Hade gummi räddat polarbröd ?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Hade gummi räddat polarbröd ?

Inlägg av cleve » fre 28 aug 2020, 10:08

Ett transportband av plast fattade eld !

Det finns livsmedelsgodkända gummityper ! Hade någon av dessa kunnat förhindra eldsvådan ?

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hade gummi räddat polarbröd ?

Inlägg av Anders G » fre 28 aug 2020, 10:44

Det finns en materialfamilj som kallas "plast". Det finns en materialfamilj som kallas "gummi".
They don't like it up'em, you know!

cleve

Inlägg av cleve » fre 28 aug 2020, 12:06

Både bland plast och gummi, finns det både lättantändliga och svårantändliga material. Material som är livsmedelsgodkända och material som inte är livsmedelsgodkända.

Antändbarheten beror också på mängden fyllmedel och typen av fyllmedel.

På ett transportband krävs en viss draghållfasthet, rivhållfasthet och nötningsbeständighet. Detta i sin tur inverkar på maximal mängd fyllmedel som går att använda.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 28 aug 2020, 14:45

Styrengummi (SBR) som används på transportband brinner väldigt bra.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 28 aug 2020, 14:56

Bröden som kommer ur ugnen ska vara nedkylda innan de kommer till ett transportband som kan fatta eld. Har det framkommit hur det egentligen kunde gå till?

Det finns för övrigt hundratals olika typer av transportband, och oftast är det många olika parametrar som avgör vad man väljer.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 29 aug 2020, 11:16

Vitnir skrev:
fre 28 aug 2020, 14:45
Styrengummi (SBR) som används på transportband brinner väldigt bra.
Den meningen låter som att SBR (styren-butadiengummi) skulle vara ett dominerande eller t o m allenarådande gummimaterial för transportband. Så är det ju inte utan SBR är bara ett i mängden av alla plast- och gummimaterial som används för sådana ändamål.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 29 aug 2020, 11:34

Johannes skrev:
fre 28 aug 2020, 14:56
Bröden som kommer ur ugnen ska vara nedkylda innan de kommer till ett transportband som kan fatta eld. Har det framkommit hur det egentligen kunde gå till?

Det finns för övrigt hundratals olika typer av transportband, och oftast är det många olika parametrar som avgör vad man väljer.
Det har talats om att det var en degklump som fattade eld och sedan antände transportbandet. Degklump skulle man knappast kalla det gräddade brödet, alltså bör detta ha skett före ugnen.

Vi snackade här för bara ett par veckor sedan om värmeutvecklingen när mjöl blandas med vatten och uppvärmningen från den intensiva knådningen. Jag hörde också på radion om att det hände då och då att det kom brinnande degklumpar på Polarbröd men att det tidigare inte lett till någon stor eldsvåda.

Kanske mjöl som inte har blandats ordentligt med vatten utan fortfarande är torrt kan självantända av värmen från omkringliggande deg. En stunds googlande har dock inte gett några vettiga träffar om att detta skulle vara vanligt förekommande i bagerinäringen.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » sön 30 aug 2020, 05:48

All rapportering har handlat om att degklumpen antändes i ugnen.

https://www.expressen.se/nyheter/brodfa ... gn-senare/

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 31 aug 2020, 12:35

Johannes skrev:
sön 30 aug 2020, 05:48
All rapportering har handlat om att degklumpen antändes i ugnen.

https://www.expressen.se/nyheter/brodfa ... gn-senare/
Nä, hade ugnen nämnts från början så hade jag såklart sluppit klia mig i huvudet över detta. Första dygnet efter branden hörde jag bara talas om degklump och inte ett ord om någon ugn. Här är t ex Ekot från kvällen efter branden: https://sverigesradio.se/avsnitt/1557970 Där nämns bara att en degklump började brinna när den låg på en bana av plast.

Här https://www.livsmedelifokus.se/5118-2/ står bara "Det var en degklump på ett transportband som fick Polarbröds bageri i Älvsbyn att börja brinna i söndags kväll."

Jag tyckte det vore konstigt att kalla det degklump om det var efter ugnen, då är det väl snarare ett bröd men ok, då var det alltså efter ugnen och då är det ju lättare att förstå om det kan ta eld.

Då det tydligen har hänt då och då att bröd fattar eld tycker jag man kunde ha kostat på sig en branddetektor och sprinkler där brödet kommer ut ur ugnen.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 31 aug 2020, 13:54

Man får väl tro att det finns skydds och brandskyddsanordningar för att hantera tekniska fel på ugnar eller vad det nu var som gick fel.
Bröd fattar inte eld bara sådär men det är ju ett privat företag som inte behöver berätta allt i media.
Det händer tyvärr att bränder startas med flit och spektakulära fel har uppstått när ny utrustning har installerats på industrier med stora skador som följd. Så vilket det är i det här fallet är svårt att gissa.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 31 aug 2020, 13:59

Jag tolkar "degklump" som en mindre degbit som lossnar i processen och följer med transportbandet med bröden in i ugnen, och sedan antänds.

Håller med om att det är märkligt att man vet om att det ibland ramlar ur brinnande objekt ur ugnen och inte har brandsäkrat utrymmet nedströms ugnen. Det känns som någon inte gjort sin riskanalys.

Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inlägg av stefan_radstrom » tis 01 sep 2020, 15:10

Jag har en stark känsla av att det hela handlar om "funktionell dumhet".
Cogito, ergo punkt.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 02 sep 2020, 10:01

Vitnir skrev:
mån 31 aug 2020, 13:54
Man får väl tro att det finns skydds och brandskyddsanordningar för att hantera tekniska fel på ugnar eller vad det nu var som gick fel.
Bröd fattar inte eld bara sådär men det är ju ett privat företag som inte behöver berätta allt i media.
Det händer tyvärr att bränder startas med flit och spektakulära fel har uppstått när ny utrustning har installerats på industrier med stora skador som följd. Så vilket det är i det här fallet är svårt att gissa.
Man får tro vad man vill men vill man tro rätt så ska man inte ge sig fan på att det alltid finns de skyddsanordningar som borde finnas. Industriella olyckor är något som intresserat mig i många år och exemplen på bristfälligt utförande är otaliga.

T ex fanns ingen sprinkler i avsvalningstunneln efter ugnen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ld-pa-allt
"Polarbröds presskontakt Kristin Wester bekräftar att det inte finns sprinklers i svalskåpet men att brandskyddet uppfyllde alla lagkrav."

Lagkrav är en sak, vad man bör ha kan vara en annan. Att det kan börja brinna i och efter bageriugnar verkar vara ett välkänt fenomen, här kan man ladda ner brittiska riktlinjer för hur sådana risker ska minimeras: https://www.riscauthority.co.uk//index. ... 53E5DF10C7

"The possibility of the flames from burning product
igniting plastic conveyors should be addressed.
Several serious fires have resulted from burning
plastic conveyors producing a rapid fire spread.
This type of conveyor is often used to provide long
cooling runs for certain types of product."

"If it is not possible to use forced cooling on metal
trays due to the nature of the product, such as
biscuit manufacture where cracking under forced
cooling is likely, then facilities should be provided
for diverting burning product away from the main
production conveyor."

"Consideration should be given to providing an
automatic diverting system operated by automatic
fire detectors on the oven product delivery route."

"Fire protection recommendations
In circumstances where:
[...]
there is a history of the product igniting in the
oven;
consideration should be given to installing a
suitable automatic fire suppression system.
Sprinklers, water spray or water mist systems are
likely to be the most suitable."

Ugnen på Polarbröd var (även före branden) hetare än ugnarna vi har hemma, 500 °C vilket räcker gott för att antända löst mjöl. Trots att det hänt förut att det börjat brinna så fanns alltså ingen sprinkler. Utrustning för några tiotal tusen kronor hade med säkerhet räddat fabriken och risken var känd i branschen.

Det finns optiska branddetektorer som på några millisekunder ser eld och utlöser sprinkler, välbeprövat och enkelt.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 02 sep 2020, 10:47

Jag är också i skadebranschen så att säga, det enda bageri jag sett nedbrunnet hade rimligtvis också räddats av sprinklersystem även om jag inte är expert på just det. Där var det dock anlagd brand när det inte var någon annan där och allt var avstängt.
Hade man velat ha ett transportbrand som inte brinner kanske man skulle valt ett i PVC, hård PVC skall inte brinna i sig själv utan hjälp vad jag vet. Men det har sina egna problem förstås, det ger klorider vid brand som ger korrosionsproblem.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 02 sep 2020, 11:20

skunkjobb skrev:
ons 02 sep 2020, 10:01
Lagkrav är en sak, vad man bör ha kan vara en annan.
Precis.
Lagkrav är en sak. Men försäkringsbolagen kan ha önskemål om fler åtgärder.

Jag jobbade tidigare på ett pappersbruk. I torkkåpan på en pappersmaskin finns med massor av torrt paper och massor med varma valsar.
Det händer lite då och då att det blir varmgång i ett lager, eller gammalt papper som kilar sig fast på olämpliga ställen. Då kan det bli rejält hett.

Företaget investerade i ett utökat sprinklersystem på de här ställena, och fick då rejäl rabatt på brandförsäkringen.
Jag minns inte summan, men det handlar om stora pengar i sådana här sammanhang.

Jag har sett två sorters sprinklerhuvuden.
En variant är två metallbitar som är hoplödade och normalt håller sprinklern stängd. När lödningen smälter börjar det spruta vatten.
En liknande variant är en liten glasampull som håller sprinklern stängd. Det är nån sorts vätska i den, som vid värme förmodligen expanderar och spränger ampullen.

Skriv svar