Hur skulle svenska städer påverkas av en temperaturökning på 3,2 C?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Nemesis

Hur skulle svenska städer påverkas av en temperaturökning på 3,2 C?

Inlägg av Nemesis » sön 20 jan 2019, 19:00

På The Guardian finns en artikel om hur ett antal städer i världen kommer att drabbas om vi får en temperaturökning med 3,2 C, vilket verkar vara dit vi är på väg.
The three-degree world: the cities that will be drowned by global warming

The UN is warning that we are now on course for 3C of global warming. This will ultimately redraw the map of the world

When UN climate negotiators meet for summit talks this month, there will be a new figure on the table: 3C.

Until now, global efforts such as the Paris climate agreement have tried to limit global warming to 2C above pre-industrial levels. However, with latest projections pointing to an increase of 3.2C by 2100, these goals seem to be slipping out of reach.

“[We] still find ourselves in a situation where we are not doing nearly enough to save hundreds of millions of people from a miserable future,” said Erik Solheim, the UN environment chief, ahead of the upcoming Bonn conference.

One of the biggest resulting threats to cities around the world is sea-level rise, caused by the expansion of water at higher temperatures and melting ice sheets on the north and south poles.

Scientists at the non-profit organisation Climate Central estimate that 275 million people worldwide live in areas that will eventually be flooded at 3C of global warming.
Det jag då kom att tänka på, hur skulle svenska städer påverkas av denna temperaturökning? Vilka (kuststäder) riskerar att drabbas hårt av stigande havsnivå? Vilka (kuststäder) gör det inte?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Hur skulle svenska städer påverkas av en temperaturökning på 3,2 C?

Inlägg av Tryggve » lör 26 jan 2019, 11:05

Rimligen riskerar väl alla kuststäder att drabbas av en stigande havsnivå.

Jag vill minnas att diversehandlingsplaner för temperaturökningar och stigande havsnivåer har tagits fram i Sverige, men de rent praktiska detaljerna har jag ingen koll på.

En goggling gav detta från MSB.
https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... anguage=sv

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 26 jan 2019, 11:34

Beräkningarna som finns är att havsnivån kommer att stiga med uppemot en meter till år 2100.

Samtidigt är landhöjningen cirka en meter i de delar av landet som har mest landhöjning.

Så det är nog städerna i Norra norrland som kommer att påverkas minst, och städerna i sydligaste Sverige (där landhöjningen är negativ, landet sjunker) som kommer påverkas mest.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 26 jan 2019, 12:35

micke.d skrev:
lör 26 jan 2019, 11:34
Beräkningarna som finns är att havsnivån kommer att stiga med uppemot en meter till år 2100.

Samtidigt är landhöjningen cirka en meter i de delar av landet som har mest landhöjning.

Så det är nog städerna i Norra norrland som kommer att påverkas minst, och städerna i sydligaste Sverige (där landhöjningen är negativ, landet sjunker) som kommer påverkas mest.
Sant, jag glömde landhöjningen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 27 jan 2019, 11:08

Man får tänka på "polar amplification", att temperaturen förväntas stiga mer närmare polerna än vid ekvatorn, så 3,2 globalt medför betydligt mer här i Sverige, kanske uppåt det dubbla.

Havsytan stiger inte jämnt över hela klotet. Smälter Grönlands is påverkar det knappt nivån i Sverige någonting. Närmare Grönland rentav sjunker den. En effekt av att stora glaciärer som Grönlands har så stor massa att gravitationen gör att vattnet lyfts upp nära dem. Däremot påverkas vi extra mycket om isen smälter på Antarktis.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 27 jan 2019, 17:11

Vad jag vet skulle världshavets yta höjas med cirka 7 meter om all is på Grönland skulle smälta.

Skulle inte det påverka Sverige, menar du? Hur skulle det inte kunna påverka Sverige?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 27 jan 2019, 18:11

Var jag inte tillräckligt tydlig? Massan av Grönlands glaciärer är så stor att den drar till sig vatten från världshaven och bildar en "kulle" runt ön som sträcker sig ca 20 grader bort. Smälter man isen fördelar sig vattnet jämnt över jorden och den där kullen försvinner. Resultatet blir att havsnivån sjunker nära Grönland och ligger ungefär stilla hos oss. Det kan tyckas konstigt att ismassan som är väldigt liten i förhållande till jordens massa kan ha så stor effekt, men det är bara räkna på det så finner du att det stämmer.

Jag hittade en länk här:
https://www.theguardian.com/environment ... ce-climate

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 27 jan 2019, 20:46

Thomas P skrev:
sön 27 jan 2019, 11:08
Man får tänka på "polar amplification", att temperaturen förväntas stiga mer närmare polerna än vid ekvatorn, så 3,2 globalt medför betydligt mer här i Sverige, kanske uppåt det dubbla.
Detta var nytt för mig. Jag hade annars fått uppfattningen att framför allt Afrika och Mellanöstern skulle drabbas hårdast, och kanske åtminstone delvis bli obeboeliga. Nu tror jag inte att en ökning på 6,4 grader skulle göra Sverige obeboeligt, men för att det ska gå jämt globalt med 3,2 så borde ökningen närmare ekvatorn bli cirka 1-2 grader. Vilket borde betyda att temperaturökningen i Afrika och Mellanöstern inte blir fullt så dramatisk. Eller har jag missförstått något?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 28 jan 2019, 09:34

Jag tror att svenska kustnära städer klarar sig ganska bra. Det kommer krävas åtgärder i form av att man bygger vallar och stormportar på många ställen som skydd för översvämningar, men det är inte värre än att vi klarar det ekonomiskt utan större problem.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 28 jan 2019, 09:50

Thomas P skrev:
sön 27 jan 2019, 18:11
Var jag inte tillräckligt tydlig? Massan av Grönlands glaciärer är så stor att den drar till sig vatten från världshaven och bildar en "kulle" runt ön som sträcker sig ca 20 grader bort.
Tack, jag hade inte klart för mig att effekten sträckte sig så långt bort från Grönland.

Men detta borde väl innebära att smältande is på Antarktis påverkar oss desto mer?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 06 feb 2019, 10:04

Noterade nyss att det finns en svensk, pensonerad forskare (Nils-Axel Mörner) som hävdar att vattnet inte alls stiger. Tyvärr så visar både NASAs mätningar som mätningar i hamnar att det verkligen gör det.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 06 feb 2019, 10:08

kipphebel3 skrev:
ons 06 feb 2019, 10:04
... pensonerad forskare (Nils-Axel Mörner) som hävdar att ... .
Currykryssmannen
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 06 feb 2019, 16:04

Japp. Att han tror på slagrutor ökar inte precis hans trovärdighet
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 08 feb 2019, 15:48

kipphebel3 skrev:
ons 06 feb 2019, 10:04
Noterade nyss att det finns en svensk, pensonerad forskare (Nils-Axel Mörner) som hävdar att vattnet inte alls stiger. Tyvärr så visar både NASAs mätningar som mätningar i hamnar att det verkligen gör det.
Jag har bara sett honom en gång, på en paneldebatt med en minister och ett par professorer i panelen. Att under frågestunden någon istället för att ställa en fråga kommer med en egen utläggning är väl inte direkt ovanligt, men Mörner är den enda jag sett som gått fram till svarta tavlan och direkt läxat upp paneldeltagarna. T o m Wibjörn Karlén som själv hör till "skeptikernas" skara såg väldigt besvärad ut (han var en i panelen).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 09 feb 2019, 10:12

När du skriver "läxat upp" tolkar jag det som om det han framförde var korrekt och relevant, men det kanske inte var så du menade?

Jag har inte läst hans skrift från 2007? men då jag läser intervjuer med honom gjorda senare får jag uppfattningen att han egentligen inte har så mycket fakta bakom sina påståenden, utan mera bygger dem på att allt data som motbevisar honom måste vara manipulerat?

Skriv svar