Max vinkel i en gunga

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Max vinkel i en gunga

Inlägg av cleve » tis 22 dec 2020, 13:01

Alltså en vanlig pendelgunga bestående av två rep och en platta. Har aldrig någonsin sett någon komma över 90 graders sidoutslag. Är det någon naturlag som sätter denna gränsen. Vid detta stora sidoutslag är hastigheten = 0 och kraften i repen är också = 0.
Många ovanliga varianter av gungor finns i Fataburen årgång 1949.

Användarvisningsbild
ani

Re: Max vinkel i en gunga

Inlägg av ani » tis 22 dec 2020, 13:09

https://www.youtube.com/watch?v=torrlSW6VnA

Men nej, de lyckades inte heller komma runt för egen kraft.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 04 jan 2021, 14:10

Det är ingen naturlag, givetvis går det bra att låta en gunga snurra 360 grader. Men bara under förutsättning att du ger den en tillräckligt stark knuff. Med en vanlig gunga som en person sitter i finns det ingen möjlighet att med mänsklig kraft ge gungan tillräckligt stort rörelsemängdsmoment för att den ska nå mer än marginellt över 90 grader. Man kan skilja mellan två fall: att en person (eller maskin) på marken knuffar gungan, eller att personen (eller maskinen) som sitter på gungan successivt ökar pendlingen genom att förflytta tyngdpunkten.

I det första fallet är det ganska uppenbart att det går att gunga 360 grader, det är bara att ge tillräckligt kraftig skjuts åt gungan. Det andra fallet är mer intressant. Med mänsklig kraft går det inte att gunga högre än ca 90 grader, eftersom tillskottet av rörelsemängdsmoment är väldigt litet vid varje pendling. Frågan är om det går att tänka sig en maskin som med tillräckligt stort/snabbt tillskott av energi skulle kunna åstadkomma det? Utan att ha räknat på det så skulle jag säga nej. Problemet med en vanlig gunga med rep eller kedjor är att så fort gungan når över 90 grader så kommer repen kollapsa vid återpendlingen. Alltså måste man tillföra tillräckligt rörelsemängdsmoment under en enda pendlingscykel för att gå direkt från 90 graders utslag till 360 grader. Jag kan inte se någon möjlig omfördelning av tyngdpunkten som skulle kunna åstadkomma det under en enda pendlingscykel.

Med en gunga med styva "rep" bör det däremot vara fullt möjligt.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » mån 04 jan 2021, 16:29

Kreativum Science Center i Karlshamn har något de kallar "resonansgunga".
Det är länge sedan jag var där, och jag kommer inte ihåg hur den såg ut. Men jag vill minnas att det var nån variant på en "kaotisk pendel".
Man gungar och försöker få fart på den, men den rör sig lite som den själv vill.
Bild

https://fssc.se/science-center/kreativum/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelpendel

Skriv svar