Golfströmmens avstannande

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Erland

Golfströmmens avstannande

Inlägg av Erland » mån 08 mar 2021, 09:36

Nyligen rapporterades i nyheterna att Golfströmmen hade minskat med 15 %, vilket skulle innebära att det blir kallare i Europa. Minskningen skulle bero på att den globala uppvärmningen får is att smälta på Grönland och i övriga Arktis, och detta leder till en kallvattenström som bromsar Golfströmmen och leder den längre söderut.

Men om nu temperaturen i Europa minskar pga. detta, borde inte denna temperaturminskning kunna läcka över till Grönland och övriga Arktis, vilket får isavsmältningen att minska, så att Golfströmmen inte länge hindras och återfår sin styrka, och det åter blir varmare i Europa?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Golfströmmens avstannande

Inlägg av Vitnir » mån 08 mar 2021, 15:09

Om det är något jag har lärt mig av mina egna forskarstudier så är det att allt är mer komplicerat än man kan föreställa sig. Ju mer man lär sig om ett ämne ju mer inser man att man själv inte vet så mycket men också var kunskapsluckorna finns.
Jag misstänker att det sitter ett antal forskare och modellerar detta med superdatorer till hjälp och inte ens de kanske kan säga något säkert.
There is no spoon.

Nemesis

Re: Golfströmmens avstannande

Inlägg av Nemesis » tis 13 apr 2021, 19:47

Vitnir skrev:
mån 08 mar 2021, 15:09
Om det är något jag har lärt mig av mina egna forskarstudier så är det att allt är mer komplicerat än man kan föreställa sig. Ju mer man lär sig om ett ämne ju mer inser man att man själv inte vet så mycket men också var kunskapsluckorna finns.
Jag misstänker att det sitter ett antal forskare och modellerar detta med superdatorer till hjälp och inte ens de kanske kan säga något säkert.
Det stämmer. Och just klimatvetenskap, med dessa faktorer och deras exakta relationer till varandra, är särdeles komplicerat.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Skriv svar