Odla kött!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: Odla kött!

Inlägg av J.K Nilsson » tis 06 aug 2013, 07:12

pax skrev:Nomnom! Första burgaren uppkäkad.
BBC skrev:The world's first lab-grown burger has been cooked and eaten at a news conference in London.

Scientists took cells from a cow and, at an institute in the Netherlands, turned them into strips of muscle that they combined to make a patty.

One food expert said it was "close to meat, but not that juicy" and another said it tasted like a real burger.
SVT och en massa svenska tidningar har såklart också uppmärksammat saken.
McDonaldsstil alltså...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Halogen

Inlägg av Halogen » tis 06 aug 2013, 08:22

pax skrev:Nomnom! Första burgaren uppkäkad.
BBC skrev:The world's first lab-grown burger has been cooked and eaten at a news conference in London.

Scientists took cells from a cow and, at an institute in the Netherlands, turned them into strips of muscle that they combined to make a patty.

One food expert said it was "close to meat, but not that juicy" and another said it tasted like a real burger.
SVT och en massa svenska tidningar har såklart också uppmärksammat saken.
Nu får jag väl forumet samtliga Max-anhängare på mig, men jag vill bara påpeka att det det som tillagats är egentligen en pannbiff. "För att få den rätta smaken har man tillsatt ingredienser som salt, ströbröd och äggpulver." :XP:

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 06 aug 2013, 09:29

J.K Nilsson skrev:
McDonaldsstil alltså...

J.K Nilsson
Fan du hann före mig. Ja McDonald's har framtiden säkrat i en framtida vegansk dystopi. :smile2:
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 09 okt 2016, 15:49

Dags för en uppdatering av läget.
http://www.aftonbladet.se/matvin/article23661630.ab
Det är matindustrins heliga graal. Efter mycket arbete har företaget Impossible Foods lyckats skapa ett växtbaserat kött som verkligen kan utmana originalet. Den första restaurangen i världen som serverar deras mirakelprodukt är Momofuko Nishi i New York. Hur smakar då ”Impossible Burger”? Oskar Duberg har testat låtsasburgaren som blöder, och svensken är imponerad.
Bakom uppfinningen står företagets vd Patrick Brown, som är forskare och fysiker vid Stanford University. Hans team har undersökt kött på en molekylär nivå och sedan försökt hitta liknande proteiner och neutriner i växter, frön och spannmål. Olika egenskaper har sedan kombinerats för att återskapa alla burgarens alla kvalitéer. Oskar konstaterar att det ändå finns små skillnader.
Neutriner är svåra att hitta, det är nog därför forskningen tagit sån tid :smile2:

skogaliten

Inlägg av skogaliten » sön 09 okt 2016, 19:02

En viktig fråga är, om processen för att tillverka det konstgjorda köttet, är resurseffektivare och miljövänligare än däggdjurens?
Hur det smakar är egentligen ointressant

Går det åt mer eller mindre växtmaterial och energi? Är det konstgjorda köttet gjort på sådant växtmaterial som kan konsumeras av växtätare enbart , t.ex. gräs, löv, sly och halm, eller måste man använda högvärdigt växtmaterial som spannmål eller bönor?
Hur mycket energi och andra insatsvaror går åt i processen?

Jag tvivlar på att man kan använda sådant som djur kan äta, men som inte är användbart för människor direkt, och i så fall vad är då vitsen, förutom att man antagligen skjuter över målet, och avhänder sig en hel massa ekosystemtjänster som görs av betesdjur?

Här gäller det att komma ihåg, att en alltför stor del av USA:s "köttindustri" är inriktad på ett extremt uppfödningssystem, med s.k. "feed-lots", där djuren lever hopträngda på hårdgjorda ytor, utfodras med mycket stora mängder spannmål och majs, och dessutom antibiotika ingår som en självklar del av fodret.
"feed-lots" liknande system saknas (tack och lov) inom EU.

Alltså en djuruppfödning så långt man kan komma från "betesbaserad", naturlig uppfödning, där djuren föder sig på hagmarker som inte kan plöjas under betessäsongen, och huvudsakligen på grovfoder under resten av tiden.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 09 okt 2016, 20:03

skogaliten skrev:En viktig fråga är, om processen för att tillverka det konstgjorda köttet, är resurseffektivare och miljövänligare än däggdjurens?

Går det åt mer eller mindre växtmaterial och energi? Är det konstgjorda köttet gjort på sådant växtmaterial som kan konsumeras av växtätare enbart , t.ex. gräs, löv, sly och halm, eller måste man använda högvärdigt växtmaterial som spannmål eller bönor?
Om företaget själv får säga det, så används bara en bråkdel av resurserna jämfört med kött.
http://www.impossiblefoods.com/burger/
Because we use 0% cows, the Impossible Burger uses a fraction of the Earth’s natural resources. Compared to cows, the Impossible Burger uses 95% less land, 74% less water, and creates 87% less greenhouse gas emissions. And it’s 100% free of hormones, antibiotics, and artificial ingredients.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » sön 09 okt 2016, 23:00

Procentaren skrev:
skogaliten skrev:En viktig fråga är, om processen för att tillverka det konstgjorda köttet, är resurseffektivare och miljövänligare än däggdjurens?

Om företaget själv får säga det, så används bara en bråkdel av resurserna jämfört med kött.
http://www.impossiblefoods.com/burger/
Because we use 0% cows, the Impossible Burger uses a fraction of the Earth’s natural resources. Compared to cows, the Impossible Burger uses 95% less land, 74% less water, and creates 87% less greenhouse gas emissions. And it’s 100% free of hormones, antibiotics, and artificial ingredients.
Fast det citerade säger ju ingenting!?

Här är ett uns fakta:

Our burger is made from simple, all-natural ingredients such as wheat, coconut oil, and potatoes. What makes the Impossible Burger unlike all others is an ingredient called heme. Heme is a basic building block of life on Earth, including plants, but it’s uniquely abundant in meat. We discovered that heme is what makes meat smell, sizzle, bleed, and taste gloriously meaty. Consider it the “magic ingredient” that makes our burger a carnivore’s dream.

Vete, potatis och kokosnötolja är ju just sådana vegetabilier som vi människor kan äta direkt! Läser man innehållsförteckningen så ingår även sojaprotein.

Hur mycket energi, traktorkörning, bekämpningsmedel, gödning (konstgödsel eller naturgödsel?) eller andra insatsvaror som går åt, eller ens vatten för odlingen av vegetabilierna sägs ju inte.

Inte heller ett skvatt om själva tillverkningsprocessen, annat än att man fermenterar på något sätt, och använder Leghemoglobin (kallas också Heme), som är ett protoprotein från kväve- och syrefixerande baljväxter för att skapa "den unika smaktillsatsen".

Vad vinner man på att producera ett köttsubstitut från från växter vi kan äta direkt, och antagligen få större utväxling på som direkt människoföda, än att göra låtasashamburgare?

En enda sak: marknadsandelar från från fåkunniga, som inte förstår den miljömässiga skillnaden mellan kor som äter majs och soja, och kor som äter gräs på naturbetesmarker.

Föder man upp kor på vete, soja, majs och potatis, så kan man eventuellt ha en poängmed att det skulle kunna finnas någon som helst "miljönytta".

Föder man upp kor på för kor naturlig mat (gräs, örter, lövsly, hö och ensilage), som kommer från mark där man INTE KAN odla vete, soja, majs och potatis (med flera sorters spannmål och baljväxter), så är det bara kon (eller fåren, getterna, vattenbuffeln...) som alls kan producera kött.

Det här är bara larvigt. Saknar helt relevans, annat för den som tjänar pengar på en högförädlad produkt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 10 okt 2016, 08:32

Håller helt med. Det finns en massa bra och god vegetarisk mat. Varför börja med substitut som "vegetarisk julskinka"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 10 okt 2016, 11:28

kipphebel3 skrev:Håller helt med. Det finns en massa bra och god vegetarisk mat. Varför börja med substitut som "vegetarisk julskinka"
Old habits die hard? Min gissning är för att folk i gemen inte tycker om att behöva ändra sina tankemönster och/eller traditioner. Därför accepterar de "vegetarisk julskinka" lättare än "stekta oumph-bitar".
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » mån 10 okt 2016, 12:40

Vetenskapsstudion provsmakar. Insekter, och det nya "köttet".
Omdömet blev "Ganska OK". Det finns potential.
http://www.svtplay.se/vetenskapsstudion

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 10 okt 2016, 16:13

skogaliten skrev: Vad vinner man på att producera ett köttsubstitut från från växter vi kan äta direkt, och antagligen få större utväxling på som direkt människoföda, än att göra låtasashamburgare?
Något som smakar som kött men utan köttets miljönackdelar och etiska problem, är ju det triviala svaret.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 10 okt 2016, 16:18

skogaliten skrev: Föder man upp kor på vete, soja, majs och potatis, så kan man eventuellt ha en poängmed att det skulle kunna finnas någon som helst "miljönytta".

Föder man upp kor på för kor naturlig mat (gräs, örter, lövsly, hö och ensilage), som kommer från mark där man INTE KAN odla vete, soja, majs och potatis (med flera sorters spannmål och baljväxter), så är det bara kon (eller fåren, getterna, vattenbuffeln...) som alls kan producera kött.

Det här är bara larvigt. Saknar helt relevans, annat för den som tjänar pengar på en högförädlad produkt.
Merparten av all köttproduktion görs med inblandning av högvärdiga grödor som annars kunde användas som människoföda. Det är ju inte särkilt svårt att förstå att om man kan ersätta denna köttproduktion med köttsubstitut med låg omvandlingsförlust från grödorna så är det en enorm miljövinst. Plus att man kan minska metanutsläppen från boskapen drastiskt om populationerna minskar.

Dessutom tillkommer den etiska aspekten, att man kanske inte vill döda djur för att äta dem.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 10 okt 2016, 21:45

Johannes skrev:
Merparten av all köttproduktion görs med inblandning av högvärdiga grödor som annars kunde användas som människoföda. Det är ju inte särkilt svårt att förstå att om man kan ersätta denna köttproduktion med köttsubstitut med låg omvandlingsförlust från grödorna så är det en enorm miljövinst. Plus att man kan minska metanutsläppen från boskapen drastiskt om populationerna minskar.

Dessutom tillkommer den etiska aspekten, att man kanske inte vill döda djur för att äta dem.
Om du nu påstår att merparten av all köttproduktion i Sverige sker med hjälp av högvärdiga grödor, så skulle jag vilja att du tar fram siffror och fakta runt det påståendet.

Vad har du för källor till dina påståenden?
Vilka djurslag tänker du på?
Vilken produktionsform för respektive djurslag?
Hur stor andel av fodret i respektive produktionsform består av spannmål, baljväxter och rotfrukter som har sådan kvalitet att det skulle kunna användas av människor?

Jag är "producent" av kött, och använder ytterst måttliga mängder spannmål eller baljväxter, och detta är då oftast restprodukter från produktion av "människomat".

Mina djur lever på naturbetesmarker, alltså mark som av olika skäl är olämplig att plöjas för odling, och äter grovfoder (hö, ensilage) för övrigt.

Vissa år håller grovfodret inte riktigt det näringsinnehåll som krävs för djurens välmående under högdräktighet och den första digivningsperioden, och då får jag komplettera med t.ex. korn, betfor eller åkerböna i små mängder.
I vår kommer jag att behöva ge mina djur 0,2 kg korn per individ och dag, under ca 30 dagar. Kornet är sådant som inte riktigt hållit den kvalitet som krävs för att bli maltkorn eller passa som livsmedel på annat håll.

En hel del djurfoder skapas av just restprodukter från tillverkning av "människomat", när allt tagits tillvara som kan konsumeras av människor, så återstår t.ex. pressrester från raps eller linfrö. Betfor är en restprodukt vid sockertillverkning, som inte heller kan användas till människoföda.

De marker som används för att producera grovfoder på, är ur ett miljöperspektiv, "permanenta gräsmarker" de också, alltså inte bara naturbetesmarkerna. De är insådda med ett drygt dussintal olika typer/arter av gräs, och kvävefixerande baljväxter, som dessutom blommar vid olika tidpunkter under sommaren, vilket gynnar insekter, fåglar och maskar. Marken gödslas med den gödsel djuren producerar samt halm. Vallarna behöver förnyas med 6-7 års mellanrum, eftersom avkastningen sjunker med tiden och mycket ogräs vandrar in, då plöjs marken, grundgödslas och sås om igen.
Permanenta gräsmarker är ungefär lika effektiva som skog för att omhänderta koldioxid.

Intensivt åkerbruk är precis motsatsen, en koldioxidskapare, och en typ av markanvändning som släpper ifrån sig fosfor, kväve och tungmetaller, som hamnar i vattendragen och till slut i Östersjön eller havet.
Dessutom kan man inte odla spannmål eller andra grödor som blir till människomat år efter på samma jordplätt, man måste växla grödor. I denna växling ingår odling av t.ex. gräs under några år, för att ge jorden vila.

Det som är viktigt att komma ihåg, är att en mycket stor del av Sverige (t.ex. stora delar av Norrland eller Ölands allvar), är olämplig för produktion av högvärdig odlad människomat. Men det går utmärkt att producera naturligt växande "gräs" och örter, och små mängder spannmål, som kan ges till djur.

Det är på liknande sätt på många håll i världen, det finns mark som kan föda djur, men som inte går att odla. Det kan vara kallt eller varmt, det kan vara brant, det kan vara för vått, eller för torrt, men det finns växter som kan ätas av djur. Djur som kan ge kött, eller mjölk till människor.

Hur tycker du att vi ska föda vår befolkning i det långa loppet, utan att gå omvägen om djur för att få bra proteiner?

Att "inte döda djur" är något slags överurbaniserad pubertal bullshit i den rikaste delen av världen, som liksom inte går ihop sig. Det existerar inga odlingsmetoder som gör att vi kan avhända oss "djur" som en del av systemet, och mängden odlingsbar mark i världen räcker inte till, om alla skulle vara veganer, ens om det fanns fungerande "veganska" odlingsmetoder. Det kräver oerhört mycket mer mark och vatten att få fram enbart vegetarisk mat till hela jordens befolkning.

Men att äta kött behöver inte betyda att man bär sig illa åt mot djuren, vare sig under deras liv, eller i samband med slakt.

För mig är det en oändligt stor logisk motsättning, att avstå från kött, men ändå vilja ha köttsmak? Varför det? Bönröra är gott, liksom morötter, surkål eller bröd, och de allra flesta vegetabilier (jag avskyr faktiskt blekselleri).
Att avstå kött innebär väl för sjutton att just avstå kött?

Jag struntar fullständigt i hur djur föds upp i USA, det är irrelevant, här äter vi svensk mat om vi har det minsta sunt förnuft, och djurhållningen sker på svenska villkor.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 11 okt 2016, 06:00

skogaliten skrev: Men att äta kött behöver inte betyda att man bär sig illa åt mot djuren, vare sig under deras liv, eller i samband med slakt.
.
Nej, döda är inte att böra sig illa åt...
skogaliten skrev:För mig är det en oändligt stor logisk motsättning, att avstå från kött, men ändå vilja ha köttsmak? Varför det? Bönröra är gott, liksom morötter, surkål eller bröd, och de allra flesta vegetabilier (jag avskyr faktiskt blekselleri).
Att avstå kött innebär väl för sjutton att just avstå kött?.
Om man gillar den vegetabiliska rätten maträtten "hemebiff" vargör skulle man då inte få tillaga och äta den?
Om det dessutom gör det onödigt med industriell slakt är det ju bara en stor vinst.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 11 okt 2016, 08:54

Sedan återstår den moraliskt vidriga hanteringen av bla sork - rävar och ugglor dödar dessa på ett brutalt sätt. Vad skall vi göra åt rovdjuren?
Den som äter palsternackor...
They don't like it up'em, you know!

Skriv svar