Odla kött!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
trilobite

Re: Odla kött!

Inlägg av trilobite » mån 27 feb 2012, 17:09

Det var väl också att man lyckats odla fram muskelvävnad i små remsor, i stället för fria celler?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 27 feb 2012, 17:19

Jon Karlsson skrev:
Mikael skrev:Vegetarianerna borde vara glada. Men jag tror ändå att det kommer att finnas vegetarianer som säger att eftersom ett djur fick dö/lida så kommer de ändå inte att äta detta kött.
Vegeterianerna bryr sig nog föga för egen del: de äter ju inte kött. Vi köttätare som är lite ledsna över att vi plågar djur med våra matvanor kan däremot få lättare med samvetet i framtiden. :D
exakt så tänker vegetarianerna
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

A-lan

Inlägg av A-lan » tor 01 mar 2012, 02:05

Procentaren skrev:Förvisso.
Men grejen här var att det kommit så långt att det är dags för provsmakning av en hamburgare. Det har ju ett visst nyhetsvärde.
Do you want fries with that :-)
Förvisso.
...men det är knappast så det presenterats.
Varken i media, eller den här tråden.
Det har presenterats som om "odlat" kött är något helt nytt, som inte funnits tidigare.
Inte som att det gjorts framsteg i det fältet.
Suresh skrev:
Jon Karlsson skrev:
Mikael skrev:Vegetarianerna borde vara glada. Men jag tror ändå att det kommer att finnas vegetarianer som säger att eftersom ett djur fick dö/lida så kommer de ändå inte att äta detta kött.
Vegeterianerna bryr sig nog föga för egen del: de äter ju inte kött. Vi köttätare som är lite ledsna över att vi plågar djur med våra matvanor kan däremot få lättare med samvetet i framtiden. :D
exakt så tänker vegetarianerna
Vad menar du med det?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 08:41

[quote="A-lan"
exakt så tänker vegetarianerna[/quote]
Vad menar du med det?[/quote]

vegetarianer är lika intresserade av konstgjort kött som bögar är av silikontuttar och botoxläppar på en bimbo.

Gert

Inlägg av Gert » tor 01 mar 2012, 12:18

Nja jag tror nog allt att det finns en grupp ganska tysta vegetarianer som skulle kunna pröva äta kött igen om de etiska bördorna för dem skulle minska. Dels om resursförbrukningen skulle minska och dels av djuretiska skäl.

-Boris-

Inlägg av -Boris- » tor 01 mar 2012, 13:40

Suresh skrev:
A-lan skrev:
Suresh skrev: exakt så tänker vegetarianerna
Vad menar du med det?
vegetarianer är lika intresserade av konstgjort kött som bögar är av silikontuttar och botoxläppar på en bimbo.
Den dumma liknelsen hade stämt om man blev homosexuell för att män hade mer silikon eller botoxläppar, heldumt med andra ord.

De allra flesta vegetarianer blir vegetarianer just för att de tycker synd om djuren. Lider inga djur så har deras anledning att vara vegetarian försvunnit och de kan återgå till det vanliga. Att vegetarianer inte skulle bry sig om konstgjort kött bara för att de för närvarande inte äter kött är ju ett ordentligt feltänk.

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 01 mar 2012, 14:12

De veganer jag känner, tycker faktiskt att kött är direkt äckligt, där tror jag inte det skulle göra någon skillnad hur köttet framställs.

-Boris-

Inlägg av -Boris- » tor 01 mar 2012, 14:48

garozzo skrev:De veganer jag känner, tycker faktiskt att kött är direkt äckligt, där tror jag inte det skulle göra någon skillnad hur köttet framställs.
Beror mycket på hur länge man varit vegetarian. Veganer har ofta varit köttfria längre än vegetarianer så de hinner få mer psykisk spärr och annan smak. Men fråga dem varför de slutade med kött, tror inte smaken gör att man kategoriskt slutar med allt animaliskt, brukar vara ideologisk grund för sådana beslut.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 01 mar 2012, 14:50

De veganer jag känner saknar fortfarande bacon. :P
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » tor 01 mar 2012, 16:13

Att veganer säger att kött smakar äckligt lär vara rätt mycket "surt, sa räven". De kanske inte skulle gilla det om de åt en bit kött efter att ha varit veganer länge, men jag tror inte det är särskilt många som inte gillade smaken av någon typ av kött innan de blev veganer.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 20:34

trilobite skrev:De veganer jag känner saknar fortfarande bacon. :P
den som hyser begär är inte upplyst.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 20:36

-Boris- skrev:
De allra flesta vegetarianer blir vegetarianer just för att de tycker synd om djuren. Lider inga djur så har deras anledning att vara vegetarian försvunnit och de kan återgå till det vanliga. Att vegetarianer inte skulle bry sig om konstgjort kött bara för att de för närvarande inte äter kött är ju ett ordentligt feltänk.
Men fuck djuren, vad vet du om vegetarianism?

svenska wikipedia har en bra listning av de olika skälen till att vara vegetarian:

* Religiösa skäl: Hinduismen i Indien tillåter inte att slakta kor, eftersom de anses vara heliga. Enligt islam är grisen oren, därför äter inte muslimer fläskkött. Det gör inte heller judar eftersom svinet inte anses vara kosher. Blodmat är förbjudet både inom islam och judendom. Även vissa kristna församlingar tolkar Bibeln ur en djuretisk synvinkel och instämmer i förbudet mot blodmat. Det finns även kristna som avstår från att äta griskött (till dessa kan även räknas messianska judar). Med hänvisning till påbudet att leva utan att skada andra är det vanligt att buddhister inte äter kött.
* Djurrättsliga skäl: Många som blir vegetarianer av etiska skäl syftar på att det är fel att döda och äta djur. Se djurrätt.
* Djurskyddsskäl: Vissa vegetarianer anser inte att det är fel att äta kött i sig, men motsätter sig den moderna köttprocessen där djur föds upp under, enligt många, tvivelaktiga förhållanden, endast för syftet att ätas.
* Rättviseskäl: Vissa vegetarianer anser att det är fel att endast en liten del av världens befolkning äter en stor del av det kött som produceras. De anser också att den betesmark/odlingsmark som används till köttindustrin mer effektivt skulle kunna användas för att odla grödor och på så sätt mätta fler människor.
* Miljöskäl: En del syftar på att det är dåligt för miljön att äta djur. En ko, till exempel, måste äta ca 100 kg biomassa (torrvikt) för att kunna producera 1 kg kött[3]. Rapporter från FN och FOI 2007 visar även att uppfödning av djur för kött generar 18 procent av de globala växthusgasutsläppen, vilket är mer växthusgaser än transportsektorn.[4] 1 kg kött räknas vara lika miljöovänligt som att köra 3 timmar med bil [5]. Köttproduktion kräver också mer vatten, ett kilo nötkött kräver 15 000 liter vatten medan ett kilo vegetabilier kräver mellan 400 och 3 000 liter.[6] Djurindustrin står även för en stor del av utsläppen av kväve och fosfor, och är därmed en bidragande orsak till övergödningen. Även användandet av antibiotika inom djurindustrin lyfts fram som ett skäl till vegetarianism.
* Hälsoskäl: Vissa äter vegetarisk kost av hälsoskäl, då de anser vegetarisk kost generellt vara nyttigare.
* Smakskäl: Vissa människor är vegetarianer endast på grund av att de finner kött osmakligt.
* Naturlighet: En del personer är vegetarianer för att de anser att människan hör till växtätarna, det vill säga att människan är en naturlig vegetarian och inte är menad att äta kött.

(Mitt fina läderbälte. undrar vilken kossa den är gjord av?)
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 20:39

Alekanderu skrev:Att veganer säger att kött smakar äckligt lär vara rätt mycket "surt, sa räven". De kanske inte skulle gilla det om de åt en bit kött efter att ha varit veganer länge, men jag tror inte det är särskilt många som inte gillade smaken av någon typ av kött innan de blev veganer.
Jag undviker att umgås för mycket med människor , eftersom de äcklar mig, men ibland måste jag. det satt en vidrig typ och smaskade i sig någonting outsägligt osmakligt i lunchrestaurangen idag. "Lax" kallade han det. Stank som en hel eftermiddag på Ryaverken.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 20:42

trilobite skrev:De veganer jag känner saknar fortfarande bacon. :P
Den som steker bacon i mitt kök kan göra grisen sällskap.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 01 mar 2012, 20:44

Varför man blir vegetarian / vegan

Mitt bestämda intryck är att det varierar väldigt. För en del handlar det om djuren, för andra handlar det om naturresurser. Ofta verkar det handla om vad man för tillfället gillar. Inte helt ovanligt hemmagjorda hälsoregler: vegetariskt = nyttigt. Rätt ofta verkar det handla om en ren livsstilsmarkör, det är vad som "gäller" i de kretsar man rör sig i, och att det är sådär litet lagom "alternativt".
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar