Den Speciella relativitetsteorin är nonsens

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Bod

Re: Den Speciella relativitetsteorin är nonsens

Inlägg av Bod » mån 05 aug 2019, 18:08

Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 13:13
Finns det ett scenario då S ser sin ljussignal följa en bakåtkrökt bana eller detta kan inte inträffa för S?
Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 13:13
Om ett mörkt hotfullt rymdskepp B (Bod) rör sig relativt S längs en gemensam x-axel med hastigheten -v skulle det på något sätt påverka hur S ser sin ljussignal?
Skulle JSLO vilja vara så vänlig och välja en (minst) fråga och svara på? Notera att jag ödmjukt bara frågar efter S här och inget annat.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » mån 05 aug 2019, 20:14

JSLO skrev:
sön 04 aug 2019, 16:03
Till Erland och Bod.
För att förklara hur jag tänker och resonerar ska vi föreställa oss rymdskeppet med dess ljuskälla som jag beskrivit tidigare med den skillnaden att ljuskällan sänder en ljussignal varje tidsenhet, säg varje sekund.
Jag bifogar 4 nya bilder.
Fig. TR-01 04.0: visar situationen vid tiden t = 0, är samma som tidigare Fig. TR-01 03.
Fig. TR-01 04.1: visar situationen vid tiden t = 1
Fig. TR-01 04.2: visar situationen vid tiden t = 2
Fig. TR-01 04.3: visar situationen vid tiden t = 3
Bild
Observera att Fig. TR-01 04.3 är identisk med Fig. TR-01 04 som visar endast den första signalen, den som sändes vid tiden t = 0.

Då ställer jag på nytt min fråga om dessa bilder är korrekta? Om de är en rätt modell av verkligheten?
Även om du inte accepterar SR så borde det väl vara okontroversiellt att riktningen är relativt referenssystemet? Om man kastar en boll rakt upp i ett flygplan kommer den att gå rakt upp i förhållande till flygplanet (S´) men snett upp åt höger i förhållande till marken (S). Det behövs ingen SR för detta. Det är klassisk fysik.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 05 aug 2019, 21:12

JSLO skrev:
mån 05 aug 2019, 19:50
Jag gör ett tankeexperiment, jag tänker logiskt, jag anser att mina bilder, mina modeller stämmer perfekt med verkligheten.
Det anser inte vi andra.
Jag vet vilka de två postulat som SR bygger på är.
Men jag vill inte diskutera dessa postulat för det är nästan en filosofisk fråga.
Den saken diskuteras av professor Claes Johnson i sin blogg.
Seriöst?
Du kan inte diskutera relativitetsteori om du inte vill diskutera de postulat den bygger på.
Vad jag såg skrev Claes Johnson något om relativitetsteori och GPS, vilket jag inte inser skulle vara relevant här.
Jag har nämnt det innan några gånger: jag har inga problem med att ljusets hastighet är konstant och gäller i alla referenssystem.
Bra.
Men jag sa också detta innan: jag har inte hittat i all den litteratur jag läste hur ljusets hastighet uppmäts i ett referenssystem.
Om ni kan hänvisa till någon artikel så är jag tacksam.
Du kan läsa vilken som helst redogörelse för Michelson-Morleys experiment, och alla dess efterföljare. De trodde ju att ljushastigheten uppmätt på Jorden var olika i olika riktningar och vid olika tidpunkter, beroende på Jordens rörelse i "etern", och de försökte mäta dessa skillnader i ljushastigheten för att kunna bestämma jordens rörelse i etern. De fann ju inga sådana skillnader.
Erland skrev:
mån 05 aug 2019, 15:32
Och jag ställer återigen frågan: I vilken riktning anser du att ljussignalen från den ljuskälla som är i vila relativt S' går relativt S', i det fall då S' rör sig relativt S?
Ni har inte tålamod att vänta tills vi kommer dit att jag tar upp hur S' uppfattar saker och ting.
Jag beklagar.

Jag sa i början att jag vill gå stegvis framåt. Om man pratar om allt möjligt då blir det kaos.
Det är lite kaos också med det faktum att jag måste svara på inlägg från flera personer.
Men det går bra om vi INTE avviker för mycket från huvudspåret. Och det gör ni då och då och då blir det tjatigt. Beklagar detta.
Men du vill ju inte prata om S' förrän vi går med på att dina bilder är korrekta. Eftersom vi aldrig kommer att gå med på det, så kommer vi aldrig fram till S'.

Men du har faktiskt redan sagt att ljussignalen relativt S' går snett uppåt och bakåt. Om det vore så, så skulle ljussignalen relativt S' gå längre väg mellan t=0 och t=3 än den enligt dig skulle gå relativt S. Eftersom ljusets fart är lika stor vare sig man mäter den i S eller S', så är den enda möjligheten att det tar längre tid för ljussignalen när den går den längre vägen i S' jämfört med i S. Om tidsenheten är sekunder motsvaras alltså 3 sekunder i S av ett tidsintervall som är längre än 3 sekunder i S'.
Det innebär alltså att tiden går snabbare i det rörliga systemet S' jämfört med S, tvärtom mot vad relativitetsteorin säger!
Vi får alltså tidskontraktion istället för tidsdilation!

Var det kanske det du skulle komma fram till?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 05 aug 2019, 21:16

JSLO skrev:
mån 05 aug 2019, 20:14
Till Erland, DK, Bod:

Jag gör ett nytt tankeexperiment.
Vi har samma förutsättningar som innan.
Denna gång finns det en ljuskälla även i S.
När ljuskällan från S' är i samma punkt som ljuskällan i S, x = 26, sänds en ljuspuls, en ljussignal men endast från ljuskällan i S.

Är bilderna Fig. TR-01 04a.0-04a.3 korrekta?
[...]
Ja.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » mån 05 aug 2019, 21:20

JSLO skrev:
mån 05 aug 2019, 19:28
Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 14:25
Om ett mörkt hotfullt rymdskepp B (Bod) rör sig relativt S längs en gemensam x-axel med hastigheten -v skulle det på något sätt påverka hur S ser sin ljussignal?
En ljussignal påverkas INTE av något objekt (förutsatt att det inte korsar dess bana just då när ljuset passerar, men det är en annan sak).
Inte ens ett rymdskepp påverkas av andra rymdskepp, förutsatt att deras banor inte korsar varandra.
Vi pratar självklart av konstant hastighet föra alla dessa objekt, vi pratar om räta linjer längs vilka de rör sig.
OK. Om vi nu gör tankeövningen att vi byter namn på S till S' och B till S så har vi ditt föregående scenario. Eller hur? Om inte, vad är skillnaden?

Ang ditt nya/senaste scenario så har vi hela tiden accepterat att en ljussignal som sänds rakt upp i S är parallell med dess y-axel.

Edit:uppdatering efter att JSLO presenterat ett nytt (nygammalt) scenario.
Edit 2: Jo alltså tanken ovan var att Bod (B) också har en ljuskälla ombord riktad rakt uppåt,vinkelrätt mot x-axeln.
Senast redigerad av 2 Bod, redigerad totalt 0 gång.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » mån 05 aug 2019, 21:50

Den där Claes Johnson kan ju förtjäna en egen tråd. Snabbskummade hans GPS-inlägg där han (försöker) vederlägga hela relativitetsteorin med hänvisning till GPS och standards. (Nej jag vill inte starta en tråd om det.) Skvallrar länkarna om att han är klimatförnekare också, eller? Förfäktar han fler konspirationsteorier? Trist med hänvisningen till KTH, åsikterna lär vara hans privata, får man anta.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
rehn

Inlägg av rehn » tis 06 aug 2019, 07:47

Fråga till JSLO

Enligt klassisk fysik, är all rätlinjig oaccelererad rörelse relativ( dvs hastigheten på föremål alltid mäts relativt något )
Och att resultaten av experiment alltid är oberoende av vilket objekt som antas vara stillastående och vilket som rör sig.
Min fråga: hur ser motsvarigheterna till Fig. TR-01 04.3 ut om vi i stället antar att flygplanet står stilla och marken rör sig ?
Senast redigerad av 1 rehn, redigerad totalt 0 gånger.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 06 aug 2019, 08:04

Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 21:50
Den där Claes Johnson kan ju förtjäna en egen tråd. Snabbskummade hans GPS-inlägg där han (försöker) vederlägga hela relativitetsteorin med hänvisning till GPS och standards. (Nej jag vill inte starta en tråd om det.) Skvallrar länkarna om att han är klimatförnekare också, eller? Förfäktar han fler konspirationsteorier? Trist med hänvisningen till KTH, åsikterna lär vara hans privata, får man anta.
Visst förnekar han växthuseffekten, och gör det på ett sätt där han också offrar termodynamiken. Han bestrider även kvantmekaniken. Den gode Claes har sedan långe gått "all in" och förnekar all 1900-talets vetenskap som han beskrivit som ett "mörkt århundrade".

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 06 aug 2019, 09:14

JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 07:37
Ingen kan övertyga mig att det är annorlunda!
Det är en märklig ingång till en seriös diskussion. Om inga argument kan rubba din tro, varför slösar du då din och vår tid här?
JSLO skrev: Jag beklagar men jag analyserar inte annat scenario.
Poängen i min fråga är att det är samma scenario. Endast du ser skillnaden och därmed är det endast du som kan förklara skillnaden. Men du vägrar uppenbarligen eller kan inte.
Afrikanskt ordspråk

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 06 aug 2019, 09:33

Erland skrev:
mån 05 aug 2019, 21:12
Men du har faktiskt redan sagt att ljussignalen relativt S' går snett uppåt och bakåt. Om det vore så, så skulle ljussignalen relativt S' gå längre väg mellan t=0 och t=3 än den enligt dig skulle gå relativt S. Eftersom ljusets fart är lika stor vare sig man mäter den i S eller S', så är den enda möjligheten att det tar längre tid för ljussignalen när den går den längre vägen i S' jämfört med i S. Om tidsenheten är sekunder motsvaras alltså 3 sekunder i S av ett tidsintervall som är längre än 3 sekunder i S'.
Det innebär alltså att tiden går snabbare i det rörliga systemet S' jämfört med S, tvärtom mot vad relativitetsteorin säger!
Betyder det att tiden kommer att uppfattas gå olika fort (från S) beroende på åt vilket håll man riktar ljuspulsen i S’? Dvs om man riktar ljuspulsen vinkelrätt mot x’ blir det tidsdilatation och om man riktar den vinkelrätt mot x (dvs snett bakåt från mot x’) blir det tidskontraktion? Det tycker jag i så fall verkar märkligt...

Användarvisningsbild
rehn

Inlägg av rehn » tis 06 aug 2019, 09:47

JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 09:30
Beklagar, men jag analyserar INTE andras varianter.
Beklagar detta, om du inte är villig att analysera varianter av din uppställning som, enligt klassisk fysik, torde vara ekvivalent
utan att ens ange orsak( tex att varianten är orimlig, och varför den är orimlig el.dyl ) blir fortsatt diskussion omöjlig.

Detta är en attityd som jag finner ovanlig. För det mesta brukar personer som har ovanliga idéer åtminstone göra ett försök.

Edit:
JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 09:39
[Jag specificerar: ljussignalen rör sig INTE i något referenssystem, den rör sig i rymden, i vakuum.
Helt fel ! Ljuset har visserligen alltid hastigheten C i vakuum. All rörelse sker dock alltid relativt något, även fotonernas rörelse.
Ljuset har visserligen alltid hastigheten C i vakuum, men fotonerna har alltid en riktning( vilken riktingen är, är beroende av referenssystemet du väljer )

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 06 aug 2019, 10:16

JSLOs tjurskallighet börjar gränsa till ren arrrogans. Jag tröttnar snart på detta som är på väg mot trams-nivå.
JSLO skrev:
Jag har ritat två uppsättningar bilder: ...
...Fig. TR-01 04a.0-04a.3; Erland säger att de är korrekta.
Japp
JSLO skrev:
Jag har ritat två uppsättningar bilder: ...
....Fig. TR-01 04.0-04.3; de accepterar ni inte. Då bör ni motivera varför är Fig. TR-01 04a.0-04a.3 korrekta men inte Fig. TR-01 04.0-04.3!...
Vi har faktiskt försökt svara, direkt och indirekt. Läs gärna svaren igen - men du förstår uppenbarligen inte. Din fråga ställer implicit betydligt fler frågor såsom om det finns absolut vila (dina resonemang tycks antyda det), om inertialsystem i likformig rörelse är ekvivalenta eller inte (du tycks förneka detta), om fysikens lagar gäller olika i olika system (du verkar påstå detta) etc. De verkar som om du vill att vi blint ska acceptera din inställning i dessa m fl implicita frågor men du vägrar samtidigt diskutera saken närmare då du vägrar svara på våra frågor. Då kommer vi inte vidare. Den som vägrar föra en konstruktiv dialog och svara på frågor är du själv, JSLO.
JSLO skrev:
...Jag specificerar: ljussignalen rör sig INTE i något referenssystem, den rör sig i rymden, i vakuum.
Om vi inte har minst ett referenssystem att relatera ett objekts rörelse till kan vi inte diskutera någonting om det objektet och dess rörelse.
Alternativt svar: Sudda då ut den i dina bilder om du menar allvar.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 12:25

JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 07:47
Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 21:20
OK. Om vi nu gör tankeövningen att vi byter namn på S till S' och B till S så har vi ditt föregående scenario. Eller hur? Om inte, vad är skillnaden?

Ang ditt nya/senaste scenario så har vi hela tiden accepterat att en ljussignal som sänds rakt upp i S är parallell med dess y-axel.

Edit:uppdatering efter att JSLO presenterat ett nytt (nygammalt) scenario.
Edit 2: Jo alltså tanken ovan var att Bod (B) också har en ljuskälla ombord riktad rakt uppåt,vinkelrätt mot x-axeln.
Jag beklagar men jag analyserar inte annat scenario.
Bod, och jag, anser ju att det är samma scenario.

Fast svaret är förstås att du inte accepterar den speciella relativitetsprincipen. Du anser att S är i absolut vila och S' i absolut rörelse.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 12:32

Cytokrom C skrev:
tis 06 aug 2019, 09:33
Erland skrev:
mån 05 aug 2019, 21:12
Betyder det att tiden kommer att uppfattas gå olika fort (från S) beroende på åt vilket håll man riktar ljuspulsen i S’? Dvs om man riktar ljuspulsen vinkelrätt mot x’ blir det tidsdilatation och om man riktar den vinkelrätt mot x (dvs snett bakåt från mot x’) blir det tidskontraktion? Det tycker jag i så fall verkar märkligt...
Nja, så behöver det kanske inte bli, men jag har inte tänkt igenom alla konsekvenser, för förutsättningarna är ju ändå fel.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 12:51

JSLO skrev:
Jag har ritat två uppsättningar bilder:
Fig. TR-01 04a.0-04a.3; Erland säger att de är korrekta.
Fig. TR-01 04.0-04.3; de accepterar ni inte. Då bör ni motivera varför är Fig. TR-01 04a.0-04a.3 korrekta men inte Fig. TR-01 04.0-04.3!
Det har vi redan svarat på många gånger. Hur mycket du än förnekar det så är det faktiskt så att ljuskällans rörelse påverkar ljussignalens riktning.
Varför tjatar du om samma fråga ideligen, när du fått svar?
Jag specificerar: ljus signalen rör sig INTE i något referenssystem, den rör sig i rymden, i vakuum.
Tror du att ett referenssystem är något materiellt?

Ett referenssystem är bara ett sätt att sätta koordinater på rummet och tiden. All rörelse kan beskrivas i vilket som helst referenssystem. Du kan inte beskriva rörelse stringent utan ett referenssystem.

Du går ju med på att om man kastar en boll så påverkas dess rörelse av kastarens rörelse. Varför? Så fort bollen lämnar handen rör den sig ju i rymden, och i så fall inte i något referenssystem enligt dig.

Skriv svar