Covid-19. Naturligt eller labb?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
manifesto

Re: Covid-19. Naturligt eller labb?

Inlägg av manifesto » mån 13 sep 2021, 00:30

Cytokrom C skrev:
sön 12 sep 2021, 23:35
”manifesto” skrev:Fast det var ju det jag gjorde? Jag anser att en labb-läcka från ett labb i Wuhan som det i särklass troligaste scenariot och skälen till det har jag redan listat i tråden.
Jag förstår att labbläckehypotesen är din favoritteori. Det jag undrar över är hur du värderar de nya teorierna du nu också argumenterar för i förhållande till ett naturligt ursprung för viruset?
Det är inga "nya teorier".

Det finns i allt väsentligt två möjliga scenarion:

1. Utbrottet skedde utan att någon medveten intention låg bakom.

2. Utbrottet skedde med medveten intention.

Det här kan i sin tur delas upp enligt följande:

1. Ej medveten intention:

i) Naturligt.

ii) Olyckshändelse/misstag begångna av forskare/labb.

2. Medveten intention:

i) Vansinnesdåd/terrorism.

ii) Statlig ekonomisk krigföring.

iii) Privata ekonomiska motiv.

iv) Annat?

Dvs, det enda jag har någon "teori" om är "1. ii)". Resten håller jag bara öppet för utan att närmare gå in på vem/hur/varför. Än så länge har jag inte stött på något konkret som indikerar något sådant.

Du utesluter det (2) helt och hållet?
War is peace.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 14 sep 2021, 07:50

Nej, jag går inte runt och ”håller öppet för” en massa kontraintuitiva och helt osannolika scenarion utan minsta tillstymmelse till bevis. Dina teorier om medveten spridning saknar så vitt jag vet grund och förutsätter en lång rad osannolika omständigheter, t.ex:
-Svårt att se förutsägbar vinst med medveten spridning, varken ekonomisk eller politisk. Snarare borde risken för global spridning och ekonomisk recession varit uppenbar.
-Framtagning och testning är arbets- och personalintensivt vilket skulle kräva en orimligt stor konspiration av vetenskapsmän som var delaktiga utan att konspirationen avslöjats. (Frågan är hur man ens testar hur viruset fungerar på människa utan att det märks?)
-Förutsätter orimlig cynism och ondska hos anstiftare och medlemmar av konspirationen.

Det är som sagt typexempel på konpirationsteoretiskt tänkande. Om du viktar dessa teorier som ungefär lika sannolika som naturligt ursprung finns det nog små utsikter att komma någon vart…

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 14 sep 2021, 14:50

Cytokrom C skrev:
tis 14 sep 2021, 07:50
Nej, jag går inte runt och ”håller öppet för” en massa kontraintuitiva och helt osannolika scenarion utan minsta tillstymmelse till bevis.
Du gör som du vill.

Dina teorier om medveten spridning saknar så vitt jag vet grund och förutsätter en lång rad osannolika omständigheter, t.ex:
-Svårt att se förutsägbar vinst med medveten spridning, varken ekonomisk eller politisk. Snarare borde risken för global spridning och ekonomisk recession varit uppenbar.
Om du citerar respektive möjlig typ av aktör och därpå förklarar vad du menar är "kontraintuitivt" så går det att bemöta.

-Framtagning och testning är arbets- och personalintensivt vilket skulle kräva en orimligt stor konspiration av vetenskapsmän som var delaktiga utan att konspirationen avslöjats. (Frågan är hur man ens testar hur viruset fungerar på människa utan att det märks?)
Menar du att det inte bedrivs säkerhetsklassad forskning på bio-vapen här och där i världen?

-Förutsätter orimlig cynism och ondska hos anstiftare och medlemmar av konspirationen.
Oj. Vilken planet har du levt på det senaste halvseklet?

Det är som sagt typexempel på konpirationsteoretiskt tänkande. Om du viktar dessa teorier som ungefär lika sannolika som naturligt ursprung finns det nog små utsikter att komma någon vart…
Att som du utgå ifrån att aktörer i maktställning per definition aldrig konspirerar mot allmänheten är däremot typexempel på tillkämpad naivitet (i bästa fall).

Drömläge för var och en som vill manipulera allmänheten i varje institutionell konstitutionell demokrati efter sina egna kriminella syften.

Känner du till begreppet "SCAD"?
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 14 sep 2021, 15:17

Igen.

1. Min "teori" om pandemins ursprung är att SARS2 av misstag spreds från ett labb/forskare i Wuhan och jag hävdar att det är bevisat att CCP och inflytelserika aktörer i Väst försöker mörklägga vad som har skett.

2. Jag utesluter som sagt inte att pandemin kan ha haft ett naturligt ursprung, men det faktum att exakt noll bevis för det har identifierats så här ca 2 år senare, är just bevis för motsatsen.

3.Vad gäller någon variant på medvetet uppsåt så utesluter jag inte heller det, men så här långt ser jag ingen konkret indikation på det. Bara att det är fullt möjligt och att det i olika varianter har skett förut.

Så.
War is peace.

Skriv svar