Sida 1 av 1

Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 09:42
av Ego Boy
Ibland så uppstår de sk solkurvor och orsakar urspårningar som bland annat den i stockholms tunnelbana för inte så länge sedan. Det verkar uppstå vid relativt måttliga värmeböljor.

Varför hör man aldrig om fenomenet i länder som ex Spanien, Italien, etc? I dessa länder är våra värmeböljor något av normaltillstånd under sommaren.

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 10:50
av Procentaren
Värmen i sig är nog inte tillräcklig orsak till solkurvor.
Det borde vara skillnaden mellan låg och hög temperatur som är intressant. Det är den som orsakar skillnaden i rälsens expansion.
Det kan ju vara rejält kallt även i sydligare länder. Men jag vet inte om skillnaden mellan sommar/vinter är större i vår kalla nord ?

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 11:06
av Tryggve
Nej, det är inte ett svenskt fenomen. Enligt Wikipedia så finns flera exempel olyckor i USA som orsakats av att järnvägsräls bucklats.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buckling#Rail_tracks
Och det foto som finns med som exempel på solkurva hos järnvägsräls sägs vara från Nederländerna.

En spekulation kan vara att man i länder med högre temperaturer på sommaren är mer vana vid den här typen av problem, och därför tar mer hänsyn till fenomenet.

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 15:55
av dann
There are other solutions today: Hvorfor har man afskaffet mellemrummet mellem togskinnerne? (Ingeniøren (ing.dk), March 1, 2008)

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 20:02
av Thermal
Procentaren skrev:
lör 27 jun 2020, 10:50
Värmen i sig är nog inte tillräcklig orsak till solkurvor.
Det borde vara skillnaden mellan låg och hög temperatur som är intressant. Det är den som orsakar skillnaden i rälsens expansion.
Det kan ju vara rejält kallt även i sydligare länder. Men jag vet inte om skillnaden mellan sommar/vinter är större i vår kalla nord ?
En sökning på nätet och en jämförelse mellan varmaste dagen i juli och kallaste dagen i januari ger för Madrid 29 °C och Stockholm 27 °C. Inte någon nämnvärd skillnad.

Namnet solkurva antyder att både solen kurvor är inblandade.

Rälsen är blank på ytan men rostig på sidorna, så solvinkeln borde ha betydelse. Såldes en faktor som är en nackdel i norden.

Inom hållfasthetsläran är det välkänt att en stång tål betydligt större dragkrafter än tryckkrafter. Utsätts den för tryck så bildar minsta utbuktning, som alltid finns, vridkrafter och när de uppnår ett visst värde böjer stången ut och knäcks. Finns det redan en utbuktning, som för räls i en kurva, så uppstår ett liknande fenomen.

Ett sätt att undvika solkurvor borde vara att lägga rälsen på sommaren, vilket gör att det uppstår mer dragkrafter än tryckkrafter.

Edit stavfel

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: lör 27 jun 2020, 20:36
av Procentaren
dann skrev:
lör 27 jun 2020, 15:55
There are other solutions today: Hvorfor har man afskaffet mellemrummet mellem togskinnerne? (Ingeniøren (ing.dk), March 1, 2008)
Intressant artikel. Dunket från danska järnvägar låter alltså "gatagung gatagung". Jag får kolla det om svenskarna blir insläppta i Danmark nån mer gång.

Problemet med rälsskarvar och solkurvor kan man tydligen bygga bort , genom kraftigare konstruktioner. Men det kostar också.

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: mån 29 jun 2020, 20:56
av dann

Re: Är solkurvor ett svenskt fenomen?

Postat: tis 30 jun 2020, 12:18
av Johannes
Thermal skrev:
lör 27 jun 2020, 20:02
Ett sätt att undvika solkurvor borde vara att lägga rälsen på sommaren, vilket gör att det uppstår mer dragkrafter än tryckkrafter.
När man lägger helsvetsad räls tar man hänsyn till temperaturen. Först och främst finns det en idealtemperatur man bestämmer sig för där temperaturspänningarna ska vara noll. Det är alltså temperaturen mitt emellan de förväntade extremerna. Om omgivande temperaturen när rälsen svetsas avviker från denna idealtemperatur sätter man rälsen i spänn med hjälp av domkrafter innan den svetsas, drag eller tryck beroende på om temperaturen är under eller över. Det ska alltså inte spela någon roll vilken årstid det är när man lägger rälsen.

Solkurvor uppstår i princip aldrig på sträckor som är avsedda för att köra snabbt. Man har mycket hårdare kvalitetskrav på läggningen av rälsen där eftersom solkurvor skulle vara katastrofala om det kommer ett X2000 i full fart. De flesta solkurvor uppstår på bangårdar eller mindre spår där tågen kör långsamt.