade fenomen" någonstans så understår du dig att börja svamla i en annan tråd!
Besvarat. Se ovan. Ah, nu har jag plötsligt besvarat frågorna, fast med "dravel"? Vad är det som du inte förstår av mina svar? Diskussionen med skunkjobb och Johannes föranleddes, åtminstone från min sida, av ett missförstånd. Jag förstod inte att de med "apparat" menade "experiment/experimentuppställning". Vad jag kan se så är missförståndet utrett, även om jag fortfarande anser att ordet "apparat" i sammanhanget riskerar att bli missvisande. Jag har så här långt inte sett motsvarande engelska ord användas som synonymer, trots att jag har läst en hel del inom ämnet.

Det har Du?

MBY skrev:Jag har inte introducerat något nytt subtopic i tråden. Jag har ingenstans gått off-topic, jag har inte någonstans uppmanat till off topic. Jag diskuterar direkt med dig om saker som du direkt påstått i tråden.
Trådarna överlappar givetvis, men poängen med att jag startade en ny tråd var just att skilja Rossi och dennes entreprenörskap från det vetenskapliga studiet av LENR. Jag ber om ursäkt om du tog trådbytet personligt och det var en miss av mig att inte byta tråd tidigare i diskussionen.

Fortsätt diskussionen i vilken tråd du vill.

MBY skrev:Faktum kvarstår alltså att ingen fungerande apparat har visats upp, ingen har verifierat dess funktion och inget antyder att det finns ett "registrerat fenomen" någonstans. Give or take att du inte har definierat "registrerat fenomen", förutom att du missförstår alldeles självklara frågor.
Om du menar att ingen fungerande experimentuppställning har visats upp, så har du/ni rätt så tillvida att man åtminstone inom den vetenskapliga open source-delen av fältet inte har nått fram till 100% reproducerbarhet. Frågan är fortfarande hur relevant det är ur ett vetenskapligt perspektiv.

Norman Ramsay som tillsammans med John Huizenga ledde US DoE's utvärdering av cold fusion 1989, reserverade sig från kommitténs och Huizengas slutsats, att fenomenet inte var värdigt anslag för vidare forskning. Ramsey menade istället att det räcker med "en svart svan", att ett enda av de rapporterade positiva resultaten stämmer, för att konstatera starten på en ny vetenskaplig revolution och en ny epok inom mänsklighetens historia.

Vi har nu kommit upp i en bra bit över tusentalet positiva LENR-studier vilka samtliga MÅSTE vara resultat av patologisk vetenskap och/eller bedrägeri. Inte en enda publicerad refutering har inte enkelt tillbakavisats i de ytterst få fall sådan alls förekommer. Merparten av kritiken kommer istället i form av personangrepp, utfrysning, science by proclamations, förlöjliganden och så vidare.

MBY skrev:Precis som många andra i tråden påpekar är det enkelt att mäta värme och energi in- eller ut i ett system. Standardiserade metoder finns, vilket mättekniker som helst kan göra det och utrustning för detta är allmänt tillgänglig och lätt att införskaffa.
Jo, det var därför som jag ville byta tråd. Rossis upplägg avseende kalorimetrin har så här långt knappast ingett något förtroende, men det gäller inte det vetenskapliga LENR-fältet i stort.

Intressant att du håller med om att det är enkelt att mäta värme in/ut, trots att kritiken, främst från kärnfysiker, just hävdar att det är fasligt svårt och att det därför inte ska fästas någon vikt vid den excess heat som rapporterats från ett mycket stort antal aktörer världen över.

Här skiljer du dig från flertalet övriga kritiker?
War is peace.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 11 nov 2015, 00:22

manifesto skrev:Intressant att du håller med om att det är enkelt att mäta värme in/ut, trots att kritiken, främst från kärnfysiker, just hävdar att det är fasligt svårt och att det därför inte ska fästas någon vikt vid den excess heat som rapporterats från ett mycket stort antal aktörer världen över.

Här skiljer du dig från flertalet övriga kritiker?
Alltså, försök inse detta: Det är inte du som avgör vilket inom sammanhang jag formulerar mig. Det börjar med att du får frågan om man har lyckats mäta energi in och ut, varpå du duckar svaret och försöker låtsas som vi nu talar teoretisk LENR. Ja, du låtsas t.o.m. nästan att frågan är avgjord och att om du bara får tolka frågor som du vill, får du också flytta runt andras citeringar som du vill.

"Excess heat" kan naturligtvis vara mycket svårt att mäta, speciellt om det sker via indirekta metoder. Men energi in och ut av ett specifikt energislag är mycket enkelt att mäta, precis som skunkjobb uppgav. Hur många gånger ska du få frågan innan du kan svara rakt och ärligt på den och endast länka till godtagbara källor i stället för att cirkellänka runt bland dina egna tramsinlägg?

Och vidare, du har ingenstans svarat tillfredsställande på Johannes frågor huruvida någon apparat faktiskt ska fungera och vara 100% reproducerbar.

Så, var, var någonstans kan vi se en experimentuppställning, apparat, manick, mojäng, som belägger att vi ö.h.t. har ett fenomen? Och, givet vagheterna kring denna, var kan vi se en apparat som faktiskt går att använda praktiskt? Frågan om LENR som teoretiskt möjlighet kan inte separeras från denna tråd, då den förutsätter LENR.

Kan vi få ett svar på detta utan tjafs och utan länkar till dina egna inlägg som inte alls besvarar det som efterfrågas?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 11 nov 2015, 00:57

Pär C skrev:
skunkjobb skrev:I länken du postade svamlade någon om att de engagerat en massa forskare men vägrade ge svar på något som helst gällande hur utvärderingen har gått till. Inte så imponerande. Vad de behöver är inte en flock forskare utan en elektriker, en rörmokare och en duktig mättekniker.
Vad de säger som är relevant för din fråga är att de är och har varit väl medvetna om den skepticism som finns och att man gjort en nitisk undersökning som pågick i 2,5 år. Det finns inget i det skrivs som tyder på att de har någon annan uppfattningen än Du om hur den bäst genomförs i mättekniska frågor. Som referens så var SP engagerad tidigare och de är väl ungeför någon sådan organisation man kan förväntas sig att en investerare anlitar.
Har de lyckats göra det otroligt enkla testet att mäta tillförd och avgiven energi med validerade standardiserade mätmetoder ännu? Typ en eleffektmätare och en vanlig värmemängdsmätare som närmsta rörmokare kan installera för ett par tusen spänn?

På tal om SP: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 535258.ece
"Investerargruppen hade gett i uppdrag åt SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, att övervaka mätningen, och den forskare som närvarade uppmätte en inmatad elektrisk effekt som var två till tre gånger högre än vad Rossi själv uppmätte (vid mätningen använde SP så kallade True RMS-instrument)." XD

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 11 nov 2015, 01:02

Svaret är alltså nej, det finns ingen fungerande LENR-apparat i hela djävla världen. Då kanske du skulle ligga lite lågt med brösttonerna i denna fråga.
Vad som menas med apparat: http://www.synonymer.se/?query=apparat

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 11 nov 2015, 08:48

skunkjobb skrev:Har de lyckats göra det otroligt enkla testet att mäta tillförd och avgiven energi med validerade standardiserade mätmetoder ännu? Typ en eleffektmätare och en vanlig värmemängdsmätare som närmsta rörmokare kan installera för ett par tusen spänn?
Woodford Fund: Vi är och har varit medvetna om den gatan vi tänkte gå över var starkt trafikerad och vi har nitiskt och sorgfullt vidtagit alla försiktighetsmått och nu är vi över på andra sidan.

Skunkjobb: Såg ni er för för en knallgul Renault? Jag har alltid påtalat faran med knallgula Renaulter, det är i själva verket väldigt enkelt att se sig för för knallgula Renaulter så det är en smal sak i sig.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 11 nov 2015, 13:37

Pär C skrev:
skunkjobb skrev:Har de lyckats göra det otroligt enkla testet att mäta tillförd och avgiven energi med validerade standardiserade mätmetoder ännu? Typ en eleffektmätare och en vanlig värmemängdsmätare som närmsta rörmokare kan installera för ett par tusen spänn?
Woodford Fund: Vi är och har varit medvetna om den gatan vi tänkte gå över var starkt trafikerad och vi har nitiskt och sorgfullt vidtagit alla försiktighetsmått och nu är vi över på andra sidan.

Skunkjobb: Såg ni er för för en knallgul Renault? Jag har alltid påtalat faran med knallgula Renaulter, det är i själva verket väldigt enkelt att se sig för för knallgula Renaulter så det är en smal sak i sig.
Hur är det där ens i den vildaste fantasi en analogi?

Det är helt riktigt som skunkjobb säger att detta är en smal sak att mäta. Visst, det går ju alltid att skapa ad hoc och postulera "excess heat" inom toleranserna på instrumenten, men då vet vi å andra sidan att produkten inte har någon framtid bara där (100,1% verkningsgrad på en patenterad värmekälla med märkliga förbrukningsbehov slår inte 99,9% verkningsgrad på ett vanligt jäkla värmeelement).

Och, om du detta är uppmätt och inget resultat finnes över mätosäkerheten, ja då fungera alltså inte produkten. Fenomenet var alltså en chimär och det finns noll och intet som tyder på att något som helst "residualfenomen" någonsin har existerat som det är värt att plöja en enda krona i.

Detta är, per definition bluff och båg och bevisbördan blir bara tyngre och tyngre ju längre tiden går. Det går inte att gömma sig bakom patent och fortsatt "hoppfulla tester" efter snart fem år. Det här inser alla skeptiker, eller?

Jag har stoppat ner ett effektmotstånd i ett glas med vatten och konstaterat att värme ut ligger mycket nära 100%. Kan jag får några miljoner och ett decennium på mig för att se om verkningsgraden faktiskt kanske är 100,0001%?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 11 nov 2015, 13:52

Pär C skrev:

Har de lyckats göra det otroligt enkla testet att mäta tillförd och avgiven energi med validerade standardiserade mätmetoder ännu? Typ en eleffektmätare och en vanlig värmemängdsmätare som närmsta rörmokare kan installera för ett par tusen spänn?

Din referens till SP:s inblandning dog tydligen ut. Var det inte kul att kommentera det mer?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 11 nov 2015, 14:10

MBY skrev:Det är helt riktigt som skunkjobb säger att detta är en smal sak att mäta. Visst, det går ju alltid att skapa ad hoc och postulera "excess heat" inom toleranserna på instrumenten, men då vet vi å andra sidan att produkten inte har någon framtid bara där (100,1% verkningsgrad på en patenterad värmekälla med märkliga förbrukningsbehov slår inte 99,9% verkningsgrad på ett vanligt jäkla värmeelement).
Tror du skulle kunna sammanfatta varför detta så självklar för dig undgått de som gjort undersökning för Cherokee och Woodford Fund. Vad är det för särskild utbildning eller vunnen erfarenhet som gör dina insikt så unika i jämförelse. Den sammanfattningen bör inkludera vilka kunskaper och/eller erfarenheten du har av hur en teknisk due diligience går till, vilka som brukar anlitas/delta, vilken inriktning den har för en investering på nivån vi talar om.
MBY skrev:bevisbördan
Vems? I förhållande till vad.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 11 nov 2015, 14:15

skunkjobb skrev:
Svaret är alltså nej, det finns ingen fungerande LENR-apparat i hela djävla världen. Då kanske du skulle ligga lite lågt med brösttonerna i denna fråga.
Vad som menas med apparat: http://www.synonymer.se/?query=apparat
Som sagt, om du med "fungerande LENR-apparat" menar, "bevisat 100% reproducerbart LENR-experiment", så har varken jag eller någon annan som hävdar att LENR är ett verkligt fenomen några invändningar.

Vad gäller Rossi & co så är jag fortfarande skeptisk, även om hans nya samarbetspartners, IH och nu senast, Woodford Fund visar på ett mångårigt engagemang och trots det vill investera mer därför att de verkar övertygade om att teknologin fungerar. Visst, Rossi kan ha duperat även dem, men ju fler seriösa aktörer som går i god för teknologin, ju mindre skeptisk blir jag.

Rossi säger återkommande på sin blog att leveransen av LENR-energi till den hemliga kunden på det stora hela rullar på som den ska och har gjort så sedan start. Både IH och nu WF måste känna till det här projektet som ju är en del av den R&D de är med och finansierar. Att företrädare för dessa båda bolag i det läget går ut med att teknologin fungerar som förväntat och att man kommer att nyinvestera och att man inte med ett ord dementerar det Rossi gör gällande på sin blogg ökar sannolikheten för att det faktiskt finns något där.

Om inte annat för att de båda investmentföretagens investerare annars kan stämma ansvariga för förskingring och/eller kriminell vårdslöshet.
War is peace.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 11 nov 2015, 14:21

skunkjobb skrev:Din referens till SP:s inblandning dog tydligen ut. Var det inte kul att kommentera det mer?
Jag tror du inte ska tolka saker så mycket. Jag var och är väl medveten om vad SP tyckte. Jag minns inte bara det som pekar i en viss riktning.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 11 nov 2015, 16:34

Pär C skrev:
MBY skrev:Det är helt riktigt som skunkjobb säger att detta är en smal sak att mäta. Visst, det går ju alltid att skapa ad hoc och postulera "excess heat" inom toleranserna på instrumenten, men då vet vi å andra sidan att produkten inte har någon framtid bara där (100,1% verkningsgrad på en patenterad värmekälla med märkliga förbrukningsbehov slår inte 99,9% verkningsgrad på ett vanligt jäkla värmeelement).
Tror du skulle kunna sammanfatta varför detta så självklar för dig undgått de som gjort undersökning för Cherokee och Woodford Fund. Vad är det för särskild utbildning eller vunnen erfarenhet som gör dina insikt så unika i jämförelse. Den sammanfattningen bör inkludera vilka kunskaper och/eller erfarenheten du har av hur en teknisk due diligience går till, vilka som brukar anlitas/delta, vilken inriktning den har för en investering på nivån vi talar om.
Det behövs ingen särskild utbildning för detta. Det är själva poängen att mäta energi in i form av el och energi ut i form av el eller värme är synnerligen trivialt. Vem som helst kan köpa certifierade instrument för detta, med kalibrationsservice. Speciellt elenergin kan du mäta med en budget kring hundralappen, må vara att du då inte får ett instrument med kalcert, oavsett effektfaktor och apparant förbrukning. Jag mäter, i detta nu, strömförbrukningen av min dator med en mätnoggrannhet om 1% vid en effektfaktor sämre än 0,45, med ett instrument som kostade 140 kronor. Att mäta värme är praktiskt svårare, men principiellt lika enkelt. Här kanske ett instrument kostar några tusenlappar i stället att hyra med medföljande rörmokare, HVAC-tekniker eller liknande med en yrkesutbildning kortare än en vanlig kandidat.

Så, att detta skulle vara svårt är snömos. Enda syftet att göra detta svårare än vad det faktiskt är, är för att lura investerare i en spiral av anlitat folk, experter och "experter", låtsascertifieringar och liknande.

Så det är bara att mäta och det är bara att ge alla detaljer som behövs för reproduktion så att någon annan kan mäta. Finns det patent så är dessa offentliga och bör därmed kunna reproduceras. Är något hemlighållet, ja då är det AUTOMATISKT bluff i alla anständiga vetenskapliga sammanhang. Tyvärr, det finns ingen väg ur detta med juridiksnack.
Pär C skrev:
MBY skrev:bevisbördan
Vems? I förhållande till vad.
Bevisbördan ligger förstås på de som påstår att det hela fungerar. Vad finns här att missförstå?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 11 nov 2015, 16:51

MBY skrev: Är något hemlighållet, ja då är det AUTOMATISKT bluff i alla anständiga vetenskapliga sammanhang.

Men det är inget vetenskapligt sammanhang. Det är ett kommersiellt projekt. Det får bedömas för var det är.
MBY skrev:Bevisbördan ligger förstås på de som påstår att det hela fungerar. Vad finns här att missförstå?
Ja, okay. Jag trodde ett tag det var riktat till mig.

Skriv svar