Den saknade globala uppvärmningen

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Den saknade globala uppvärmningen

Inlägg av devadatta » mån 01 sep 2014, 18:01

Att den globala yttemperaturen inte värmts upp så mycket de senaste 10-15 åren som modellerna säger är ju ingen hemlighet. Svaret från IPCC är bla att det inte går att förutsäga klimatet under så kort tid pga intern variation (som vilken fas havscyklerna är i, vilket denna studie visar), att solinstrålningen minskat och partiklar från vulkaner ökat oförutsägbart mycket. Naturligtvis fortsätter hela klimatsystemet att värmas upp i oförminskad takt (särskilt i haven som står för 90% av uppvärmningen), men luften är också intressant.

I en artikel i The Guardian går Dana Nuccitelli (från SkepticalScience.com) igenom vad skillnaden mellan observationer och modeller beror på.
Dana Nuccitelli skrev:From 1998 through 2012, the Met Office estimated that global surface temperatures had warmed by about 0.06°C, whereas the average climate model projection put the value at closer to 0.3°C
Först tar han upp en studie av Cowtan & Way (2014) som försöker uppskatta uppvärmningen på polerna. Den vanliga mätserien HadCRUT4 täcker inte polerna, vilka värmts upp mer än resten av jordklotet. Enligt deras analys är den globala uppvärmningen i själva verket 0.17°C.

Sen går han in på en ny studie av Huber & Knutti (2014) som säger att under perioden 1998-2012 har havscirkulationer stått för 0.06°C nedkylning, minskad solinstrålning 0.04°C nedkylning och ökad mängd partiklar från vulkanutsläpp 0.035°C nedkylning. Summan blir 0.135°C och tillsammans med uppvärmningen på 0.17°C blir det ca 0.3°C.

Det är ju förstås svårt att förutsäga vulkanutbrott, och aktuella havscykler tar ju klimatmodellerna ingen hänsyn till, men jag visste inte att det var så svårt att förutsäga solstrålningens variation? Fast det är kanske amplituden snarare än perioden som är svår att förutsäga. Det nuvarande maximat är tydligen det lägsta på 100 år.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

BengtAbelsson

Re: Den saknade globala uppvärmningen

Inlägg av BengtAbelsson » ons 03 sep 2014, 17:33

Ja, jag saknar också några grader - varmare är bättre, se bara på pensionärer som flyttar till Spanien, Florida, Arizona etc.
Mer allvarligt så finns ett 40-tal förklaringar till den stillastående temperaturutvecklingen, många inbördes oförenliga.
Den enklaste torde vara att den så kallde klimatkänsligheten är betydligt lägre än vad de flesta modeller är inställda på.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 03 sep 2014, 20:02

BengtAbelsson skrev:Den enklaste torde vara att den så kallde klimatkänsligheten är betydligt lägre än vad de flesta modeller är inställda på.
Om inte enklast så i alla fall den bekvämaste förklaringen för den som vill slippa oroa sig eller ändra sin livsstil.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 sep 2014, 21:20

Förbudet mot användning av freon-gaser (år 2000?),
har nog hjälpt en hel del mot den globala uppvärmningen.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » tor 04 sep 2014, 15:34

Thomas P - det var ju en lysande motivering: När en förklaringsmodell inte passar in i din politiska uppfattning så ska de som framför den ställas i en moralisk skamvrå. Hade du någonting i sakfrågan?

TomasT

Inlägg av TomasT » tor 04 sep 2014, 15:47

Herr Abelsson om jag får säga.
Vad vill du egentligen säga?
Att något är ofarligt eller farligt?
Låt oss höra.
Ordet är ditt.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 04 sep 2014, 17:13

Thomas P

Vad anser du att det finns för stöd för en hög klimatkänslighet?
De klimatmodeller som byggde på en hög klimatkänslighet extrapolerade mer eller mindre den temperaturkurva vi antas ha haft under den snabba uppvärmningen på 80- och 90-talet. Dessa modeller var bevisligen fel och att uppvärmningen sker trappstegsvis med långa uppvärmningspauser tyder på att vi har en cykel där haven tar emot och avger värme i cykler. Då förstärkte haven uppvärmningen på 80- och 90-talet.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 sep 2014, 17:46

Björn-Ola skrev:Vad anser du att det finns för stöd för en hög klimatkänslighet?
Främst att forskare som vet mycket mer än någon av oss om saken kommer fram till detta.
De klimatmodeller som byggde på en hög klimatkänslighet extrapolerade mer eller mindre den temperaturkurva vi antas ha haft under den snabba uppvärmningen på 80- och 90-talet.
Redan första IPCC-rapporten från 1990 hade samma intervall för klimatkänsligheten, 1,5-4,5 grader, dvs samma som idag. Du kan gå tillbaka ännu längre och hitta ungefär samma uppskattningar så det handlar inte om någon anpassning till uppvärmningen på 80- och 90-talen. Du har även paleoklimatologiska studier som inte har något med dagens klimatförändringar att göra.
Dessa modeller var bevisligen fel
Alla modeller är i någon mening fel. Var det något särskilt fel du tänkte på här?
och att uppvärmningen sker trappstegsvis med långa uppvärmningspauser tyder på att vi har en cykel där haven tar emot och avger värme i cykler. Då förstärkte haven uppvärmningen på 80- och 90-talet.
Även modeller har sådana svängningar, så i det avseendet är de inte fel.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 04 sep 2014, 18:39

Det finns ju även forskare som vet mycket mer än vi och som har kommit fram till lägre klimatkänslighet.
Jag tycker inte att du presterade ett bra svar, men det kan inte jag heller göra, får erkännas.
Men det jag skrev innan tycker jag tyder på att klimatkänsligheten inte är så hög.
Vi får väl se tiden an.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 sep 2014, 18:49

Björn-Ola skrev:Det finns ju även forskare som vet mycket mer än vi och som har kommit fram till lägre klimatkänslighet.
Du kan hitta någon enstaka som då omedelbart får oproportionerlig uppmärksamhet.
Men det jag skrev innan tycker jag tyder på att klimatkänsligheten inte är så hög.
Det du skrev i ditt föregående inlägg tyder framförallt på att du inte är så insatt utan klämmer till med lite vad du känner för.
Vi får väl se tiden an.
Det är tyvärr inte någon bra lösning om det skulle visa sig att du har fel.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 04 sep 2014, 19:03

Du vet mycket väl att det finns många rapporter om lägre klimatkänslighet och tala om vad som är felet i mitt resonemang.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 sep 2014, 19:06

Björn-Ola skrev:Du vet mycket väl att det finns många rapporter om lägre klimatkänslighet och tala om vad som är felet i mitt resonemang.
Jag ser inte att du kommit med något resonemang, bara påståenden varav jag konstaterat att flera är fel vilket.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » tor 04 sep 2014, 19:19

Thomas P skrev:
Björn-Ola skrev:Du vet mycket väl att det finns många rapporter om lägre klimatkänslighet och tala om vad som är felet i mitt resonemang.
Jag ser inte att du kommit med något resonemang, bara påståenden varav jag konstaterat att flera är fel vilket.
Du använder bara auktoritetsargument och ger inga vettiga svar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 04 sep 2014, 19:25

Auktoritetsargument? Var då?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar