Odla kött!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Odla kött!

Inlägg av kaxiga Z » tor 01 mar 2012, 20:46

VeVeN skrev:[...]livsstilsmarkör[...]
Ja du brukar säga det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 01 mar 2012, 20:53

VeVeN skrev:Varför man blir vegetarian / vegan

Mitt bestämda intryck är att det varierar väldigt. För en del handlar det om djuren, för andra handlar det om naturresurser. Ofta verkar det handla om vad man för tillfället gillar. Inte helt ovanligt hemmagjorda hälsoregler: vegetariskt = nyttigt. Rätt ofta verkar det handla om en ren livsstilsmarkör, det är vad som "gäller" i de kretsar man rör sig i, och att det är sådär litet lagom "alternativt".

till listan ovan skulle jag vilja lägga - en sjuhelvetes envishet. den sista bastionen mot barbariet. djuren skall alla dö, skit i dom, men min odödliga själ skall inte svärtas av hanterandet av deras avlivade kroppar.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Gert

Inlägg av Gert » fre 02 mar 2012, 09:44

Jag skulle kunna tänka mig att det naturliga urvalet gallrar bort de som inte är fanatisk envisa från diskussioner på detta tema med dig.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 mar 2012, 15:51

Gert skrev:Jag skulle kunna tänka mig att det naturliga urvalet gallrar bort de som inte är fanatisk envisa från diskussioner på detta tema med dig.
Det finns inget att diskutera, bara acceptera.

Undantag, ekologiska effekter av vegetarisk kontra köttätarkost. det kan man nog mäta upp. Här har jag fått synopunkten av en köttis att det nog knappast går att odla köttprotein mer ekologiskt sparsamt än att låta fåren gå omkring och beta i hagen.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 02 mar 2012, 16:34

Suresh skrev:
Gert skrev:Jag skulle kunna tänka mig att det naturliga urvalet gallrar bort de som inte är fanatisk envisa från diskussioner på detta tema med dig.
Det finns inget att diskutera, bara acceptera.

Undantag, ekologiska effekter av vegetarisk kontra köttätarkost. det kan man nog mäta upp. Här har jag fått synopunkten av en köttis att det nog knappast går att odla köttprotein mer ekologiskt sparsamt än att låta fåren gå omkring och beta i hagen.
Den köttisen glömde deras vinterfoder.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 02 mar 2012, 18:04

take skrev:
Den köttisen glömde deras vinterfoder.
Vi känner båda nämnda köttis. Vi kan väl ta och fråga honom om saken.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 03 mar 2012, 14:29

Jag har kommit på ett bättre exempel än odlat kött vad gäller att framställa material som kan göra vegetariander glada och det är syntetiska fibrer och lädermaterial. Det kan vara ett etiskt bekymmer för den icke veganske men djurrättslige vegetarianen att ta ställning till skinn-, dunprodukter och liknande.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 03 mar 2012, 16:39

Jo, det finns få alternativ till animalier på den fronten.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 04 mar 2012, 10:30

Nu är vi rätt överens på alternativ.nu om att det här är en värdelös uppfinning. Köttätarna vill hellre döda djur och äta upp dem och vegetarianerna vill inte ha kött.

Men för rymdfarare vore det kanske något?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 04 mar 2012, 20:28

Jag håller inte med. Jag är köttätare och vill ha den där uppfinningen, mycket hellre än dödat kött. Kan t o m acceptera att det är lite sämre.

Fast egentligen är själva dödandet inte det mest problematiska för mig, det är jag rätt mellow med. Det är resursslöseriet.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 04 mar 2012, 20:31

trilobite skrev:Jag håller inte med. Jag är köttätare och vill ha den där uppfinningen, mycket hellre än dödat kött. Kan t o m acceptera att det är lite sämre.

Fast egentligen är själva dödandet inte det mest problematiska för mig, det är jag rätt mellow med. Det är resursslöseriet.
Köttätarna på alternativ anser att ängsmarksodlat kött är betydligt mer resurssnålt och miljövänligt. Kom gärna med motargument

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 04 mar 2012, 20:36

Suresh skrev:Köttätarna på alternativ anser att ängsmarksodlat kött är betydligt mer resurssnålt och miljövänligt. Kom gärna med motargument
Jag är tveksam till om det finns tillräckligt med ängsmark för att få fram tillräckligt med kött, utan att man använda kraftfoder etc, vilkens åkermark skulle kunnat odlas för människomat eller biobränsle i stället.

Betesängar är bra för lokalekologin, men att odla kött utan metanutsläpp (man måste vikta mängden växthusgaser för syntetproduktionen förstås) är något jag ser som en mycket viktig aspekt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 04 mar 2012, 20:52

trilobite skrev:
Suresh skrev:Köttätarna på alternativ anser att ängsmarksodlat kött är betydligt mer resurssnålt och miljövänligt. Kom gärna med motargument
Jag är tveksam till om det finns tillräckligt med ängsmark för att få fram tillräckligt med kött, utan att man använda kraftfoder etc, vilkens åkermark skulle kunnat odlas för människomat eller biobränsle i stället.

Betesängar är bra för lokalekologin, men att odla kött utan metanutsläpp (man måste vikta mängden växthusgaser för syntetproduktionen förstås) är något jag ser som en mycket viktig aspekt i sammanhanget.
Men hur får du fram näringslösningen för att odla köttet?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 05 mar 2012, 13:47

Det borde inte vara så stort problem, så länge man kontrollerar tillverkningen - även om man behöver jäsa växtmaterial i processen får man ju ut användbar biogas i st. f att släppa ut den direkt. Men det finns ju rätt stora problem med produktionen ändå - t ex måste den vara så billig att annan animalieproduktion fasas ut, samt att många andra ekotjänster etc försvinner. Att genetiskt förändra kossor för att minska metanutsläppen kanske är bättre, som man gjort med grisar för att minska mängden fosfor i avföringen. INte för att det slog, grisarna är fortfarande inte i produktion...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 mar 2012, 14:11

New Harvest har på sin hemsida en hel del länkar till artiklar, både "enklare" och mer avancerade.

http://www.new-harvest.org/resources.htm

Skriv svar