Ny 1000tb DVD bekräftar Moores lag?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
manifesto

Ny 1000tb DVD bekräftar Moores lag?

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2013, 09:39

War is peace.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Ny 1000tb DVD bekräftar Moores lag?

Inlägg av Anders » tis 02 jul 2013, 10:08

Låter väl inte rikigt som det är på väg ut i butikerna snart. Moores lag handlar om, i de flesta fall, antalet transistorer på en viss yta. Det här handlar om hur mycket information man kan få in på en viss yta.

Men intressant vilket som! Enorma mängder data kan lagra på en optisk disk. Bra för backup och liknande, lite obsolete som media för nöjesindustrin.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 02 jul 2013, 10:14

Vad har det med moores lag att göra?

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2013, 11:41

Thomas P skrev:
Vad har det med moores lag att göra?
Exponentiell tillväxt av datainfo (ex transistorer)/yta, vilket i sin tur, enligt Kurtzweil & co ska leda till sk teknologisk singularitet.
Wiki skrev:Futurists such as Ray Kurzweil, Bruce Sterling, and Vernor Vinge believe that the exponential improvement described by Moore's law will ultimately lead to a technological singularity: a period where progress in technology occurs almost instantly.
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 02 jul 2013, 13:38

manifesto skrev:Exponentiell tillväxt av datainfo (ex transistorer)/yta, vilket i sin tur, enligt Kurtzweil & co ska leda till sk teknologisk singularitet.
Moores lag handlar dock endast om transistorer i integrerade kretsar. Den där singulariteten är en helt annan fråga det säkert finns äldre trådar om. Själv hoppas jag i alla fall slippa uppleva någon, det är nog illa med att man blir obsolet som det är.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2013, 15:30

Thomas P skrev:
manifesto skrev:Exponentiell tillväxt av datainfo (ex transistorer)/yta, vilket i sin tur, enligt Kurtzweil & co ska leda till sk teknologisk singularitet.
Moores lag handlar dock endast om transistorer i integrerade kretsar.
Du menar alltså att motsvarande funktion på en DVD inte inkluderas i moores lag?
Thomas P skrev:Den där singulariteten är en helt annan fråga det säkert finns äldre trådar om.
Inte om du frågar de som vurmar för hypotesen. Moores lag är vad jag förstår själva förutsättningen för vad de kallar teknologisk singularitet. Du får gärna diskutera det här i någon annan tråd. Jag håller mig till den här.
Wiki skrev:Futurists such as Ray Kurzweil, Bruce Sterling, and Vernor Vinge believe that the exponential improvement described by Moore's law will ultimately lead to a technological singularity: a period where progress in technology occurs almost instantly.
Thomas P skrev:Själv hoppas jag i alla fall slippa uppleva någon, det är nog illa med att man blir obsolet som det är.
Här får Du gärna utveckla.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 02 jul 2013, 18:26

manifesto skrev: Du menar alltså att motsvarande funktion på en DVD inte inkluderas i moores lag?
Det finns en beröringspunkt med antalet transistorer på en halvledarkrets eftersom Moore's lag till stor del bestäms av utvecklingen inom optisk litografi. För att nå de extremt små linjebredder som behövs för dagens halvledarkretsar används optiska metoder som påminner om den här.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2013, 22:46

Johannes skrev:
manifesto skrev: Du menar alltså att motsvarande funktion på en DVD inte inkluderas i moores lag?
Det finns en beröringspunkt med antalet transistorer på en halvledarkrets eftersom Moore's lag till stor del bestäms av utvecklingen inom optisk litografi. För att nå de extremt små linjebredder som behövs för dagens halvledarkretsar används optiska metoder som påminner om den här.
Jo. Transistorer ska väl tolkas i vid mening. Poängen är väl att det är antalet/storleken på den info som kan lagras per ytenhet, som växer exponentiellt. Eller?
War is peace.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 03 jul 2013, 07:28

manifesto skrev:
Johannes skrev:
Jo. Transistorer ska väl tolkas i vid mening. Poängen är väl att det är antalet/storleken på den info som kan lagras per ytenhet, som växer exponentiellt. Eller?
Lagringskapaciteten har ökat snabbare än Moores lag, dvs, så det är inte jämförbart.

Men jag tror inte att lagringskapacitetn påverkar singulariteten. Det är framför allt AI forskningen som måste vara snabbare än vad den är.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 jul 2013, 09:25

manifesto skrev:Du menar alltså att motsvarande funktion på en DVD inte inkluderas i moores lag?
Nej, inte som Moore formulerade den, även om andra har försökt tillämpa liknande exponentiella lagar lite här och var och kallat dem "moores lag".
Thomas P skrev:Själv hoppas jag i alla fall slippa uppleva någon, det är nog illa med att man blir obsolet som det är.
Hur tror du själv att du skulle uppleva det om samhället förändras totalt på nolltid så att du som bäst är totalt föråldrad och inte fattar ett jota av vad som händer och som värst plockas isär för råvaror?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 03 jul 2013, 10:10

Thomas P skrev: Hur tror du själv att du skulle uppleva det om samhället förändras totalt på nolltid så att du som bäst är totalt föråldrad och inte fattar ett jota av vad som händer och som värst plockas isär för råvaror?
Upplever du att du har det så nu alltså?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 jul 2013, 11:25

Thomas P skrev:
manifesto skrev:Du menar alltså att motsvarande funktion på en DVD inte inkluderas i moores lag?
Nej, inte som Moore formulerade den, även om andra har försökt tillämpa liknande exponentiella lagar lite här och var och kallat dem "moores lag".
Du menar att Kurzweil & co extrapolerar Moores lag för mycket, och att de då ad hoc kan förklara vad som helst med den?
Thomas P skrev:
Hur tror du själv att du skulle uppleva det om samhället förändras totalt på nolltid så att du som bäst är totalt föråldrad och inte fattar ett jota av vad som händer och som värst plockas isär för råvaror?
Ok, då förstår jag. Ja, oavsett singularitet eller inte, så är/blir förändringstakten hisnande. Ett sätt att undvika att bli obsolet är att integrera teknologin i vår biologi. Ett annat sätt är regleringar. För en för människan godartad utveckling krävs säkert en kombination av båda.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 jul 2013, 11:34

Anders skrev:Men jag tror inte att lagringskapacitetn påverkar singulariteten. Det är framför allt AI forskningen som måste vara snabbare än vad den är.
Jo, det är den vanligaste invändningen vad jag förstår, och jag håller med. Singularitets-troende menar att utvecklingen går i ryck, och att man ska se till den längre trenden. Jag är osäker på om resonemanget är statistiskt sunt med tanke på den mycket korta tid AI-utvecklingen pågått. Tror inte det.
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 jul 2013, 17:54

manifesto skrev:Du menar att Kurzweil & co extrapolerar Moores lag för mycket, och att de då ad hoc kan förklara vad som helst med den?
Jag tycker det här singularitetstroendet har väl mycket religion över sig.
Ok, då förstår jag. Ja, oavsett singularitet eller inte, så är/blir förändringstakten hisnande. Ett sätt att undvika att bli obsolet är att integrera teknologin i vår biologi. Ett annat sätt är regleringar. För en för människan godartad utveckling krävs säkert en kombination av båda.
Kanske kan vi lära oss att hantera den om det kommer någon sorts singularitet långt in i framtiden, men om den kommer inom de decennier jag har kvar så är jag skeptisk till att det sker på något ansvarsfullt sätt. Mardrömmen är om någon av de automatiska aktiehandelsprogram som lär vara bland det mest AI lika som finns idag tar över. (Se boken "accelerando").

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tor 04 jul 2013, 15:43

Jag har ingen erfarenhet av mjukvaruutveckling, men jag läste nyligen en intressant bok av dataveteranen Jaron Lanier där han menar att det finns fenomen som effektivt dämpar Moores lag.
Även om datorer och kringutrustning blir bättre rent hårdvarumässigt så leder större och mer komplicerade program till risk för fler buggar, mindre överskådlighet, legacy, lock-in, mer krångel och rent allmänt en betydande insaktning av utvecklingen.

Som exempel nämner han att dagens sökmotorer fortfarande befinner sig på command line stadiet (60-tals grejor, ungefär). På rent okynne extrapolerar han också utifrån gångna decenniers trend en slags "anti-singularitet" runt år 2020 då all datorrelaterad utveckling fullständigt avstannar.

Galet stor lagringskapacitet är ju läckert, men man måste väl göra något vettigt av allt utrymme också?

Skriv svar