Avrundning

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Urquhart

Avrundning

Inlägg av Urquhart » fre 28 sep 2012, 08:49

Det blev lite (eller snarare rätt mycket) tjafs runt fikabordet på jobbet idag. Av någon anledning började vi nämligen prata om avrundningsregler. Vissa (de födda på 60-talet och tidigare) sa att man vid tie-reak (talet som ska avrundas är 5) ska avrunda till närmaste jämna tal. 0,15 och 0,25 ska således båda avrundas till 0,2. Vi som var födda på 70- och 80-talet hade inte ens hört talas om denna regel. Vi fick istället lära oss att man vid siffran 5 alltid avrundar uppåt. 0,15 blir 0,2 och 0,25 blir 0,3.

Jag kollade upp det hela på wikipedia och så att det fanns en massa olika sätt att göra det hela på. Deras sätt kallas tydligen vetenskaplig avrundning medan vår kallas svensk avrundning (i Sverige alltså, den används inte bara här) och är den som används vid öresavrundning i affärer.

Min fråga är nu: Har man ändrat på synen på avrundning centralt i den svenska skolan eller har det kunnat vara olika på olika skolor? De äldre påstog att man helt nyligen ändrat från vetenskaplig till svensk avrundning (de har barn som gått i skolan) medan vi lite yngre redan på 80-talet höll på med svensk avrundning.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Avrundning

Inlägg av micke.d » fre 28 sep 2012, 08:55

Jag tror det är olika beroende på applikationsområde. I affären avrundar man uppåt, i teknik och vetenskap mot det jämna talet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Svante

Inlägg av Svante » fre 28 sep 2012, 09:02

Jag är född 1969 och fick lära mig att runda av decimaltal som slutar på 5 uppåt. Det har även det enda barnet i familjen som är tillräckligt gammalt för att lära sig avrundningsregler fått göra. Den andra regeln har jag aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild
brutus

Inlägg av brutus » fre 28 sep 2012, 09:05

Själv är jag född på 60-talet och fick lära mig att avrunda till det jämna talet. Jag vill minnas att detta var en nymodighet på den tiden, och att de som var äldre alltid avrundade uppåt.
I datorsammanhang brukar man addera 1/2 lsb och sedan trunkera, vilket innebär att man alltid avrundar uppåt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 28 sep 2012, 09:06

micke.d skrev:Jag tror det är olika beroende på applikationsområde. I affären avrundar man uppåt, i teknik och vetenskap mot det jämna talet.
Nej, det där var tydligen fel. Enligt detta lär man sig numera att avrunda 5 uppåt.

Lite blekt att de inte ens problematiserar hur 5 ska avrundas.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 sep 2012, 09:13

Svante skrev:Jag är född 1969 och fick lära mig att runda av decimaltal som slutar på 5 uppåt. Det har även det enda barnet i familjen som är tillräckligt gammalt för att lära sig avrundningsregler fått göra. Den andra regeln har jag aldrig hört talas om.
Jag är född 1976 och har precis samma erfarenheter. Den där med att avrunda till jämna tal hade jag inte hört talas om förrän idag, varken i grundskolan, gymnasiet, universitetet eller arbetslivet.

Svante

Inlägg av Svante » fre 28 sep 2012, 09:14

Nu har jag läst på Wikipedia också och de beteckningar du nämner finns bara med på den svenska sidan - som så ofta är den engelska mycket bättre och mer utförlig.

Där kallas den metod jag fått lära mig "round half away from zero", dvs 1,5 ≈ 2 och -1,5 ≈ -2. Enligt Wikipedia är den metoden även en av två som dominerar i amerikanska skolor (den andra är "round half up", dvs 1,5 ≈ 2 och -1,5 ≈ -1).

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 sep 2012, 09:16

Jo, den engelska sidan hade bättre uttryck men jag valde ändå de svanska beteckningarna eftersom det var det svenska skolsystemets rutiner jag undrade över. :smile2:

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 28 sep 2012, 10:04

Jag kände till regeln om avrundning mot jämna tal, men bara för att jag som barn låg före i matten och då läste litet äldre och mer avancerade matteböcker. När klassen sedan läste den samtida versionen av avrundningsregler var det "avrunda uppåt" som gällde.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 28 sep 2012, 10:43

Jag fick också lära mig i skolan (sent 70-tal ff) att avrunda till jämt tal men har aldrigt undrat över den reglen eftersom man fick FEL om man gjort på något annat vis. Detsamma gäller regeln att avrunda uppåt istället. I praktiken är det högst kontextberoende vad som är det lämpliga att avrunda till.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 28 sep 2012, 12:16

För mig är det en nyhet att runda av till en jämn siffra. Alltid uppåt fick jag lära mig och då började jag i skolan 1977. Den regeln använder jag när jag räknar priser på det jag säljer också. Annars skulle man ju få sämre täckningsgrad på en del affärer och det vill man ju inte. Dessutom "avhyfsar" jag siffror så de inte ser avrundade ut om beräkningen skulle sluta på en jämn siffra... :lol:
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 28 sep 2012, 12:25

Svante skrev:Nu har jag läst på Wikipedia också och de beteckningar du nämner finns bara med på den svenska sidan - som så ofta är den engelska mycket bättre och mer utförlig.

Där kallas den metod jag fått lära mig "round half away from zero", dvs 1,5 ≈ 2 och -1,5 ≈ -2. Enligt Wikipedia är den metoden även en av två som dominerar i amerikanska skolor (den andra är "round half up", dvs 1,5 ≈ 2 och -1,5 ≈ -1).
Synd bara att detta system inte jämnar ut sig i vardagslivet s a s. De flesta tal man arbetar med/talar om/kommer i kontakt med, är positiva.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 28 sep 2012, 12:35

Jag började skolan 1979 och vad jag minns fick vi lära oss att avrunda uppåt. Känner till regeln att avrunda mot jämnt, det pratades nog om det i högstadiet eller gymnasiet som en "äldre" metod.

Matlabs round() använder "round half away from zero".

I vetenskapliga sammanhang använder man den metod som är bäst lämpad för problemet. Oftast handlar det väl om att man väljer att avrunda "half toward zero" för att undvika eventuell overflow i något beräkningssammanhang. Om det inte spelar roll tror jag avrundning uppåt är vanligast. Att avrunda mot jämna tal har fördelen att det har mindre bias, men jag vet inte om jag någonsin har stött på något problem där det skulle ha betydelse. Om man skulle hitta ett sådant problem skulle man nog snarare i första hand använda fler decimaler i beräkningarna eller formulera om problemet för att få det bättre konditionerat.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 28 sep 2012, 18:33

L. Mäkinen skrev:... Alltid uppåt fick jag lära mig och då började jag i skolan 1977. Den regeln använder jag när jag räknar priser på det jag säljer också. Annars skulle man ju få sämre täckningsgrad på en del affärer och det vill man ju inte. ...
Jag använde också den principen i ett faktureringssystem. Men det vart inte så lyckat. När man krediterade fakturor som slutade på 50 öre före avrundning så fick man en mycket irriterande restfordran på en krona. Det besväret de förde med sig var nog knappast värda den vinsten.
Efter den fadäsen håller jag mig nog till principen bort från noll i sådana sammanhang.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 28 sep 2012, 20:17

Jag har alltid fått lära mig att avrunda upp. Och att avrunda efter signifikanta siffror förstås.

I teknikämnena lärde vi oss även att ta i överkant på krafter som skulle påverka det vi skulle bygga, men det var vad jag kommer ihåg i uppskattningar och inte i avrundningar.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar