Sida 1 av 3

Tågets miljöpåverkan

Postat: ons 22 aug 2018, 18:27
av Picea
Jag hörde ett påstående i dag om att tåget är mer miljöskadligt än flyget, p.g.a. miljöpåverkan från tillverkning och utläggning av rälsen. Jag har googlat, men hittar ingen jämförelse som bekräftar påståendet. Någon som vet mer om detta?

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: ons 22 aug 2018, 20:40
av Anders G
Ordet du söker är "rimlighetsbedömning" eller "storleksuppskattning".

Räls, banvall med en livslängd av 25 år (metallen är dessutom återvinningsbar) på vilken det rullar energisnåla tåg...

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 10:04
av skogaliten
Jag tror att det finns många, som vill försvara onödigt flygande till löjligt låga priser, då försöker man hitta pseudoargument, för att smutskasta andra och mer miljövänliga sätt att förflytta gods och passagerare.

Visst finns det en miljöpåverkan vid anläggning av järnvägar, som det så ofta finns vad avser mänsklig aktivitet, men det gäller att inte hamna i fällan där miljöpåverkan och klimatpåverkan blandas ihop.

Miljöpåverkan hos (elektrifierad) järnväg handlar om att man bygger banvall och lägger ut räls, medan CO2 utsläppen (beroende på hur elen produceras) ligger mycket lågt.
Järnvägsstationer finns oftast centralt i orter av olika storlek, så väl utlagd så minimerar järnvägarna behovet av övrig infrastruktur och ger korta lokala transporter.

Flyget släpper ut massor med klimatskadliga avgaser som t.ex. CO2, dessutom i känsliga luftlager, förutom miljö- och klimatpåverkan av anläggandet av flygplatser och infrastruktur för att nå flygplatserna, som oftast ligger långt borta från tät bebyggelse, och för att underhålla dessa.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 13:24
av Johannes
Flyg är egentligen inte mycket mer miljöskadligt än andra transportsätt, problemet är främst att man flyger långt. Undantaget är svenska järnvägar som byggdes för 100 år sen och drivs av el med nästan inga koldioxidutsläpp. Om man jämför en resa ner till Sydeuropa genom Tyskland där tågen drivs av kolkraftsel så är det ingen enorm skillnad i utsläpp jämfört med att flyga en modern fullsatt Boeing 737, definitivt mindre än en faktor 2. Man lurar sig själv om man tror att det är miljövänligt att resa tåg ner i Europa, det är längden på resan som är det stora problemet.

För nyanläggning av snabbspår finns det nog visst fog för att påstå att det är sämre miljömässigt än flyg. Det går åt enormt mycket betong när man bygger snabbspår, vilket kan ställas mot att inrikesflyget sannolikt är utsläppsfritt om 20-30 år. Under den tiden har snabbspåren kanske inte kunnat betala av sin klimatskuld.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 16:13
av L. Mäkinen
Hur blir flyget utsläppsfritt?
Kanske det flyger på sin tro...

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 17:45
av skogaliten
Johannes skrev:Flyg är egentligen inte mycket mer miljöskadligt än andra transportsätt, problemet är främst att man flyger långt. Undantaget är svenska järnvägar som byggdes för 100 år sen och drivs av el med nästan inga koldioxidutsläpp. Om man jämför en resa ner till Sydeuropa genom Tyskland där tågen drivs av kolkraftsel så är det ingen enorm skillnad i utsläpp jämfört med att flyga en modern fullsatt Boeing 737, definitivt mindre än en faktor 2. Man lurar sig själv om man tror att det är miljövänligt att resa tåg ner i Europa, det är längden på resan som är det stora problemet.

För nyanläggning av snabbspår finns det nog visst fog för att påstå att det är sämre miljömässigt än flyg. Det går åt enormt mycket betong när man bygger snabbspår, vilket kan ställas mot att inrikesflyget sannolikt är utsläppsfritt om 20-30 år. Under den tiden har snabbspåren kanske inte kunnat betala av sin klimatskuld.
Med den argumentationen, så bör elbilar förbjudas i Tyskland?!

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 18:16
av Anders G
Det är ingen idé att göra något öht, för det finns kolkraft i Tyskland.
Finns det NÅGOT samhällsproblem där inte det används som ett motargument?

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 18:55
av Picea
Johannes skrev:Flyg är egentligen inte mycket mer miljöskadligt än andra transportsätt, problemet är främst att man flyger långt. Undantaget är svenska järnvägar som byggdes för 100 år sen och drivs av el med nästan inga koldioxidutsläpp. Om man jämför en resa ner till Sydeuropa genom Tyskland där tågen drivs av kolkraftsel så är det ingen enorm skillnad i utsläpp jämfört med att flyga en modern fullsatt Boeing 737, definitivt mindre än en faktor 2. Man lurar sig själv om man tror att det är miljövänligt att resa tåg ner i Europa, det är längden på resan som är det stora problemet.

För nyanläggning av snabbspår finns det nog visst fog för att påstå att det är sämre miljömässigt än flyg. Det går åt enormt mycket betong när man bygger snabbspår, vilket kan ställas mot att inrikesflyget sannolikt är utsläppsfritt om 20-30 år. Under den tiden har snabbspåren kanske inte kunnat betala av sin klimatskuld.
Har du någon källa på det där? Jag skulle vilja se vilka siffror man plockar in i beräkningarna för att få fram dessa väldigt annorlunda resultat.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 18:58
av Picea
Anders G skrev:Ordet du söker är "rimlighetsbedömning" eller "storleksuppskattning".

Räls, banvall med en livslängd av 25 år (metallen är dessutom återvinningsbar) på vilken det rullar energisnåla tåg...
Tack, jag försökte, men blev bara ännu mer övertygad om att påståendet (som sades ha sin grund hos en Chalmers-trafikforskare) måste bygga på väldigt extrema antaganden om rälsens livslängd och antalet tåg och passagerare.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: tor 23 aug 2018, 19:02
av Picea
skogaliten skrev:Miljöpåverkan hos (elektrifierad) järnväg handlar om att man bygger banvall och lägger ut räls, medan CO2 utsläppen (beroende på hur elen produceras) ligger mycket lågt.
Tillverkning av rälsen är energikrävande och återigen kommer Tyskland med i resonemanget eftersom rälsen tydligen brukar tillverkas där, med kolkraftsel.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: fre 24 aug 2018, 09:33
av Johannes
L. Mäkinen skrev:Hur blir flyget utsläppsfritt?
Kanske det flyger på sin tro...
På kort sikt med biobränsle. På lite längre sikt, 20-30 år, anses batteridrift vara fullt realistiskt för regionalflyg upp till 50-60 mil.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: fre 24 aug 2018, 10:27
av Procentaren
Gammal artikel från 2007 i "Forskning och Framsteg".
https://fof.se/tidning/2007/2/artikel/j ... derskattad
Det är främst stålet i rälsen som gör järnvägsbyggen till energislukare. Vid tillverkningen går det åt stora mängder fossila bränslen.
- Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på en mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson vid Avdelningen för industriell miljöteknik, Linköpings universitet, som i dagarna lägger fram sin doktorsavhandling. Om man i miljöberäkningarna också väger in dessa belastningar är tåg inte alltid det miljövänligaste alternativet.
Eftersom stålet används i stora mängder och kräver mycket energi att framställa, borde stålet vara den viktigaste produkten för Banverkets miljöarbete. Verkets miljöarbete handlar dock främst om ogräsbekämpning längs banvallarna, kreosot i syllar och tunneln under Hallandsåsen.

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: fre 24 aug 2018, 13:36
av Tryggve
Jag vill minnas att det finns ett svenskt pilotprojekt om att försöka få fram en metod för framställning av järn utan att behöva använda kol. En googling verkar visa att det finns ett sådant projekt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... lotprojekt

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: fre 24 aug 2018, 14:57
av Picea
Procentaren skrev:Gammal artikel från 2007 i "Forskning och Framsteg".
https://fof.se/tidning/2007/2/artikel/j ... derskattad
Ja, den hittade jag också och det står inte ett ord om flyg. Det står att buss i vissa fall är miljövänligare. Varifrån fick du jämförelsen med flyg?

Re: Tågets miljöpåverkan

Postat: fre 24 aug 2018, 16:56
av Procentaren
Picea skrev:
Procentaren skrev:Gammal artikel från 2007 i "Forskning och Framsteg".
https://fof.se/tidning/2007/2/artikel/j ... derskattad
Ja, den hittade jag också och det står inte ett ord om flyg. Det står att buss i vissa fall är miljövänligare. Varifrån fick du jämförelsen med flyg?
Oops.
Trådrubriken är "Tågets Miljöpåverkan". Att den i trådstarten egentligen handlar om tåg jämfört med flyg hade jag glömt vid det här laget. Minnet är bra men kort :smile2: