Den Speciella relativitetsteorin är nonsens

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Cytokrom C

Re: Den Speciella relativitetsteorin är nonsens

Inlägg av Cytokrom C » tis 06 aug 2019, 15:08

Erland skrev:
tis 06 aug 2019, 12:32
Cytokrom C skrev:
tis 06 aug 2019, 09:33
Erland skrev:
mån 05 aug 2019, 21:12
Men du har faktiskt redan sagt att ljussignalen relativt S' går snett uppåt och bakåt. Om det vore så, så skulle ljussignalen relativt S' gå längre väg mellan t=0 och t=3 än den enligt dig skulle gå relativt S. Eftersom ljusets fart är lika stor vare sig man mäter den i S eller S', så är den enda möjligheten att det tar längre tid för ljussignalen när den går den längre vägen i S' jämfört med i S. Om tidsenheten är sekunder motsvaras alltså 3 sekunder i S av ett tidsintervall som är längre än 3 sekunder i S'.
Det innebär alltså att tiden går snabbare i det rörliga systemet S' jämfört med S, tvärtom mot vad relativitetsteorin säger!
Vi får alltså tidskontraktion istället för tidsdilation!
Betyder det att tiden kommer att uppfattas gå olika fort (från S) beroende på åt vilket håll man riktar ljuspulsen i S’? Dvs om man riktar ljuspulsen vinkelrätt mot x’ blir det tidsdilatation och om man riktar den vinkelrätt mot x (dvs snett bakåt från mot x’) blir det tidskontraktion? Det tycker jag i så fall verkar märkligt...
Nja, så behöver det kanske inte bli, men jag har inte tänkt igenom alla konsekvenser, för förutsättningarna är ju ändå fel.
Det är väl ändå intressant och kanske kan föra diskussionen framåt. Även om JSLO har fel i att riktningen på en ljussignal som skickas ut vinkelrätt mot x’ skulle vara vinkelrät mot x, så går det ju teoretiskt att skicka ut en signal från S’-systemet som är vinkelrät mot x...

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 15:41

JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 07:10
Jag har analyserat Michelson-Morley experiment i minsta detalj och visat/bevisat varför det blev ett negativt resultat.
Denna analys finns i min bok. Vi kan prata om det längre fram.
Ja jag tänker inte köpa din bok. Men om du kan ge en kort sammanfattning av ditt resonemang här så kanske...

Men det finns ju gott om experimentellt stöd för den speciella relativitetsteorin. Och det blir ju indirekt stöd för postulaten, eftersom den speciella relativitetsteorin bygger på dem.

http://www.edu-observatory.org/physics- ... ments.html

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 06 aug 2019, 16:37

Bod skrev:
mån 05 aug 2019, 21:50
Den där Claes Johnson kan ju förtjäna en egen tråd. Snabbskummade hans GPS-inlägg där han (försöker) vederlägga hela relativitetsteorin med hänvisning till GPS och standards. (Nej jag vill inte starta en tråd om det.) Skvallrar länkarna om att han är klimatförnekare också, eller? Förfäktar han fler konspirationsteorier? Trist med hänvisningen till KTH, åsikterna lär vara hans privata, får man anta.
Det finns flera trådar som rör honom. Han har, vad jag har förstått, rätt många underliga idéer när det gäller fysik.

Bisarrt läromedel på KTH
viewtopic.php?f=38&t=14118#p445683
(han deltog själv i den tråden.)

Och en tråd mer specifikt om honom .
viewtopic.php?f=38&t=13872

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 20:56

JSLO skrev:
tis 06 aug 2019, 19:07
Frågan:
Är Fig. TR-01 04b.0-04b.3 korrekta?
Nej min vän, detta är detsamma som ditt ursprungliga scenario, och det är fortfarande lika fel (förutsatt att ljuskällan är riktad uppåt i S'). Skillnaden mot förra scenariet är återigen att här rör sig ljuskällan relativt S.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tis 06 aug 2019, 22:30

Cytokrom C skrev:
tis 06 aug 2019, 15:08
Det är väl ändå intressant och kanske kan föra diskussionen framåt. Även om JSLO har fel i att riktningen på en ljussignal som skickas ut vinkelrätt mot x’ skulle vara vinkelrät mot x, så går det ju teoretiskt att skicka ut en signal från S’-systemet som är vinkelrät mot x...
Ja man kan rikta en ljuskälla som är i vila relativt S' uppåt och snett bakåt, så att ljussignalen i S blir parallell med y-axeln. Ljussignalen rör sig då på samma sätt som om den sänts ut från en ljuskälla i vila relativt S riktad uppåt.
I detta fall tar ljussignalen längre tid på sig mätt i S' än den gör mätt i S, tvärtom mot när ljussignslen var riktad uppåt relativt S'. Konsekvensen, vilken överensstämmer med den speciella relativitetsprincipen, blir att en observatör i vila relativt det ena av systemen S och S' uppfattar att tiden i det andra systemet går långsammare än i det egna systemet.

Detta kan se ut som en motsägelse (I vilket system går tiden faktiskt långsammare?) men är det inte. Det hänger samman med att händelser som är samtidiga i det ena systemet inte är samtidiga
i det andra, och omvänt. Men det kräver en egen utredning att förklara.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 07 aug 2019, 08:41

JSLO skrev:
... Frågan:
Utnötningsmetoden du nu tillämpar kommer inte att funka. Svaret kommer att bli samma även om du ställer frågan 200 ggr. Frågan är hur länge denna rundgång skall pågå?

Jag finner det extremt märkligt att du bara är kapabel att diskutera en specifik aspekt med ett specifikt exempel av SR. Speciellt som vi inte kommer någon vart på den vägen. Ska du ta och pröva en annan infallsvinkel kanske? En av anledningarna till att vi har olika uppfattningar är ju att flertalet här inte accepterar att det finns ett tillstånd som utgör absolut vila. Om du kan övertyga oss att ett sådant tillstånd existerar i förhållande till något heligt referenssystem och att detta kan påvisas/bevisas så skulle vi kanske komma vidare den vägen istället.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 07 aug 2019, 11:50

JSLO skrev:
ons 07 aug 2019, 08:46
Erland skrev:
tis 06 aug 2019, 20:56
JSLO skrev:
Frågan:
Nej min vän, detta är detsamma som ditt ursprungliga scenario, och det är fortfarande lika fel (förutsatt att ljuskällan är riktad uppåt i S'). Skillnaden mot förra scenariet är återigen att här rör sig ljuskällan relativt S.
Både i Fig. TR-01 04a.0-04a.3 och i Fig. TR-01 04b.0-04b.3 rör sig rymdskeppet, S', med dess ljuskälla relativt S.
Just det, och då rör sig ljussignalen olika i de båda fallen, som jag skrivit. Håller för övrigt med vad Bod skrev. Du kan vara säker på att vi uppfattat dina bilder rätt vid det här laget.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 07 aug 2019, 12:23

JSLO skrev:
ons 07 aug 2019, 09:02
Nej det blir inte så.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 07 aug 2019, 12:57

Erland skrev:
ons 07 aug 2019, 12:23
JSLO skrev:
Nej det blir inte så.
OJ! :shock: Nu kommer tråden att avslutas. :shock:

JSLO, jag är faktiskt öppen för en fortsatt diskussion men under förutsättningen att du hittar en ny infallsvinkel (se t ex mit inlägg ovan). Det torde ju inte vara omöjligt om man anser att hela SR är fel och att Michelson-Morley var ett par klåpare.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 07 aug 2019, 13:44

JSLO skrev:
ons 07 aug 2019, 13:27
Tack alla för dessa diskussioner om ljusklockan och tidsdilatation.
Jag tänker fortsätta med Lorentztransformationer. Ska jag skapa en ny tråd eller fortsätter vi på denna?
Fortsätt i den här tråden, tycker jag. Kritik av Lorentztransformationen går ju klart in under trådrubriken.

DK

Inlägg av DK » ons 07 aug 2019, 17:13

JSLO skrev:
Vill ni jämföra för sista gången Fig. TR-01 04a.0-04a.3 med Fig. TR-01 04b.0-04b.3?
Vill ni fundera en gång till och svara er själva varför är det skillnad mellan de två tankeexperiment?
Fig. TR-01 04a.0-04a.3 är korrekt.
Är Fig. TR-01 04b.0-04b.3 korrekt?

Om ni, som deltagit mest i denna diskussion, svarar att Fig. TR-01 04b.0-04b.3 är INTE korrekt då avslutar jag denna tråd.
Fig. TR-01 04b.0-04b.3 är inte korrekt.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 07 aug 2019, 21:08

Vet inte om jag läst just de böckerna men härledningar av LT brukar utgå från dessa antaganden, det håller jag med om.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tor 08 aug 2019, 10:38

Tiden och Lorentzfaktorn ramlade in lite snabbt men jag har inga protester så långt.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 08 aug 2019, 17:16

Står det verkligen "längs positiva x-axeln" i ditt första citat ovan?

Det är i så fall märkligt, för det finns ingen anledning att begränsa sig till positiva x-axeln.

Jag skulle tro att det är ett översättningsfel, att Einstein egentligen menade "i positiv led längs x-axeln". Motsvarande för flera av de senare citaten. Då går det hela ihop väl.

DK

Inlägg av DK » tor 08 aug 2019, 19:37

Hoppsan, att bli motbevisad var nog inte bra för hans bokförsäljning. Nu är alla hans inlägg borta.

Skriv svar