Hur lång tid tar ett DNA-test?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
take

Re: Hur lång tid tar ett DNA-test?

Inlägg av take » tor 14 feb 2013, 18:10

Det är ovanstående diskussionen plus att man så lätt släppte på sekretessen till PKU-registret vid tsunamin att jag tog bort mina barns DNA därifrån.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Crysis

Re: Hur lång tid tar ett DNA-test?

Inlägg av Crysis » lör 16 feb 2013, 00:28

Erland skrev:
Tryggve skrev:Är fastställandet, eller oklarheter kring faderskap alltså ett så stort problem i Sverige att det motiverar skapandet av ett nationellt DNA-register och tvångstester? :shock:
Man kan ju använda det till fler saker, t.ex. fånga brottslingar. Om ett sådant register funnits så hade t.ex. dubbelmordet i Linköping redan varit löst (förutsatt att mördaren inte är en utlänning som inte finns i landet).

Såvitt jag förstår räcker det att skrapa en person lite i gommen för att få DNA. Det tycker jag inte är ett särskilt stort ingrepp.
Om du nu är beredd att godkänna tvångsmetoder (vilket du nämnde tidigare) bara för att fastställa faderskap, var mer är du beredd att godkänna? Tvång på att donera blod (ett relativt litet ingrepp)? Det skulle ju till skillnad från att bara ge information om ett barns genetiska bakgrund faktiskt rädda liv. Tvång att donera benmärg (något större ingrepp) om man via en systematisk genomsökning av det nationella DNA-registret och därifrån slumpmässigt utvald visar sig vara en match? Återigen, där rädda du iaf liv.

Det skrämmer mig verkligen att du är beredd att godkänna tvång för en sådan sak som för att fastställa faderskap. Det är lite just därför vi inte bör ha något nationellt DNA-register över alla medborgare. Det finns trots allt några för många som du och på fel ställe kan de orsaka enorma integritetskränkningar.

Skriv svar