SL städar med Joniserat vatten

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: SL städar med Joniserat vatten

Inlägg av Anders G » mån 22 okt 2018, 21:49

Man kan "tycka" att det borde gå att lösa fett i avjonat vatten.
Man kan testa också, men det är inte lika lukrativt.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 23 okt 2018, 07:20

Sydsvenskan:

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-08/s ... ara-vatten
Vi skickar frågan vidare till Dilara Rustamova, chefshusfru på Grand Hotel, där ultrarent vatten används sedan snart ett år tillbaka när hotelltvätten ska tvättas.
– Alla fläckar försvinner. Jag menar att detta är livets största miljörevolution. Vi slipper använda kemikalier som förstör miljön och det är bra för personalen som tidigare fick använda handskar och munskydd. Vi är glada över att vara Sveriges första hotell som satsar på detta, säger hon.
Någon får ta en kula för forumet och ta in på Grand i Lund en natt, och sniffa på lakanen.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 23 okt 2018, 08:31

Hon kan svårligen säga att lakanen är halvskitiga. Det lockar inga kunder.

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 23 okt 2018, 14:29

Det är alltså specialbyggda maskiner, det finns tex inga tvättmedelsluckor.
Jag har bekanta som bor på grevegårdsvägen där de nya tvättstugorna ligger. De säger att tvätten blivit ren med de nya maskinerna.
Det jag undrar över är vad som händer med avloppsledningarna om man spolar ut oupplöst fett i ledningarna.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tis 23 okt 2018, 16:18

garozzo skrev:Det jag undrar över är vad som händer med avloppsledningarna om man spolar ut oupplöst fett i ledningarna.
Det blir som den berömda fettklumpen i London i Londons avloppssystem. En del av den finns nu på Museum of London.
Jag gissar att mängden fett från tvätt av textilier är blygsam jämfört med det från matlagning.
Bild
Tv-bolaget Channel 4 har i samarbete med dricksvattenleverantören Thames Water analyserat innehållet i ett annat fettberg – under South Bank i centrala London – som tros vara ännu större. Analyserna visar att klumpen till 90 procent består av matfett, men även av blöjor, kondomer, våtservetter och bomull. Samtidigt har man hittat spår av droger som kokain och MDMA samt av prestationshöjande medel som hordenin och ostarine
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-f ... -bakterier

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 23 okt 2018, 21:10

Liten anekdot runt tvätt utan tvättmedel: En familjemedlem missuppfattade instruktionen om hur mycket tvättmedel som skulle användas av den nya sorten som vi börjat använda här hemma. Hen tog ett teskedsmått tvättmedel till varje tvätt, istället för det 0,5 dl mått som skulle användas.

Hen tvättar sina egna kläder (gott så), det tog minst ett år innan vi upptäckte misstaget, i samband med att något plagg inte blev ordentligt rent.

Det verkar alltså gå utmärkt att tvätta lätt smutsad "vanlig" tvätt, med nästan inget tvättmedel alls, även när man som vi, har relativt hårt vatten (egen brunn).

Om man då gör vattnet mjukare genom avjoniseringen, så blir kanske resultatet blir ännu lite bättre, än att vispa runt tvätten i "vanligt" vatten.

Det här med tvätt utan tvättmedel i kallvatten, verkar annars vara ett rent och skärt bedrägeri, där hyresvärdar och BRF drabbas.

Det går ju inte att hitta något oberoende test av metoden t.ex.

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 13 jan 2019, 11:36

Det här med tvätt utan tvättmedel i kallvatten, verkar annars vara ett rent och skärt bedrägeri, där hyresvärdar och BRF drabbas.
Enligt mina bekanta fungerar det fortfarande bra.
Om det här fungerar och man börjar sälja sådana här tvättmaskiner till privatpersoner, skulle det få dramatiska konsekvenser. Det skulle ju bli ett existentiellt hot mot hela tvättmedelsindustrin.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 13 jan 2019, 12:11

Förklara hur man löser fett i kallt vatten.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 13 jan 2019, 12:43

Fast hur mycket av smutsen i tvätten är fett? Är det inga fettfläckar kan jag tänka mig att man kommer rätt långt med vatten och mekanisk bearbetning.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 13 jan 2019, 13:54

Jo. Men mycket vardagstvätt blir fräschare av ljummet vatten. Det behöver inte vara ultrarent. Det spelar ingen roll om det är ultrarent.

När man utvecklar tvättmedel använder man rent vatten som referens. Jag vet vad som inte går bort vid ett sådant noll-prov.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 13 jan 2019, 16:01

Jo det är klart att temperatur är en faktor, jag tänkte mig att folk som bara använder ett plagg en dag inte har något behov av en grundligare tvättning. Börjar man mäta kan man säkert se skillnader, det är väl därför en del tycker man skall tvätta allt i 90 grader för visst man kan tycka det är äckligt med bakterier och sporer. Även om det inte har någon praktisk betydelse för t.ex. hälsan.
There is no spoon.

DWP

Inlägg av DWP » lör 26 jan 2019, 12:38

Jag har nyligen blivit medlem i VoF och detta är mitt första inlägg (vänligen ha överseende om det skulle bli lite fel). Jag kan se en oroande trend i samhället att "något blir sant bara tillräckligt många tycker så eller om någon tung aktör låter ett påstående passera utan kritik". Detta är anledningen till att jag gick med i VoF, som jag förstår stödjer mitt rättesnöre:

"Var kritisk, lita inte på vad andra säger rakt av hur stora de än är och filtrera bort allt som inte passerar ett sådant test från dina egna lovordande kanaler (annars riskerar de att fungera som vidare hävstång för rena dumheter)"

Jag kämpar just nu mot dumhet i ett fall som handlar om "ultrarent vatten som ersättare till tvättmedel". Googla företaget SWATAB för vidare information.

Som en första åtgärd i detta fall har jag lämnat in en anmälan till konsumentverket med hopp om att de (som tillsynsmyndighet) finner att rådande marknadsföring bryter mot marknadsföringspraxis och regler. Förhoppningsvis blir detta ett prejudikat som senare kan användas att bekämpa annan liknande dumhet. Skulle det inte bli det, räknar jag kallt med åtminstone moraliskt stöd från övriga medlemmar i VoF...

Jag har ännu inte fått någon feedback från konsumentverket, men väljer att här publicera anmälan i sin helhet för allmän kännedom:

ANMÄLAN
Med detta brev/meddelande/anmälan avser jag, utan att företräda någon annan än mig själv i egenskap av medborgare, att säkerställa Ämbetsverkets kännedom om tidigare och nuvarande verksamhet hos företaget Scandinavian Water Technology AB (org.nummer: 556936-4291), häri vidare ”SWATAB”. Det är min tro och förhoppning att Ämbetsverket gör en samlad bedömning utifrån den information som framläggs, för att därefter vidta de eventuella åtgärder som anses lämpliga och som står i enlighet med Ämbetsverkets övergripande ansvar och uppdrag.

SWATAB marknadsför och har, i en omfattning som inte kan anses vara ringa, bringat i allmänt bruk sitt filtersystem DIRO-TM21 o.d., häri vidare ”DIRO”. DIRO påstås, vid inkoppling mellan det inkommande vattnet och en tvättmaskin göra att: ”… vattnet omvandlas till ett unikt ultrarent vatten, som gör tvätten ren helt utan tvättmedel och andra tillsatser... ” (SWATAB:s hemsida http://www.swatab.com/tvatt/diro-tm21/). Vidare framhåller SWATAB den påstådda positiva miljöaspekten som ett huvudargument för DIRO, samt riktar sig specifikt mot förskolor, vårdhem och sjukhus: ”System DIRO® kan bidra till att göra vår och framtida generationers miljö bättre. Vi kan snabbt förbättra miljön på förskolor, vårdhem, sjukhus bara genom att använda system DIRO® som är helt kemikaliefritt…” (SWATAB:s hemsida http://www.swatab.com/varfor/miljo/).

Mottagaren av SWATAB:s marknadsföring leds mycket direkt mot uppfattningen att ”ultrarent vatten”, erhållet genom användning av DIRO, innehar egenskaper som motsvarar eller överstiger den nu gängse använda kombinationen av kranvatten och tvättmedel, vid maskintvätt av t.ex. klädesplagg. Det skall också framhållas att den samtidigt framlagda påstådda positiva miljöaspekten göres i en tid då det råder allmän samstämmighet om miljöns stora vikt och allas ansvar om att påverka denna i en positiv riktning.

I det fall sådant ”ultrarent vatten” innehar de påstådda egenskaperna (under de mekaniska omständigheter som en normal tvättmaskin medger), krävs en revidering av nuvarande vedertagna förklaringsmodeller kring vatten och ytaktiva ämnens kemi. De vidare konsekvenserna av sådana reviderade förklaringsmodeller kommer så i fall med säkerhet att vara synnerligen omfattande och medföra förändringar i varje individs vardag. Användning av alla typer av detergenter, såsom t.ex. tvättmedel, diskmedel och tvål, skulle bli sällsynt då motsvarande system och inrättningar på sikt skulle ersättas och integrera apparatur som genererar ”ultrarent vatten”. I det fall ”ultrarent vatten” däremot inte har signifikant bättre relevanta tvättegenskaper än vanligt kranvatten, kan man närmast sluta sig till att SWATAB:s marknadsföring är överdriven eller bedräglig. I det senare fallet kommer den tvätt som blivit tvättad med hjälp av SWATAB:s produkt DIRO enligt tillhörande instruktion, d.v.s. utan tillsatt tvättmedel, med största sannolikhet inte att vara lika ren som vad den skulle varit efter en ”traditionell” tvätt, där tvättmedel använts som tillsats. Detta innebär, i sin tur, att det finns anledning att granska huruvida ingen, en av eller båda av nedanstående påståenden, vilka kan beröra Ämbetsverkets område, är gällande:
• [MARKNADSFÖRING] SWATAB gör sig skyldig till oriktig marknadsföring genom att inte kunna stödja den påstådda effekten på ett övertygande sätt. I sammanhanget bör noteras att ett övertygande sätt i detta fall måste vara av sådan tyngd att nuvarande vetenskapliga förklaringsmodeller kring vatten och/eller ytaktiva ämnens kemi måste överges eller åtminstone revideras i sin grund.
• [PRODUKTSÄKERHET] SWATAB utsätter, genom sin produkt, slutkonsumenten (den som bär de tvättade kläderna) för en hälsofara p.g.a. sannolikt kvarvarande t.ex. hälsofarliga föroreningar eller mikroorganismer. I detta sammanhang bör noteras att SWATAB:s marknadsföring är särskilt inriktade mot grupper som kan sägas vara särskilt utsatta – barn på förskolor, äldre på vårdhem och sjuka på sjukhus.

Det är intressant att notera att diverse olika produkter tidigare marknadsförts på den nordamerikanska marknaden under samma påstående som det SWATAB framlägger – att produkten kan ersätta normalt tvättmedel utan försämrat tvättresultat – samt med samma huvudargument som det SWATAB framhåller – att användning av produkten medför positiva miljökonsekvenser. I alla dessa fall har berörd myndighet och rättssystem förhindrat vidare marknadsföring i brist på övertygande bevis för dess funktion/effektivitet. Några i sammanhanget talande och relevanta citat av Attorney General Hardy Myers i en varning ställd till distributörer i Oregon att inte sälja denna typ av produkter (http://www.cs.cmu.edu/~dst/ATEG/Rel5d.htm) väljes härmed som lämplig avslutning i denna framställan, med tillhörande vädjan till Ämbetsverket att allvarligt analysera och överväga lämpliga åtgärder med anledning av SWATAB:s verksamhet.

"It is not easy for consumers to evaluate marketing claims based on supposed new scientific discoveries… … As a result, it is often difficult to tell the latest technological advancement from the latest scam. My office became involved because these products were being marketed aggressively and their distributors were making improbable claims." [//Attorney General Hardy Myers]

Jag står till förfogande att svara på frågor angående ovanstående och, på förfrågan, bistår gärna med ytterligare material i ärendet. Det går bra att kontakta mig genom e-post till XXXXXXXXXXX

skogaliten

Inlägg av skogaliten » lör 26 jan 2019, 19:39

Bra gjort!

Skriv svar