Sida 1 av 1

Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: ons 01 jul 2020, 13:03
av cleve
Har Ni också sett denna låga typ av cykel med en liggande cyklist.

Men hur mycket mindre är luftmotståndet ?

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: ons 01 jul 2020, 13:29
av Johannes
Väldigt mycket lägre, för att ge en exakt siffra. Hastighetsrekordet i cykling är 139 km/h på slät mark "unpaced". Det är satt i liggande cykel med strömlinjeformad kaross. Rekordet för upprätt vanlig cykel är 82 km/h, unpaced.

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: ons 01 jul 2020, 14:31
av Vitnir
Så kallade liggcyklar och velomobiler har lägre luftmotstånd. Det finns en räknare på
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Om man matar in en effekt på 160 watt åker man i 27 km/h på en racercykel medan en lowracer går i 37 km/h med samma prestation hos föraren. Det finns mycket man kan ändra på i formlerna om man vill leka lite.
Skall man ge mer än 160 watt får man vara rätt vältränad men det beror ju på vilken nivå man ligger på själv, för en del är 160 watt ingenting.
Motorn på vanliga elcyklar får ge 250 watt i jämförelse vilket är svaret på hur en del svishar förbi och inte ser ut att anstränga sig det minsta.

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: ons 01 jul 2020, 14:57
av Johannes
Som jämförelse, en elitcyklist kan utveckla upp mot 500W kontinuerligt under ett tempolopp som håller på runt en halvtimme-45 minuter. Vid en spurt kan de bästa spurtarna utveckla över 1500W, men då under mycket kort tid, ca 15 sekunder.

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: lör 04 jul 2020, 08:17
av Thomas P
Jag undrar dock om man kan långsiktigt hålla samma effekt i en liggcykel. De där 500W fungerar för en tävlingscyklist för att han ständigt kyls av vinddraget, i en mer strömlinjeformad cykel misstänker jag att man blir överhettad.

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: lör 04 jul 2020, 09:14
av Vitnir
En velomobil för hastighetsrekord är kanske sluten för att minimera luftmotstånd, på mer normala velomobiler finns det hål för luftcirkulation men det kan nog bli varmt och eländigt om man envisas med att ha lock över sittbrunnen.
Men det är nog mer teoretiskt eftersom elitcyklister undviker liggcyklar eftersom de inte kan tävla med dem. Vad jag har sett på Youtube verkar det vara träffar för entusiaster och tävlandet är mer för äran än för pengar.
Men bara för det finns det säkert nån som är elittränad ändå.

Re: Strömlinjeformad (cigarrformad) cykel

Postat: ons 08 jul 2020, 10:44
av skunkjobb
Thomas P skrev:
lör 04 jul 2020, 08:17
Jag undrar dock om man kan långsiktigt hålla samma effekt i en liggcykel. De där 500W fungerar för en tävlingscyklist för att han ständigt kyls av vinddraget, i en mer strömlinjeformad cykel misstänker jag att man blir överhettad.
Jag kom just att tänka på den aspekten när jag läste trådstarten, jag misstänker att det rätt snabbt blir besvärande varmt om det inte finns rätt stora öppningar i skalet och har man det så förlorar man ju en del av den goda strömlinjeformen. Som liten drömde jag om den inkapslade liggcykeln Vector (bild: https://sites.google.com/site/burtonrothberg/ ) som jag såg i boken Uppfinningarnas historia från 1984. Där syns inga nämnvärda lufthål så där blir det nog rätt svettigt.

Här ges frontarea och motståndskoefficient (Cd) för några olika typer av cyklar och sittställning på cyklarna: https://www.princeton.edu/~maelabs/hpt/ ... cha_55.htm

Medan en vanlig "hederlig" cykel med upprätt sittställning har en frontarea på 0,5 m² (omräknat från ft²) och ett Cd på 1,1 har en inkapslad liggcykel ungefär samma frontarea (det förvånar mig förvisso, tycker den borde vara mindre men skalet sticker ju ut en bit utanför kroppen och ökar frontarean) men ett Cd på så lite som 0,12. Jag misstänker att cykeln Vector kan ha ännu lägre Cd. En perfekt droppform ligger på c:a 0,04 men så knasas det väl till lite av att man måste ha hjul som sticker ut och luften kan inte passera obehindrat mellan cykeln och marken så det blir lite sämre än om samma droppform skulle befinna sig i fri luftmassa.