Blodanalys

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Blodanalys

Inlägg av Tryggve » lör 03 aug 2019, 09:27

HubbeM skrev:
lör 03 aug 2019, 09:16
Det finns inte som alternativ hos ngn av dessa aktörer (vad jag förstår) att man tolkar sina egna provsvar. "Legitimerad läkare kommenterar dina provsvar och ringer upp om de är gravt avvikande". Se tex https://medisera.se/ Dvs. som på vårdcentral med skillnaden att det är du som bestämmer vilka prover som skall tas och inte en oengagerad läkare.
Företagen vill väl samtidigt ta så många prover som möjligt, eftersom de vill tjäna pengar först och främst.

Tja, det är väl upp till dig att bestämma hur du vill göra.

HubbeM

Inlägg av HubbeM » lör 03 aug 2019, 09:36

Ja så är det väl, att företagen vill ta så många blodprov som möjligt. Det blir ju fel om läkare eller andra auktoriteter mot ersättning rekommenderar denna typ av tjänst. I mitt fall är det dock jag själv som initierar detta, och inte en läkare.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 03 aug 2019, 10:39

Det är antagligen inget fel på analyserna som de här företagen säljer. Inget tyder på att de inte utförs riktigt. Vad man som privatperson kan få ut av resultaten är dock av tveksam vinst. Men kanske är just vissa parametrar som indikerar näringsbrist något man skulle kunna dra nytta av. Det är inte säkert att andra parametrar utanför referensintervall är något som vården skulle ha nytta av. Vården väljer analys utefter frågeställning. Finns inte frågeställningen från början är det inte säkert att det avvikande värdet säger något ändå. Risken med att få ett värde att gå och oroa sig över måste då vägas mot nyttan av att upptäcka något som faktiskt leder till behandling och förbättrad hälsa. Att tolka resultaten som privatperson är antagligen både svårt och vanskligt även med tolkningshjälp från företaget. Det kan vara svårt även om man är utbildad i diagnostik.

Om jag oroade mig för att jag hade dålig livsstil och kanske inte fick i mig alla vitaminer hade jag valt att lägga pengarna på god och nyttig mat istället. Kanske satsa på att bli vegetarian. Träna mer.

På blodkollens hemsida skriver de att analyserna utförs av auktoriserade laboratorium. Det betyder ingenting. Det enda ett laboratorium kan vara är ackrediterat eller inte (vilket inte nödvändigtvis säger så mycket det heller). Tycker du att det låter bra att de hittar på meningslösa beskrivningar så skulle jag garanterat välja det företaget.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 03 aug 2019, 13:04

HubbeM skrev:
lör 03 aug 2019, 09:20
Ja det är väl så det fungerar idag, att man behöver stånga sig igenom barriären för att få hjälp.
Ja tyvärr upplever många detta.
HubbeM skrev:
lör 03 aug 2019, 09:20
Blev det en bra lösning för dig till slut Bod?
Ja tack. På två dagar fick jag omfattande tomografi samt halva tjocktarmen bortopererad. Fantastiskt bra vård och personal. Det finns enormt bra sjukvård i Sverige, världsklass. Du måste bara igenom "barriären".
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

HubbeM

Inlägg av HubbeM » sön 04 aug 2019, 12:15

Fint att höra.

Jag har beställt ett test nu och ska ta blodprovet imorgon. Trevlig söndag på er.

HubbeM

Inlägg av HubbeM » fre 09 aug 2019, 19:16

Fick svar idag. Tydlig brist både på d-vitamin och natrium samt förhöjda blodsockervärden.

NonNocere

Inlägg av NonNocere » fre 09 aug 2019, 21:32

Ursäkta om jag lägger mig i men... läkare lägger sig ju ofta i.

Problemet (även i sjukvården) är att "normalvärden" är en statistisk kontstruktion där 95 % av "friska" ligger inom det man kallar normalgränser.
Det betyder att 2,5 % av friska ligger över respektive under normalgränsen.

Tar man för många prov på samma friska patient kommer nästan alltid något av provsvaren vara "onormala".
Därför bör varken vården eller kunder beställa en massa prover i blindo utan man bör ha en rimlig frågeställning.
Annorlunda uttryckt: hur ofta ett prov visar falskt positivt beror på om man undersökt en frisk person eller en patient med symtom som gör det relevant att kolla just det provet.
Blek patient med hjärtklappning och trötthet och mycket lågt hemoglobin = nästan helt säker diagnos på anemi.
Rosig frisk men orolig kund med mycket lågt hemoglobin = förmodligen labfel eller förväxling av prover.

Hälsokontroller av upplevt friska personer har inte visat ge längre eller friskare liv. Men några få undantag som cellprov på kvinnor.

Ett serum-natrium en aning utanför normalen är förmodligen ingenting att bry sig om.
Ett förhöjt blodsocker, om det var taget fastande förstås, bör förstås kollas om.
D-vitaminbrist tror jag är ett överdrivet problem, och undrar om "normalvärdena" är rimliga när hälften av friska blodgivare påstås ha låga D-vitaminvärden...

Dessa företag som säljer blodtester till allmänheten är banditer i mina ögon.
De flesta onormala provsvar som upptäcks den vägen kommer inte betyda att en behandlingsbar sjukdom hittats, utan bara att den vanliga vården får mer jobb med att kolla om prover och försöka förklara och lugna en patient som inte det är något allvarligt fel på.

NonNocere

Inlägg av NonNocere » fre 09 aug 2019, 21:37

Och en sak till: om du inte kände dig lyssnad på hos vårdcentralen, lista dig hos en annan vårdcentral.
Huvudvärk och trötthet kan ha en sådan mängd av orsaker, dock sällan farliga.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » fre 09 aug 2019, 23:32

NonNocere skrev:
fre 09 aug 2019, 21:32
Ursäkta om jag lägger mig i men... läkare lägger sig ju ofta i.

Problemet (även i sjukvården) är att "normalvärden" är en statistisk kontstruktion där 95 % av "friska" ligger inom det man kallar normalgränser.
Det betyder att 2,5 % av friska ligger över respektive under normalgränsen.

Tar man för många prov på samma friska patient kommer nästan alltid något av provsvaren vara "onormala".
Därför bör varken vården eller kunder beställa en massa prover i blindo utan man bör ha en rimlig frågeställning.
Annorlunda uttryckt: hur ofta ett prov visar falskt positivt beror på om man undersökt en frisk person eller en patient med symtom som gör det relevant att kolla just det provet.
Blek patient med hjärtklappning och trötthet och mycket lågt hemoglobin = nästan helt säker diagnos på anemi.
Rosig frisk men orolig kund med mycket lågt hemoglobin = förmodligen labfel eller förväxling av prover.

Hälsokontroller av upplevt friska personer har inte visat ge längre eller friskare liv. Men några få undantag som cellprov på kvinnor.

Ett serum-natrium en aning utanför normalen är förmodligen ingenting att bry sig om.
Ett förhöjt blodsocker, om det var taget fastande förstås, bör förstås kollas om.
D-vitaminbrist tror jag är ett överdrivet problem, och undrar om "normalvärdena" är rimliga när hälften av friska blodgivare påstås ha låga D-vitaminvärden...

De flesta onormala provsvar som upptäcks den vägen kommer inte betyda att en behandlingsbar sjukdom hittats, utan bara att den vanliga vården får mer jobb med att kolla om prover och försöka förklara och lugna en patient som inte det är något allvarligt fel på.
Vi har ingen gilla knapp längre, men: "gillar"

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 10 aug 2019, 07:31

NonNocere skrev:
fre 09 aug 2019, 21:32

Bra inlägg.
Jag var arbetslös rätt länge, och sökte många arbeten inom laboratorieverksamhet (är molekylärbiolog i grunden). Jag minns att jag såg en annons från något av dessa blodanalysföretag, tittade på deras verksamhet, och sedan avstod från att söka jobbet där. Det kändes.... Fel, på något sätt.

HubbeM

Inlägg av HubbeM » lör 10 aug 2019, 07:49

Håller med i en del av vad ni säger, men för mig handlar detta om att förändra livstil. Jag kommer nu försöka dra ner så mkt som möjligt på snabba kolhydrater/socker, och förhoppningsvis leder till det att jag inte utvecklar prediabetes. Kommer också äta d-vitamintillskott och tänka på saltet.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 12 aug 2019, 10:56

Vi erbjuds full blodanalys hos Werlabs genom jobbet med jämna mellanrum, som komplement till läkarundersökning. Detta eftersom chefen disputerat i biokemi och är intresserad av konceptet.

Jag tycker Werlabs är hyfsat seriöst. Resultaten granskas av en läkare och man får ett utlåtande, även om man inte träffar läkaren personligen. Dessutom ges en bakgrund till varje provsvar, där det t ex nämns att prover utanför normalintervallet kan vara så kallade normalvarianter och inte behöver betyda något.

Med detta sagt skulle jag inte betala för att göra testet själv och skulle inte rekommendera någon att göra det.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 13 aug 2019, 17:57

Johannes skrev:
mån 12 aug 2019, 10:56
Vi erbjuds full blodanalys hos Werlabs genom jobbet med jämna mellanrum, som komplement till läkarundersökning. Detta eftersom chefen disputerat i biokemi och är intresserad av konceptet.

Jag tycker Werlabs är hyfsat seriöst. Resultaten granskas av en läkare och man får ett utlåtande, även om man inte träffar läkaren personligen. Dessutom ges en bakgrund till varje provsvar, där det t ex nämns att prover utanför normalintervallet kan vara så kallade normalvarianter och inte behöver betyda något.

Med detta sagt skulle jag inte betala för att göra testet själv och skulle inte rekommendera någon att göra det.
Tja, med tanke på att en analys (enligt hemsidan) kostar mellan 1395 och 1995 kr så tjänar de säkert pengar på den typen av avtal.

Och jag tror inte att det rör sig om bluff, företaget är säkert seriöst så sett. Men det är snarare en sätt att tjäna pengar på människors oro, eller hur jag nu ska formulera mig.

onslow

Inlägg av onslow » tor 15 aug 2019, 19:56

Ursäkta pettimetrin. Ett referensintervall (normalintervall) visar helt riktigt var 95% av friska personer ligger. Tyvärr finns ingen definition av var de sjuka befinner sig, Överlappningen för de båda populationerna kan vara stor,
Anemi är väl egentligen inte en diagnos utan ett labfynd vid ett (stort) antal underliggande sjukdomar.

Blodsocker är en misnomer, man analyserar egentligen glukos men inte i helblod utan i serum /plasma,. Skillnaden mellan (hel)blod-glukos och
serum/plasma varierar men riktvärdet är att en serumkoncentration är ca 12 % högre än helblodsvärdet.

Ursäkta pettimetrin.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 15 aug 2019, 21:03

Jag är blodgivare, och det görs ju en del analyser av det blodet.
Men hur pass "värdefulla" är de här analyserna för att få koll på den egna hälsan ?
Man letar väl i huvudsak efter smittosamma sjukdomar ?
De brukar även kolla blodtrycket någon gång om året.
Hur som helst så är det alldeles gratis :smile2:

Tidigare fick man även en tia till parkeringsbiljetten. Men det är avskaffat. De fick inte hålla på kontanthantering.
Lite märkligt. När rånade man en blodbank senast :?

Skriv svar