Hade gummi räddat polarbröd ?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Hade gummi räddat polarbröd ?

Inlägg av Johannes » ons 02 sep 2020, 16:02

Vitnir skrev:
ons 02 sep 2020, 10:47
Hade man velat ha ett transportbrand som inte brinner kanske man skulle valt ett i PVC, hård PVC skall inte brinna i sig själv utan hjälp vad jag vet. Men det har sina egna problem förstås, det ger klorider vid brand som ger korrosionsproblem.
Oftast väljer man transportband utifrån kriteriet friktion mot produkten som ska transporteras (förutom att det ska vara livsmedelsklassat), så man kan ha begränsade möjligheter att välja ett visst material. Annars finns det transportband helt i metall, som används t ex inne i ugnarna.

cleve

Inlägg av cleve » ons 02 sep 2020, 18:40

Hård PVC kan man inte göra transportband av.

Nitrilgummi är väl svårantändbart.

Ett PTFE belagt transportband är väl också svårantändbart.

Polarbröd ändrar sig angående brandorsaken, varför ?
Edvin Lundberg såg ju när det började brinna, eller gjorde han inte det.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 02 sep 2020, 21:50

Visst går det att göra transportband av hård PVC.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 03 sep 2020, 21:47

Vitnir skrev:
ons 02 sep 2020, 10:47
Jag är också i skadebranschen så att säga, det enda bageri jag sett nedbrunnet hade rimligtvis också räddats av sprinklersystem även om jag inte är expert på just det. Där var det dock anlagd brand när det inte var någon annan där och allt var avstängt.
Hade man velat ha ett transportbrand som inte brinner kanske man skulle valt ett i PVC, hård PVC skall inte brinna i sig själv utan hjälp vad jag vet. Men det har sina egna problem förstås, det ger klorider vid brand som ger korrosionsproblem.
PVC i sig brinner lika lätt och glatt som vilken plast som helst oavsett om det är mjuk eller hård PVC. Man kan tillsätta ämnen som gör det mer svårantändligt eller så att det slocknar av sig självt om man tar bort värmekällan, om det inte är en för omfattande brand för då finns det inga tillsatser som hjälper. Brandhämmande tillsatser kan användas till de flesta plaster men jag vet inte om det finns några sådana som även är livsmedelsgodkända (alltså godkända för utrustning som är i kontakt med livsmedel, inte som tillsatser i livsmedlet). Många brandhämmare är ju inte så nyttiga.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 03 sep 2020, 22:01

cleve skrev:
ons 02 sep 2020, 18:40
Hård PVC kan man inte göra transportband av.

Nitrilgummi är väl svårantändbart.

Ett PTFE belagt transportband är väl också svårantändbart.

Polarbröd ändrar sig angående brandorsaken, varför ?
Edvin Lundberg såg ju när det började brinna, eller gjorde han inte det.
Nitril eller PTFE, jag vet inte hur svåra de är att antända jämfört med vad nu bandet var gjort av men inget av materialen är direkt brandsäkert. PTFE avger väldigt otrevlig rök när det väl tar eld. Vet du eller namedroppar du bara lite material på måfå? Du kan väl ta fram lite data själv så får vi se. Det finns förmodligen mer eller mindre goda anledningar att transportband generellt inte är särskilt brandsäkra idag trots att det vore bra om de inte kunde brinna.

Polarbröd har egentligen inte ändrat sig om orsaken, de vill bara ligga lite lågt tills polisen har hunnit göra sin undersökning så det är en ren formalitet.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 03 sep 2020, 22:06

Johannes skrev:
ons 02 sep 2020, 21:50
Visst går det att göra transportband av hård PVC.
Nja, är inte bandet av flexibelt material utan består av korta sektioner, typ som larvbanden på en stridsvagn så kallas det lamelltransportör istället, som sådana här: http://www.easysystems.se/lamelltransportorer/

De löser transportbehovet som ett transportband men det är svårt att få det lika slätt och fint och hygieniskt, risk att det blir kvar gammalt mjöl och snusk mellan lamellerna.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 04 sep 2020, 07:39

Det går att göra transportörer av hårda segment utan att det är lameller. Typ som ett nät av kedjelänkar, vet inte vad det kallas i branschen. Men visst, hygienproblematiken kvarstår.

Skriv svar