Odla kött!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
trilobite

Re: Odla kött!

Inlägg av trilobite » mån 05 mar 2012, 14:17

"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 05 mar 2012, 14:25

Här är en av de "tekniska" artiklarna, här nämns en del om odlingsförhållandena.

http://www.new-harvest.org/img/files/Invitro.pdf
Culture Media and Growth Factors

To enjoy many of the potential advantages over conventional meat production, cultured meat would need to employ an affordable medium system. Such a medium must contain the necessary nutritional components and be presented in a form freely available to myoblasts and accompanying cells, as no digestive system is involved. Improvements in the composition of commercially-available cell culture media have enhanced our ability to successfully culture many types of animal cells.

McFarland and others developed a serum-free medium that supported the proliferation of turkey satellite cells in culture.20 Kosnik, Dennis, and Vandenburgh refer to serum-free media developed by Allen et al., Dollenmeier et al., and Ham et al.14 Benjaminson and others succeeded in using a serum-free medium made from maitake mushroom extract that achieved higher rates of growth than fetal bovine serum.18 And it has recently been shown that lipids such as sphingosine-1-phosphate can replace serum in supporting the growth and differentiation of embryonic tissue explants (W. Scott Argraves, Medical University of South Carolina, personal communication, 22 May 2004).

In addition to supplying proper nutrition to growing muscle cells in culture, it is necessary to provide an appropriate array of growth factors. Growth factors are synthesized and released by muscle cells themselves and, in tissues, are also provided by other cell types locally (paracrine effects) and non-locally (endocrine effects). The liver is the primary source of circulating insulin-like growth factor-I. Appropriate co-culture systems may be developed such that liver cells (hepatocytes) provide growth factors necessary for cultured muscle (meat) production. Typically, investigators initiate differentiation and fusion of myoblasts by lowering the levels of mitogenic growth factors. The proliferating cells then commence synthesis of insulin-like growth factor-II, which leads to differentiation and formation of multinucleated myotubes.31 So, the successful system must be capable of changing the growth factor composition of the media.

A-lan

Inlägg av A-lan » tor 08 mar 2012, 04:05

Suresh skrev:
A-lan skrev:Vad menar du med det?
vegetarianer är lika intresserade av konstgjort kött som bögar är av silikontuttar och botoxläppar på en bimbo.
Det finns flera skäl till att vara vegetarian.
1. Man anser att man inte kan stödja det hemska behandlingen som boskapsdjur kan få.
2. Man anser att det är grymt att döda djur för förtäring, eller inte klarar av tanken att det är ett dött djur.
3. Man anser att det är mer hälsosamt.
4. Man anser att kött smakar illa.
5. De får för sig att det är mer naturligt.
6. De anser att det är dåligt för miljön med att äta kött.
7. För att det är det som är "inne"
...eller någon kombination.

För de där bara 1, 2 och/eller 6, och potentiellt 7, gäller (vilket gäller de allra flesta), så är man onekligen intresserad av odlat kött.
...såvida man inte är äcklad utav tanken på laboratorieskapat kött, förstås.
-Boris- skrev:
garozzo skrev:De veganer jag känner, tycker faktiskt att kött är direkt äckligt, där tror jag inte det skulle göra någon skillnad hur köttet framställs.
Beror mycket på hur länge man varit vegetarian.
Knappast.
Det finns vegetarianer som blev vegetarianer, pga att de inte stod ut med smaken av kött.
Det är knappast den vanligaste anledingen, men det finns. Jag känner en.
Suresh skrev:djuren skall alla dö, skit i dom, men min odödliga själ skall inte svärtas av hanterandet av deras avlivade kroppar.
Vad sympatiskt...

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tor 08 mar 2012, 07:34

När det gäller naturbeteskött så är det knappt 20 procent av våran köttproduktion i landet, det har jag även tidigare nämnt på alternativ. I de flesta andra länder är det än lägre procenttal. Det enda svar jag brukar få på alternativ är att vi då borde öka andelen naturbeteskött, men det finns bara så mycket naturbete.

Resterande produktion kan gärna ersättes av både lägre konsumption och mer miljövänliga samt djurvänliga produktionsmetoder, till exempel odlat kött.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 08 mar 2012, 12:47

take skrev:När det gäller naturbeteskött så är det knappt 20 procent av våran köttproduktion i landet, det har jag även tidigare nämnt på alternativ. I de flesta andra länder är det än lägre procenttal. Det enda svar jag brukar få på alternativ är att vi då borde öka andelen naturbeteskött, men det finns bara så mycket naturbete.

Resterande produktion kan gärna ersättes av både lägre konsumption och mer miljövänliga samt djurvänliga produktionsmetoder, till exempel odlat kött.
Värmlandsjesus kommer att föda befolkningen med 2 älgar och 5 vildsvin.

Jag har tidigare skrivit att älgjakten ger 2 kg kött per person och år. Detta är tydligen i överkant. Mellan 1 och 2 kg skall det vara.

Detta skall jämföras med den årliga köttkonsumtionen so m har ökat från 55 kg per person och år till 85 kg per person och år under de senaste femton åren.

Köttätarnas nuvarande livsstil är inte ekologiskt hållbar och självhushållarnas lösningar påverkar inte annat än marginalen.

Slutdiskuterat.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 09 mar 2012, 11:57

Ja, där är vi ense, köttkonsumptionen ska ner och den stora köttproduktionen sker hellre i fabriker än i megastaller.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 09 mar 2012, 12:00

take skrev:Ja, där är vi ense, köttkonsumptionen ska ner och den stora köttproduktionen sker hellre i fabriker än i megastaller.
Kul att vi är överens om detta, men vad är en "megastaller" ?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 09 mar 2012, 12:50

det skall nog vara megastallar = jätteladugårdar

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 09 mar 2012, 12:58

trilobite skrev:det skall nog vara megastallar = jätteladugårdar
Det trodde jag var en köttfabrik. MEn take menar kanske fabriker för odlat kött.

I övrigt undrar jag över om ingen funderat på William Gibsons idé om att massproducera krill i stora tankar?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 09 mar 2012, 13:31

Suresh skrev:I övrigt undrar jag över om ingen funderat på William Gibsons idé om att massproducera krill i stora tankar?
Är krill något man vill äta? Om det är alternativet tror jag att jag allvarligt skulle överväga bli vegetarian.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 09 mar 2012, 13:49

Thomas P skrev:
Suresh skrev:I övrigt undrar jag över om ingen funderat på William Gibsons idé om att massproducera krill i stora tankar?
Är krill något man vill äta? Om det är alternativet tror jag att jag allvarligt skulle överväga bli vegetarian.
Wikipediaefterforskning visar att 43 % av japans krillfångst idag används till att processa människoföda, främst som olika fiskersättningsprodukter

http://en.wikipedia.org/wiki/Krill_fishery#Products

William Gibsons ursprungliga hänvisning till krillburgare är från kapitel 3 i Neuromancer, utgiven 1984

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 09 mar 2012, 21:02

Krill kommer att bli en stor produkt i o m att fisket blir olönsamt p g a utfiskning. Vi fiskar oss nedåt i näringskedjan.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 09 mar 2012, 22:02

trilobite skrev:Krill kommer att bli en stor produkt i o m att fisket blir olönsamt p g a utfiskning. Vi fiskar oss nedåt i näringskedjan.
Och sedan Soylent Green!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 11 mar 2012, 21:19

Tryggve skrev:Och sedan Soylent Green!
Hur länge skall vi behöva vänta!!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tis 06 aug 2013, 01:49

Nomnom! Första burgaren uppkäkad.
BBC skrev:The world's first lab-grown burger has been cooked and eaten at a news conference in London.

Scientists took cells from a cow and, at an institute in the Netherlands, turned them into strips of muscle that they combined to make a patty.

One food expert said it was "close to meat, but not that juicy" and another said it tasted like a real burger.
SVT och en massa svenska tidningar har såklart också uppmärksammat saken.

Skriv svar