Förutsagd isutbredning i 2013 på månadsbasis

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Förutsagd isutbredning i 2013 på månadsbasis

Inlägg av micke.d » tis 09 jul 2013, 17:31

Björn-Ola skrev:Jag förkastar hockeyklubban. Utgör det större delen av modern klimatforskning?
Det tror jag inte.
Vad jag kan se förkastar du mer än så.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 09 jul 2013, 17:44

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev:Du kunde ju ha valt att svara NeuraltNätverk.
Förlåt, jag uppfattade inte att han ställde en fråga till mig.
Vad var frågan?
Hans inlägg var precis lika mycket en fråga som MBYs, där du tydligen uppfattade att det fanns något att svara på.

Skillnaden var att NeuraltNätverks referenser visar varför det du sa är fel.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tis 09 jul 2013, 18:12

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:
Vad var frågan?
Hans inlägg var precis lika mycket en fråga som MBYs, där du tydligen uppfattade att det fanns något att svara på.

Jag såg inget frågetecken utan bara en länk till en massa postulat.
Menar du att jag skulle ha lämnat kommentarer till allt detta i denna tråd som handlar om isutbredning?
Jag halkade in i denna tråd genom att hänvisa till en artikel och har inte avsikten att skriva en massa OT.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 10 jul 2013, 01:20

Björn-Ola skrev:Jag såg inget frågetecken utan bara en länk till en massa postulat.
LOL

You're welcome to scream and cry "RELIGION!!! ALGORE!!!" while I get this year right I guess.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 10 jul 2013, 12:47

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:
Vad var frågan?

Okej, jag är alltså skyldig ett svar. Du är ju moderator så du vet väl bäst.

Det här är så jag har uppfattat det.

Agriculture
While CO2 is essential for plant growth, all agriculture depends also on steady water supplies, and climate change is likely to disrupt those supplies through floods and droughts. It has been suggested that higher latitudes – Siberia, for example – may become productive due to global warming, but the soil in Arctic and bordering territories is very poor, and the amount of sunlight reaching the ground in summer will not change because it is governed by the tilt of the earth. Agriculture can also be disrupted by wildfires and changes in seasonal periodicity, which is already taking place, and changes to grasslands and water supplies could impact grazing and welfare of domestic livestock. Increased warming may also have a greater effect on countries whose climate is already near or at a temperature limit over which yields reduce or crops fail – in the tropics or sub-Sahara, for example.

Det här är en stark negativ vinkling. Det vi kan lära os av vår historia från tidigare värmeperioder ger en mer komplex bild. Asien, Europa och Västafrika får bättre förutsättningar för jordbruk genom fuktigare klimat och växtzoner som flyttar norrut.
Vissa områden som Mellanamerika verkar bli torrare.
Många växter i torrt klimat gagnas också av höjd koldioxidnivå som minskar risk för uttorkning genom att växterna inte behöver lika många klyvöppningar för att ta upp koldioxid.
Växterna förlorar vatten genom klyvöppningarna och minimerar därför antalet för att förlora så lite vatten som möjligt.
Data från satelliter visar också att jorden blir grönare.

Health
Warmer winters would mean fewer deaths, particularly among vulnerable groups like the aged. However, the same groups are also vulnerable to additional heat, and deaths attributable to heatwaves are expected to be approximately five times as great as winter deaths prevented. It is widely believed that warmer climes will encourage migration of disease-bearing insects like mosquitoes and malaria is already appearing in places it hasn’t been seen before.

Fler människor dör av kyla än värme. Tropikerna påverkas knappast av någon grad varmare.
Undersökningar ser ingen koppling mellan ökade sjukdomar och klimatförändringar.
Det verkar inte finas data som stöder att global uppvärmning skulle leda till sämre hälsa. Det finns så många faktorer som påverkar och förbättrad hälsovård i länder med fattigdom kommer att ha stor positiv inverkan. Detta tacklas bäst med ökad välfärd vilket bl.a. kräver billig energi.

Polar Melting
While the opening of a year-round ice free Arctic passage between the Atlantic and Pacific oceans would confer some commercial benefits, these are considerably outweighed by the negatives. Detrimental effects include loss of polar bear habitat and increased mobile ice hazards to shipping. The loss of ice albedo (the reflection of heat), causing the ocean to absorb more heat, is also a positive feedback; the warming waters increase glacier and Greenland ice cap melt, as well as raising the temperature of Arctic tundra, which then releases methane, a very potent greenhouse gas (methane is also released from the sea-bed, where it is trapped in ice-crystals called clathrates). Melting of the Antarctic ice shelves is predicted to add further to sea-level rise with no benefits accruing.

Under tidigare värmeperioder i vår interglacialperiod borde metan bundet i permafrosten ha gett den starka positiva återkopplingseffekt man är rädd för ska inträffa. Under den varmaste delen av vår interglacialperiod var temperaturen upp till 6 grader varmare i delar av Sibirien än idag och stora mängder metan borde ha smält fram. Troligtvis är metanet löst i vatten och försvinner ut i havet.
Smältning av is som flyter påverkar inte havsnivån.

En myt är att isbjörnarna hotas av utrotning.
Under vår varmaste del av vår interglacialperiod kan Arktis varit isfritt under sommaren.
Dessutom, så var den förra interglacialperioden varmare än vår. Isbjörnarna överlevde.
Dessutom finns det idag fler isbjörnar än på länge på grund av jaktstopp.
Isbjörnar rör sig över stora ytor. En isbjörnshona som var utrustad med radiosändare flytade sig från Alaska till Grönland på ett halvår. De kan simma långa sträckor. De flyttar sig dit maten finns.
Isytan under vintern påverkas inte eller väldigt lite av den globala uppvärmningen. Det spelar ingen roll för isbildningen om medeltemperaturen stiger från -20˚c till -18˚c. Det är under sensommaren i september som isen dragit sig tillbaka eller blivit för uppbruten och tunn för att isbjörnarna ska kunna röra sig långa sträckor till havs.
Den viktigaste perioden för isbjörnarna är mars till juni då sälarna föder upp sina ungar. Det är då isbjörnarna kommer åt sälarna och bygger upp sitt fettlager.
Det finns också undersökningar som visar att mer näringsämnen tillförs Arktiska havet vid mindre is samt att det blir bättre förutsättningar för fotosyntes som ökar mängden plankton.
Detta påverkar hela näringskedjan på ett positivt sätt vilket i slutändan gagnar isbjörnarna som får tillgång till mer bytesdjur.

Ocean Acidification
A cause for considerable concern, there appear to be no benefits to the change in pH of the oceans. This process is caused by additional CO2 being absorbed in the water, and may have severe destabilising effects on the entire oceanic food-chain.

Hur mycket surhetsgraden påverkas av koldioxidutsläpp är osäkert. Haven innehåller 64 gånger mer koldioxid än atmosfären.
Bara en del av den koldioxid som tas upp i haven omvandlas till kolsyra. Jag har inte så mycket att säga om det här. Här krävs onekligen mer forskning och det bör tas på allvar. Skaldjuren har dock utvecklats under perioder då koldioxidnivån var betydligt högre än idag.

Melting Glaciers
The effects of glaciers melting are largely detrimental, the principle impact being that many millions of people (one-sixth of the world’s population) depend on fresh water supplied each year by natural spring melt and regrowth cycles and those water supplies – drinking water, agriculture – may fail.

Glaciärer binder is over längre perioder. Säsongvis bindning genom snö ingår inte. Det är den säsongsvisa nederbörden som påverkar avrinningen från Himalaya. Glaciärerna kan addera till detta genom att smälta. Ökar de istället i volym så binder de vatten som annars hade fyllt på floderna. Glaciärer står aldrig still i volym, de ökar eller minskar. Just nu minskar de och har gjort så sedan början av 1800-talet och bidrar då med vatten till floderna.

Sea Level Rise
Many parts of the world are low-lying and will be severely affected by modest sea rises. Rice paddies are being inundated with salt water, which destroys the crops. Seawater is contaminating rivers as it mixes with fresh water further upstream, and aquifers are becoming polluted. Given that the IPCC did not include melt-water from the Greenland and Antarctic ice-caps due to uncertainties at that time, estimates of sea-level rise are feared to considerably underestimate the scale of the problem. There are no proposed benefits to sea-level rise.

Ökningen är 1,7mm/år. 17cm under 1900-talet. Landhöjningen vid Höga Kusten är 8mm/år. Flytta till Höga Kusten och slipp oroa er.

Environmental
Positive effects of climate change may include greener rainforests and enhanced plant growth in the Amazon, increased vegitation in northern latitudes and possible increases in plankton biomass in some parts of the ocean. Negative responses may include further growth of oxygen poor ocean zones, contamination or exhaustion of fresh water, increased incidence of natural fires, extensive vegetation die-off due to droughts, increased risk of coral extinction, decline in global photoplankton, changes in migration patterns of birds and animals, changes in seasonal periodicity, disruption to food chains and species loss.

Varmare klimat verkar leda till miljöer rikare på liv. Öknarna drar sig tillbaka. Världen blir grönare.
Under den varmaste delen av vår interglacialperiod var Sahara en savann.
Vår geologiska tidsålder är en extrem kall period. I tidigare tidsåldrar var klimatet upp till 6 grader varmare än den genomsnittliga temperaturen för vår geologiska period.
Livet verkade frodas på den tiden.

I slutändan handlar det om klimatet på 1800-talet, en av de kallaste perioderna i vår interglacialperiod, var det optimala klimatet för jorden. Det finns inget som tyder på det.
Kallare klimat är nog de flesta överens om sämre med torrare klimat som följd och ökenutbredning och växtzoner som flyttar söderut. Skulle det bli sämre om det blir varmare så innebär det att 1800-talets klimat är det optimala.
Svårt att visa.

Economic
The economic impacts of climate change may be catastrophic, while there have been very few benefits projected at all. The Stern report made clear the overall pattern of economic distress, and while the specific numbers may be contested, the costs of climate change were far in excess of the costs of preventing it. Certain scenarios projected in the IPCC AR4 report would witness massive migration as low-lying countries were flooded. Disruptions to global trade, transport, energy supplies and labour markets, banking and finance, investment and insurance, would all wreak havoc on the stability of both developed and developing nations. Markets would endure increased volatility and institutional investors such as pension funds and insurance companies would experience considerable difficulty.
Developing countries, some of which are already embroiled in military conflict, may be drawn into larger and more protracted disputes over water, energy supplies or food, all of which may disrupt economic growth at a time when developing countries are beset by more egregious manifestations of climate change. It is widely accepted that the detrimental effects of climate change will be visited largely on the countries least equipped to adapt, socially or economically.

Den medeltida värmeperioden hade en tydlig ekonomisk uppgång i Europa, Asien och Västafrika som motsäger en del av det ovanstående.
Mycket av förutsättningarna ovan bygger på att det blir mer torka, översvämningar, extremväder.
Torkan kommer överlag att minska p.g.a. att varmare luft bär mer vatten. Stämmer också med historiska data. Se även ovan angående grönifieringen av jorden.
Det finns inget som visar att stormar och orkaner ökar. De drivs av temperaturskillnader som minskar vid varmare klimat. Denna åsikt stöds av IPCC.
Problemen verkar överdrivna.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 10 jul 2013, 13:35

Du har kanske missat:

"Negative impacts of global warming on agriculture, health & environment far outweigh any positives."

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » ons 10 jul 2013, 13:57

NeuraltNätverk skrev:Du har kanske missat:

"Negative impacts of global warming on agriculture, health & environment far outweigh any positives."
Det är ett postulat och motsägs av historiska data.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 10 jul 2013, 13:58

Björn-Ola skrev:
NeuraltNätverk skrev:Du har kanske missat:

Det är ett postulat
Do tell.
Björn-Ola skrev: och motsägs av historiska data.
ACC är en exempellös process.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 10 jul 2013, 17:02

Björn-Ola skrev:Du är ju moderator så du vet väl bäst.
Så länge jag inte skriver med blåpenna behöver du inte ta mer hänsyn till mina inlägg än någon annans.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 11 jul 2013, 11:14

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Du är ju moderator så du vet väl bäst.
Så länge jag inte skriver med blåpenna behöver du inte ta mer hänsyn till mina inlägg än någon annans.
Fallschirmjäger grau!
Moderator blau!
Wir marschier'n in Schritt und Tritt
Und alle singen mit:

Wir kommen wieder, wir kommen wieder
Wir kommen sieggekrönt nach Haus!
Denn eines Tages, ja eines Tages
Ist auch der längste Thread mal aus!
Dann seh'n die Schweden
In all den Städtchen
Verliebt und stolz - zum Fenster raus!
Wir kommen wieder, wir kommen wieder
Wir kommen sieggekrönt nach Haus!

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 02 aug 2013, 08:39

NeuraltNätverk skrev:
NeuraltNätverk skrev:
  • juni: 7,77 miljoner km²
  • juli: 4,82 miljoner km²
  • augusti: 2,78 miljoner km²
  • september: 2,41 miljoner km²
För varje månad där area är 15% eller mer än förutsägelsen ska jag klistra in "PERFEKT HADE RÄTT DENNA GÅNG" i min signatur, i stora bokstavar och fet stil, för den hela följande månaden.
ftp://sidads.colorado.edu/DATASETS/NOAA ... 6_area.txt

8,57 < (7,77 * 1,15 = 8,94)

NN: 1
Perfekt: 0
ftp://sidads.colorado.edu/DATASETS/NOAA ... 7_area.txt

5,41 < (4,82 * 1,15 = 5,54)

NN: 2
Perfekt: 0

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » fre 02 aug 2013, 10:26

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Jag förkastar hockeyklubban. Utgör det större delen av modern klimatforskning?
Det tror jag inte.
Vad jag kan se förkastar du mer än så.
Ett litet inlägg vad gäller den sk "Hockeyklubban" och främst huruvida modern klimatforskning fortfarande anser att den visar en korrekt bild.
http://www.youtube.com/watch?v=oTKb4P8_pmY

Dr John W Nielsen Gammon besvarar hur han ser på rekonstruktionen som kallas "Hockeyklubban" ca 43.30 in i klippet. Han menar att den inte gäller längre och att ex den medeltida värmeperioden var i närheten av vår. Om detta är en spegling av main-stream vet jag självklart inte. Kanske får vi vacker vänta på nästa IPCC-rapport?
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 02 aug 2013, 13:28

Låt oss prata hellre om hur Perfekt har förlorat vadet under juni och juli.

akooha

Inlägg av akooha » mån 09 dec 2013, 15:19

Hur har det gått under Aug, Sep, Okt & Nov?

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » ons 11 dec 2013, 23:36

Augusti: 3,83 > 2,78
September: 3,48 > 2.41

Dock att det står datatyp NRTSI-G för året 2013 och Goddard för tidigare år. Samma källa, tabell, area etc så troligast samma.

Tillägg kl 23.42

October: 5,54
November: 8,26

Skriv svar