Byggnadsteknik

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hedning

Byggnadsteknik

Inlägg av Hedning » tor 11 sep 2014, 08:43

Jag har uppmärksammat en del skyskrapor (många) i Hongkong som byggs på pelare, ofta med ganska "klena" pelare, ibland är en skyskrapa delad på mitten i höjdled där den översta delen av byggnaden förtsätter stående på pelare på den nedre delen.

En annan byggnad (60 våningar hög) står på en bergssida på 5 pelare, endast hisschaktet når marken, varför bygger man på detta sätt?

Fick inte med mina bilder men skickar en länk:

http://chonafhlare.blogspot.se/2012/04/ ... day-1.html
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Byggnadsteknik

Inlägg av Johannes » tor 11 sep 2014, 09:17

Arkitektoniskt uttryck? Ingen vill bo/arbeta på bottenvåningen så därför skippar man den?

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tor 11 sep 2014, 09:23

Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 11 sep 2014, 10:07

Massor av byggnader i Honkong har "hål" mitt i byggnaden, beror på feng shui, "energiströmmar".

Men jag tror inte pelarna beror på feng shui, jag har spekulerat i om det kan ha att göra med jordbävningssäkerhet, hur eller varför har jag ingen aning om, byggnadssättet gör på mig, ett osäkert intryck. Hur f..n håller dessa pelare?
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 11 sep 2014, 11:00

Strukturellt är det ingen skillnad eftersom skyskrapor byggs med ett bärande skelett som sedan fylls med icke-bärande väggar. Man har helt enkelt avstått från att bygga väggar på vissa våningar. Det har inget med jordbävningar att göra. Möjligen i så fall risken for jordskred i vissa lägen. Skadorna blir väl mindre om jordskredet rinner under byggnaden så att säga. Men jag tror helt enkelt det handlar om ett arkitektoniskt mode. Att det ger ett osäkert intryck är en gammal åsikt när det gäller höga byggnader. När man började bygga högt på 1800-talet var det vanligt att man fyllde i med icke-bärande element för att ge intryck av större stabilitet trots att det inte behövdes. Ett klassiskt exempel är bågvalven mellan de nedre benen på Eiffeltornet som inte har någon bärande funktion. Detta tankesätt har levt vidare in i vår tid. Men i takt med att folk vänjer sig vid allt mer extrema konstruktioner kan man ge mer avkall på sådana rent psykologiskt trygghetsskapande byggdetaljer och kanske våga visa mer nakna konstruktioner.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 11 sep 2014, 11:56

Johannes skrev:Strukturellt är det ingen skillnad eftersom skyskrapor byggs med ett bärande skelett som sedan fylls med icke-bärande väggar. Man har helt enkelt avstått från att bygga väggar på vissa våningar. Det har inget med jordbävningar att göra. Möjligen i så fall risken for jordskred i vissa lägen. Skadorna blir väl mindre om jordskredet rinner under byggnaden så att säga. Men jag tror helt enkelt det handlar om ett arkitektoniskt mode. Att det ger ett osäkert intryck är en gammal åsikt när det gäller höga byggnader. När man började bygga högt på 1800-talet var det vanligt att man fyllde i med icke-bärande element för att ge intryck av större stabilitet trots att det inte behövdes. Ett klassiskt exempel är bågvalven mellan de nedre benen på Eiffeltornet som inte har någon bärande funktion. Detta tankesätt har levt vidare in i vår tid. Men i takt med att folk vänjer sig vid allt mer extrema konstruktioner kan man ge mer avkall på sådana rent psykologiskt trygghetsskapande byggdetaljer och kanske våga visa mer nakna konstruktioner.
Tack för din förklaring!, jag förstår, man har alltså inte byggt dem på pelare utan man har bara inte "klätt byggnaden", pelarna finns i hela byggnaden!

Den (de) byggnaderna jag nämnde , går man förbi dem så ser det onekligen overkligt ut, men hur är dessa pelare (stommen) konstruerade, jag tänker på jordbävningar och den massiva vindkraften som en tyfon måste utgöra på byggnaden, varför blåser den inte ikull :D

http://www.overseaspropertymall.com/arc ... hong-kong/
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » tor 11 sep 2014, 12:46

Jag funderade över det där när jag bodde i Singapore ett halvår för länge sedan, där byggdes också typiskt bostadshusen med 'tom' bottenvåning. En möjlig förklaring jag kom fram till efter ett tag var att markplanet var avsett att användas till affärsverksamhet. Flexiblast blir det ju om inte sätter upp väggar i förväg utan låter det komma efter behov när affärsrörelser flyttar in.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 11 sep 2014, 13:31

Hedning skrev:Tack för din förklaring!, jag förstår, man har alltså inte byggt dem på pelare utan man har bara inte "klätt byggnaden", pelarna finns i hela byggnaden!
I princip, men i praktiken kan ju pelarna utformas lite annorlunda där de är nakna jämfört med inne i byggnaden av estetiska skäl.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 11 sep 2014, 13:34

Hedning skrev:Den (de) byggnaderna jag nämnde , går man förbi dem så ser det onekligen overkligt ut, men hur är dessa pelare (stommen) konstruerade, jag tänker på jordbävningar och den massiva vindkraften som en tyfon måste utgöra på byggnaden, varför blåser den inte ikull :D
Höghållfast stål och betong är starkt. Men de måste givetvis dimensioneras för högsta tänkbara vindlast. Man gör avancerade beräkningar på detta och även byggnadens form spelar in.

aruru08

Inlägg av aruru08 » fre 12 sep 2014, 19:26

Jag har inte varit i Sydostasien men stora, dock inte höga, hus på ben finns det på ett par ställen som jag känner till. De tillhör båda IBM. De är byggda som ett mycket stort X som står på ben. Det ena finns i bergen några mil väster om Nice och är byggt på detta sätt för att inte skymma en fantastisk utsikt mot Medelhavet, alltså enbart av estetiska skäl. Nästan var man än går runt denna byggnad ser man ner till kusten tack vare benen. Det andra är en kopia och finns i Bocaraton i Florida. Där finns ingen utsikt men man byggde på samma sätt ändå. Bilder finns på
https://www.google.se/search?q=la+gaude ... =1192&bihd som helst-=689&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=lzgTVOvFEoe9ygOys4K4Aw&ved=0CDEQsAQ

Har hört talas om att det finns en mycket högt hus i New York där varannan våning har för fönster och varannan är utan fönster för att det ska se ut på något visst sätt utifrån. Arkitekter verkar kunna hitta på vad som helst.

Visst är armerad betong starkt men för att få en stabil byggnad måste man rimligen staga upp benen med väggarna och kanske något mer också.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » fre 12 sep 2014, 21:34

Det här är i Amsterdam, och givetvis är det vatten under/runt huset:

https://www.google.se/maps/@52.3402688, ... fondAQ!2e0

Användarvisningsbild
Guzygree

Inlägg av Guzygree » tor 29 jul 2021, 13:24

Jag vet inte varför, men många säger att deras byggnader är mycket ömtåliga

Användarvisningsbild
Guzygree

Inlägg av Guzygree » ons 04 aug 2021, 09:48

Det finns olika sätt att byggteknik men skulle nog säga att de har med jordbävning att göra. Här i svergie har vi annan teknik, skulle en gång bygga ett hus och anställde ett företag som skulle göra allt från grunden. De visa sig att de gjorde fusk bygge och jag anmälde företaget. Anställde en advokat som hjälpte mig att genomföra ärendet till rättegång. Nu efter 5 år så har jag fått tillbaka mina pengar och allting. Kan säga att jag även har byggt ett nytt hus med ett annat företag och allting gick jättebra.

Skriv svar