Hur lång tid tar ett DNA-test?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Hur lång tid tar ett DNA-test?

Inlägg av Johannes » mån 11 feb 2013, 09:16

Tryggve skrev:
Crysis skrev:Jag tror kanske inte direkt att framtiden kommer erbjuda så många "hemma-DNA-tester", däremot kommer nog marknaden för att själv kunna skicka in prover till lab bli större..
Instämmer i detta. Kostnaderna för att skicka in ett prov lär inte vara så mycket högre än för ett hemmatest. Om det inte sker någon riktigt revolutionerade tekniskt genombrott, vilket väl är möjligt.
Jag tror vi kommer ha DNA-testare för hemmabruk, förutsatt att det finns en efterfrågan.

http://www.genome.gov/images/content/co ... gabase.jpg

I framtiden kommer det finnas miniatyriserade lab-on-a-chip-system.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 11 feb 2013, 10:14

Johannes skrev: Jag tror vi kommer ha DNA-testare för hemmabruk, förutsatt att det finns en efterfrågan.

http://www.genome.gov/images/content/co ... gabase.jpg

I framtiden kommer det finnas miniatyriserade lab-on-a-chip-system.
Om det verkligen går att göra billiga, idiotsäkra test för hemmabruk så kommer det säkert. Å andra sidan kan det vara både billigare och säkrare att skicka in prov för analys. Det blir väl en avvägning.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 11 feb 2013, 12:23

Jag tycker det låter som att en del här har en övertro på den vanlige konsumenten. Går det att köpa en maskin för bara några tusenlappar som sägs kunna kolla om man verkligen är far till sina barn kommer den sälja hur bra som helst. Jag tror dock inte den kommer användas speciellt flitigt efter en period, men det gör sällan träningsredskap, bakmaskiner och andra produkter som ger en enkel lösning på ett icke existerande problem.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » mån 11 feb 2013, 13:26

L. Mäkinen skrev:Jag tycker det låter som att en del här har en övertro på den vanlige konsumenten. Går det att köpa en maskin för bara några tusenlappar som sägs kunna kolla om man verkligen är far till sina barn kommer den sälja hur bra som helst. Jag tror dock inte den kommer användas speciellt flitigt efter en period, men det gör sällan träningsredskap, bakmaskiner och andra produkter som ger en enkel lösning på ett icke existerande problem.
Och tänk alla som kommer klanta till det när de utför testet med påföljande upprivande scener, för att frampå småtimmarna upptäcka att de avläst resultatet fel.
We are the dead

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 11 feb 2013, 13:49

L. Mäkinen skrev:Jag tycker det låter som att en del här har en övertro på den vanlige konsumenten. Går det att köpa en maskin för bara några tusenlappar som sägs kunna kolla om man verkligen är far till sina barn kommer den sälja hur bra som helst. Jag tror dock inte den kommer användas speciellt flitigt efter en period, men det gör sällan träningsredskap, bakmaskiner och andra produkter som ger en enkel lösning på ett icke existerande problem.
Fast man vill kanske använda ett träningsredskap eller en bakmaskin fler gånger än en maskin där man kan kolla om verkligen är far till sina barn.... :-) . Nog för att en del säkert skulle köpa en sådan maskin ändå...

Om man kan göra en massa olika tester på den så kanske det finns större intresse för en sådan utrustning, men då är frågan om det blir en enkel och billig maskin...

Crysis

Inlägg av Crysis » mån 11 feb 2013, 20:00

Fast där finns ju redan idag betydligt billigare alternativ. Det låter bra dumt att köpa en egen maskin för att kolla faderskap när man kan skicka iväg en svabb för 535 kr, vilket man kan idag. Jag tror faktiskt att de flesta är tillräckligt kluriga för att inte låta sig luras där. En googling på faderskapstest eller paternity test ger ju ett flertal alternativ som rimligtvis i princip vem som helst av iaf ekonomiska skäl skulle föredra.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 11 feb 2013, 20:19

Nä, inte köpmaskiner men i framtiden kommer man att kunna korttidshyra testutrustning på bensintappar. Kommer att kosta som ett gallersläp.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 12 feb 2013, 19:44

Det är ju inte bara sitt eget faderskap man skulle kunna kontrollera utan även huruvida man verkligen är släkt med alla som dyker upp vid olika högtider. På ett par julhelger har den nog betalat sig...
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 13 feb 2013, 13:23

L. Mäkinen skrev:Det är ju inte bara sitt eget faderskap man skulle kunna kontrollera utan även huruvida man verkligen är släkt med alla som dyker upp vid olika högtider. På ett par julhelger har den nog betalat sig...
Har man tur upptäcker man att ens far inte är det. Vips kan halva släkten ignoreras.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 13 feb 2013, 13:26

L. Mäkinen skrev:Det är ju inte bara sitt eget faderskap man skulle kunna kontrollera utan även huruvida man verkligen är släkt med alla som dyker upp vid olika högtider. På ett par julhelger har den nog betalat sig...
Om man tyckte julfirandet med släkten var jobbigt innan lär det bli mycket roligare när man ber folk att lämna DNA-prov för analys när de anläder.... :-)

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 13 feb 2013, 14:38

Faderskap borde kontrolleras vid varje födsel. Varje nyfött barns DNA borde tas, och sparas, och faderskap kontrolleras.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 13 feb 2013, 14:47

Erland skrev:Faderskap borde kontrolleras vid varje födsel. Varje nyfött barns DNA borde tas, och sparas, och faderskap kontrolleras.
Det tas ju blodprov för PKU-test... Men obligatoriskt faderskapstest känns dels aningen tveksamt ut integritetssynvinkel, dels så kostar det ju faktiskt pengar. Pengar som kanske behövs på annat håll....
Senast redigerad av 1 Tryggve, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 13 feb 2013, 14:47

Erland skrev:Faderskap borde kontrolleras vid varje födsel. Varje nyfött barns DNA borde tas, och sparas, och faderskap kontrolleras.
Lycka till att få igenom det. Det har funnit planer på att samköra register inom vården (där uppgift om personers blodgrupper funnits) men det har stoppats av integritetsskäl eftersom man då lätt hade kunnat se när det inte hade stämt. Samhällets intresse av det ska bli rätt är inom ramen för att någon av de inblandade vill att de ska bli prövat och rätt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 13 feb 2013, 15:25

Jag anser att varje människa har en oavvislig rätt att få veta med säkerhet vilka hens biologiska föräldrar är, och då måste man ta varje persons och hens förmodade föräldrars DNA vid födelsen. Biologiska och/eller styvföräldrar ska inte ha rätt att mörka detta om de skulle vilja det.
Att det skulled kosta särskilt mycket tror jag inte, då de flesta här i tråden verkar tro att sånt blir väldigt billigt i framtiden.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 13 feb 2013, 15:35

@Erland: En del föräldrar/styvföräldrar/släktingar delar inte din åsikt. Ni kan inte alla ha rätt samtidigt.
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar