Hur lång tid tar ett DNA-test?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Hur lång tid tar ett DNA-test?

Inlägg av micke.d » ons 13 feb 2013, 15:40

Erland skrev:Jag anser att varje människa har en oavvislig rätt att få veta med säkerhet vilka hens biologiska föräldrar är, och då måste man ta varje persons och hens förmodade föräldrars DNA vid födelsen. Biologiska och/eller styvföräldrar ska inte ha rätt att mörka detta om de skulle vilja det.
Att det skulled kosta särskilt mycket tror jag inte, då de flesta här i tråden verkar tro att sånt blir väldigt billigt i framtiden.
Vem ska betala för att varje människa ska få denna rätt?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 13 feb 2013, 15:49

Erland skrev:Jag anser att varje människa har en oavvislig rätt att få veta med säkerhet vilka hens biologiska föräldrar är, och då måste man ta varje persons och hens förmodade föräldrars DNA vid födelsen. Biologiska och/eller styvföräldrar ska inte ha rätt att mörka detta om de skulle vilja det.
Ok. Jag tror att stödet för en sådan lag skulle bli väldigt litet, med jag kan ju har fel. Jag tror personligen att de flesta människor skulle uppleva det som rätt integritetskränkande att tvingas lämna DNA-prov när ens barn föds.

Man kan ju göra testet senare än precis efter födseln också...

Erland skrev: Att det skulled kosta särskilt mycket tror jag inte, då de flesta här i tråden verkar tro att sånt blir väldigt billigt i framtiden.
Tja, 100 000-120 000 barn föds per år, kostar det 500:- per barn så är det 50-60 miljoner. Kostnad måste ju ställas mot nytta...

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 13 feb 2013, 16:09

micke.d skrev:
Att det skulled kosta särskilt mycket tror jag inte, då de flesta här i tråden verkar tro att sånt blir väldigt billigt i framtiden.
Vem ska betala för att varje människa ska få denna rätt?
Det ska gå via skattsedeln, förstås. Det blir max 10 kr/person och år, enligt en uppskattning i ett tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 13 feb 2013, 16:26

Erland skrev:
micke.d skrev:Vem ska betala för att varje människa ska få denna rätt?
Det ska gå via skattsedeln, förstås. Det blir max 10 kr/person och år, enligt en uppskattning i ett tidigare inlägg.
Men indierna då?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 13 feb 2013, 16:32

micke.d skrev:
Erland skrev:
micke.d skrev:Vem ska betala för att varje människa ska få denna rätt?
Men indierna då?
Det finns gott om rika indier, och i ett internationellt perspektiv gott om rika så att det räcker att betala för indiernas DNA-tester också.

Crysis

Inlägg av Crysis » ons 13 feb 2013, 22:11

Detta kan vi göra i vuxen ålder om vi vill och om vi får med pappan på noterna. Frivilligt från båda parter. Varför ska män (det skulle ju i dagsläget bara drabba män) krävas på DNA när de tar på sig faderskapet för ett barn? Om detta skulle gå igenom och den utpekade/självutnämnde fadern inte är den genetiska fadern, varför ska då andra möjliga fäder krävas på DNA? Vad ska hända om mannen vägrar lämna DNA? Ska han då inte få vårdnad om barnet? Böter? Tillfälligt omyndigförklarad så att han kan tvångstestas?

Allt för barnets skull? Det låter nobelt, men det skulle innebära stora samhällskostnader (500 kr/test gäller trots allt endast om den utpekade/självutnämnde fadern visar sig vara den genetiske fadern) och frågan är om det är värt arbetet. Är problemet tillräckligt stort?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 13 feb 2013, 22:36

Förefaller som om det skulle kunna bli en del barn som blir utan far.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 13 feb 2013, 22:52

Jag har hört kommentarer från bekanta som upprörts över att de behandlats annorlunda än gifta män när det kommer till att uppge vem fadern till ett nyfött barn är. När de varit ogifta har de tvingats skriva på papper, men inte året efter när de gift sig och barn två kommer.
Hur de skulle reagera på att tvingas lämna DNA kan man bara gissa.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 13 feb 2013, 22:53

micke.d skrev:Förefaller som om det skulle kunna bli en del barn som blir utan far.
Och då blir det dyrt, mycket billigare för samhället om nån tror sig vara far.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 14 feb 2013, 01:16

Crysis skrev:
Detta kan vi göra i vuxen ålder om vi vill och om vi får med pappan på noterna. Frivilligt från båda parter. Varför ska män (det skulle ju i dagsläget bara drabba män) krävas på DNA när de tar på sig faderskapet för ett barn? Om detta skulle gå igenom och den utpekade/självutnämnde fadern inte är den genetiska fadern, varför ska då andra möjliga fäder krävas på DNA? Vad ska hända om mannen vägrar lämna DNA? Ska han då inte få vårdnad om barnet? Böter? Tillfälligt omyndigförklarad så att han kan tvångstestas?

Allt för barnets skull? Det låter nobelt, men det skulle innebära stora samhällskostnader (500 kr/test gäller trots allt endast om den utpekade/självutnämnde fadern visar sig vara den genetiske fadern) och frågan är om det är värt arbetet. Är problemet tillräckligt stort?
I framtiden kan vi tänka oss att alla människors DNA tas vid födelsen (det lär ju finnas något sådant, som Anna Lindhs mördare åkte dit på) och varje gång ett barn föds kan man jämföra barnets DNA med den tilltänkte faderns från sin födelse sparade DNA, och moderns, ty surrogatmödraskap kan ju förekomma. Att det skulle vara dyrt tycker jag inte låter seriöst. Det är en droppe i havet jämfört med allt annat som är mycket dyrare men som vi ändå anser oss att ha råd att finansiera via skattsedeln.
Innan vi hinner så långt att alla föräldrar fått sitt DNA insamlat redan vid sin egen födelse får man ta deras DNA när de får barn, med tvång om så krävs, och finns det flera utpekade fäder får de snällt ställa upp. Det lär inte bli någon större kränkning att ta någons DNA, det räcker ju i stort sett att peta på personen, såvitt jag förstår.
Integritetskränkning? Visst, det kan man tycka. Men barnets rättighet att få veta vilka som är hens föräldrar, och om möjligt att uppfostras av "rätt" föräldrar redan från födseln, tycker jag går före de vuxnas integritet.

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 14 feb 2013, 11:46

Erland skrev: I framtiden kan vi tänka oss att alla människors DNA tas vid födelsen (det lär ju finnas något sådant, som Anna Lindhs mördare åkte dit på) och varje gång ett barn föds kan man jämföra barnets DNA med den tilltänkte faderns från sin födelse sparade DNA, och moderns, ty surrogatmödraskap kan ju förekomma. Att det skulle vara dyrt tycker jag inte låter seriöst. Det är en droppe i havet jämfört med allt annat som är mycket dyrare men som vi ändå anser oss att ha råd att finansiera via skattsedeln.
Innan vi hinner så långt att alla föräldrar fått sitt DNA insamlat redan vid sin egen födelse får man ta deras DNA när de får barn, med tvång om så krävs, och finns det flera utpekade fäder får de snällt ställa upp. Det lär inte bli någon större kränkning att ta någons DNA, det räcker ju i stort sett att peta på personen, såvitt jag förstår.
Integritetskränkning? Visst, det kan man tycka. Men barnets rättighet att få veta vilka som är hens föräldrar, och om möjligt att uppfostras av "rätt" föräldrar redan från födseln, tycker jag går före de vuxnas integritet.
Du kan tänka dig ett DNA-register över landets alla invånare. Jag kan det inte.

Dessutom är det rimligt att de påstådda föräldrarna måste medge att testet görs, eller ska myndigheterna när helst de önskar kunna utföra de tester de vill på medborgarnas DNA?

Det är för mig skrämmande att du ens är öppen för tvång. Och peta på personen? Du har nog kikat lite för mycket på CSI om du tror att det räcker med att peta på en person för att du ska få DNA från henom.

Jag anser att barn har rätt till en kärleksfull och god uppväxt, om de som ger barnet detta är dess genetiska föräldrar eller inte spelar ingen roll. Det biologiska ursprunget kan bli viktigt, men ofta inte förrän barnet blir större och när barnet själv efterfrågar en utredning kan man starta en.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 14 feb 2013, 13:30

Är fastställandet, eller oklarheter kring faderskap alltså ett så stort problem i Sverige att det motiverar skapandet av ett nationellt DNA-register och tvångstester? :shock:

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 14 feb 2013, 16:04

Tryggve skrev:Är fastställandet, eller oklarheter kring faderskap alltså ett så stort problem i Sverige att det motiverar skapandet av ett nationellt DNA-register och tvångstester? :shock:
Man kan ju använda det till fler saker, t.ex. fånga brottslingar. Om ett sådant register funnits så hade t.ex. dubbelmordet i Linköping redan varit löst (förutsatt att mördaren inte är en utlänning som inte finns i landet).

Såvitt jag förstår räcker det att skrapa en person lite i gommen för att få DNA. Det tycker jag inte är ett särskilt stort ingrepp.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 feb 2013, 16:45

Erland skrev:Såvitt jag förstår räcker det att skrapa en person lite i gommen för att få DNA. Det tycker jag inte är ett särskilt stort ingrepp.
Det är inte själva provtagningen som är det problematiska.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 14 feb 2013, 18:07

Erland skrev: Man kan ju använda det till fler saker, t.ex. fånga brottslingar. Om ett sådant register funnits så hade t.ex. dubbelmordet i Linköping redan varit löst (förutsatt att mördaren inte är en utlänning som inte finns i landet).
Fast nu flyttar du målstolparna lite :-) . Är det ett så stort problem med osäkra faderskap i Sverige att det motiverar att tvinga män att lämna DNA-prov? Motiverar det en kostnad på tiotals miljoner kr/år, och en tvingande lag som nog rätt få människor skulle vilja ha?

Men jag kan tänka mig en massa saker man kan göra med ett DNA- register, visst. T ex kan man ju avgöra vilka som riskerar att drabbas av sjukdomar senare i livet. Det kan få en massa konsekvenser för individen, och kanske inte så positiva sådana.

(Att samla alla medborgares fingeravtryck borde man väl för övrigt också komma rätt långt på när det gäller brottsbekämpning)
Erland skrev: Såvitt jag förstår räcker det att skrapa en person lite i gommen för att få DNA. Det tycker jag inte är ett särskilt stort ingrepp.
Det fysiska ingreppet är väl inte det som är det stora problemet här.
Senast redigerad av 2 Tryggve, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar