Kväve och fosfor från avloppsvatten

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Skriv svar
cleve

Kväve och fosfor från avloppsvatten

Inlägg av cleve » tis 08 sep 2020, 08:05

Företaget Eko Balans Fenix AB har lyckats att ta fram en metod för att framställa ammoniumsulfat från avloppsvatten, enligt en artikel i Jordbruksaktuellt Nr 16 2020.

Företaget har tydligen också en metod för att återvinna kadmiumfri fosfor.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Kväve och fosfor från avloppsvatten

Inlägg av micke.d » tis 08 sep 2020, 10:58

Hur fria från tungmetaller är dessa produkter?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

cleve

Inlägg av cleve » tis 08 sep 2020, 11:51

Företaget påstår att deras metod tar bort 90% av all kadmium.

Om metoderna fungerar bra, så innebär det en fantastisk möjlighet att göra sig fri från behovet av apatit som råvara för mineralgödselfosfor.

cleve

Inlägg av cleve » tis 08 sep 2020, 11:53

Som jämförelse: Yara:s NPK gödsel innehåller högst 12 mg kadmium per kilo fosfor.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 09 sep 2020, 07:17

Hur ska jag jämföra det, menar du? Hur mycket kadmium är det i företagets produkt?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 09 sep 2020, 09:08

micke.d skrev:
ons 09 sep 2020, 07:17
Hur ska jag jämföra det, menar du? Hur mycket kadmium är det i företagets produkt?
Ja det är frågan som cleve borde tagit med redan i tidigare inlägg.

Jag antar att "deras metod tar bort 90% av all kadmium" betyder att den specifika kadmiumhalten mätt i mg Cd/kg P är 90 % lägre än vad den är i vanligt kommunalt avloppsslam. Vad är det då i sådant?

Nu blev det en lite tråkig länk där det laddas ner en Wordfil om man klickar på den: https://www.svensktvatten.se/globalasse ... --svar.doc
Kadmiummålet för REVAQ år 2025 är satt till toalettvattenkvalitet:17 mgCd/ kg P
Slampartier till jordbruk från REVAQ-reningsverk har idag 14-33 mg Cd/ kg P

Andra organiska gödselmedel
Toalettvatten från en sluten tank har en Cd/P-kvot på 18 mgCd/ kg P
Matavfall har 10-35 mg Cd/ kg P
Nötflytgödsel har 6-44 mg Cd/ kg P
Svinflytgödsel har 4-16 mg Cd/ kg P

Mineralgödsel
Yara har för närvarande 12 mg Cd/ kg P som garanterat max-värde för
den kvalitet som har lägst halt i Sverige, men som oftast ligger under 8 mg Cd/ kgP.
Mineralgödsel som normalt används inom EU har betydligt högre kadmiumfosforkvot, ca 110-140 mg Cd/ kg P
Många naturliga gödselmedel innehåller alltså mer kadmium än bra mineralgödning men de naturliga bidrar inte till nytt kadmium i biosfären då det är samma kadmiumatomer som snurrar runt i ett kretslopp. Kadmium från mineralgödning innebär däremot att nytt kadmium tillförs biosfären.

REVAQ är en certifiering för avloppsslam och det är inte alla reningsverk som uppfyller de kraven. Om nu Ekobalans fosforgödning har 90 % lägre halt än REVAQ-certifierat slam så skulle det innebära något till ett par mg Cd/kg P. Men nota bene, detta är med mina gissningar och inte någon uppgift från Ekobalans.

Ekobalans fosforgödning är i form av struvit, ammonium-magnesiumfosfat. Samma ämne som bildar njursten och som ställer till bekymmer med igensättningar i rör på vart och vartannat reningsverk. Företagets process (och det finns fler i världen som sysslar med detta) bygger på att man tillsätter magnesium för att få lagom förhållande mellan ammoniumjoner, magnesium och fosfat.

Jag tror magnesium är oproblematiskt för miljön men jag vet inte säkert.

Ett sätt att fälla ut struvit utan kemikalietillsats är att inte vilja ha den, då kan man ge sig fan på att den fastnar i rören och sedan kan man hacka loss den från rörens insida.
Senast redigerad av 1 skunkjobb, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 09 sep 2020, 09:23

cleve skrev:
tis 08 sep 2020, 11:53
Som jämförelse: Yara:s NPK gödsel innehåller högst 12 mg kadmium per kilo fosfor.
Jag får fan högt blodtryck när jag läser sånt här. Fattar du inte att det är ett uselt svar att inte ge en jämförelse? Du skriver "som jämförelse" men vi har ju för steppdansande Jesus inget att jämföra med. Då är det ju inte som jämförelse. :banghead:

cleve

Inlägg av cleve » ons 09 sep 2020, 10:24

Kadmium fosforkvoten i avloppsvatten varierar naturligtvis från kommun till kommun. Halterna är omkring ca 50% lägre än för 10 år sedan.

En typanalys av rötslam är nuförtiden 2,8 % P och 1 ppm Cd.

Yaras P och PK gödning innehåller mer Cd per kilo fosfor än NPK gödningen på grund av en annan tillverkningsteknik. Vid tillverkning av NPK gödning tillverkas först fosforsyra vilken ger upphov till en kadmiumavskiljning.

cleve

Inlägg av cleve » ons 09 sep 2020, 10:50

[/quote]

Samma ämne som bildar njursten

Jag tror magnesium är oproblematiskt för miljön men jag vet inte säkert.

[/quote]

Den vanligaste typen av njursten består av kalciumoxalat.

Ett magnesiumtillskott till åkermarken är bara positivt.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 09 sep 2020, 10:51

cleve skrev:
ons 09 sep 2020, 10:24
Kadmium fosforkvoten i avloppsvatten varierar naturligtvis från kommun till kommun. Halterna är omkring ca 50% lägre än för 10 år sedan.

En typanalys av rötslam är nuförtiden 2,8 % P och 1 ppm Cd.

Yaras P och PK gödning innehåller mer Cd per kilo fosfor än NPK gödningen på grund av en annan tillverkningsteknik. Vid tillverkning av NPK gödning tillverkas först fosforsyra vilken ger upphov till en kadmiumavskiljning.
Om kadmiumhalten för mineralgödning uttrycks i mg Cd/kg P så är det ju bättre att uttrycka det på samma sätt för avloppsslam, annars blir jämförelsen besvärlig. Vad blir det då?

Och framförallt, vad är kadmiumhalten i Ekobalans struvit när denna utvinns ur avloppsslam? (Notera att de även utvinner det ur annat än avloppsslam såsom svingödsel o dyl vilket inte är en relevant jämförelse. Eller tja, det kan väl också vara intressant men snackar vi jämförelse med vanligt avloppsslam så gäller det förstås att struviten också är utvunnen ur sådan.)

Förresten, när du säger 2,8 % P och det, det är väl som andel av slammets torrsubstans (TS) va? Allt brukar relateras till TS:en då vattenhalten varierar.

cleve

Inlägg av cleve » ons 09 sep 2020, 13:13

Företaget Eko balans har utvecklat en pyrolysprocess för fosforåtervinning. Jag hoppas att vi snart får se denna i praktisk användning. Ett steg mot ett kretsloppssamhälle. De avgående gaserna vid pyrolysen användes för upphettningen.

Skriv svar