Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
BarateGites

Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av BarateGites » lör 26 jun 2021, 17:36

Vissa familjemedlemmar är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men som låter som mysticism för mig. De berättar för mig saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är avfallsvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" från ovan, kan någon gå mig igenom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier som stöder eller förnekar påståendet?

Jag tycker inte om att stänga av andras tro, men jag skulle vilja kunna lära mig att avfärda pseudovetenskap, om inte bara för att inte köpa in det själv.

manifesto

Re: Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av manifesto » lör 26 jun 2021, 22:45

BarateGites skrev:
lör 26 jun 2021, 17:36
Vissa familjemedlemmar är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men som låter som mysticism för mig. De berättar för mig saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är avfallsvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" från ovan, kan någon gå mig igenom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier som stöder eller förnekar påståendet?

Jag tycker inte om att stänga av andras tro, men jag skulle vilja kunna lära mig att avfärda pseudovetenskap, om inte bara för att inte köpa in det själv.
Det finns inga genvägar. Allt måste utvärderas på sina egna meriter.

Punkt.
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 27 jun 2021, 19:43

BarateGites skrev:
Med hjälp av argumentet "växter har känslor" från ovan, kan någon gå mig igenom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier som stöder eller förnekar påståendet?
I det fallet känns som första problemet är att definiera vad men menar med "känslor". Växter har inget centralt nervsystem eller medvetande, men i någon generaliserad mening kan man säga att en växt som angrips av skadeinsekter och skickar ut kemikalier för att skydda sig känner sig stressad, våra känslor har ju också med signalsubstanser att göra.

Skall man avgöra om någon har rätt eller inte är enklast att fokusera sig på frågor där man objektivt kan ta reda på om det är sant eller falskt. Antingen fungerar vacciner eller också gör de det inte etc.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 27 jun 2021, 19:46

En bot? Texten i OP är uppenbart översatt från engelska med Google Translate eller liknande.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

BarateGites

Inlägg av BarateGites » tis 29 jun 2021, 11:52

BarateGites skrev:
Vissa familjemedlemmar är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men som låter som mysticism för mig. De berättar för mig saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".Tweakbox Appvalley https://vlc.onl

issue got solvedd

Godina56

Inlägg av Godina56 » ons 07 jul 2021, 10:43

During the mid-20th century, the philosopher Karl Popper emphasized the criterion of falsifiability to distinguish science from nonscience. Statements, hypotheses, or theories have falsifiability or refutability if there is the inherent possibility that they can be proven falsePrepaidCardStatus.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 07 jul 2021, 13:20

Godina56 skrev:
ons 07 jul 2021, 10:43
During the mid-20th century, the philosopher Karl Popper emphasized the criterion of falsifiability to distinguish science from nonscience. Statements, hypotheses, or theories have falsifiability or refutability if there is the inherent possibility that they can be proven falsePrepaidCardStatus.
The problems of falsification: https://en.wikipedia.org/wiki/Falsifiab ... sification
War is peace.

JesonMile

Inlägg av JesonMile » mån 19 jul 2021, 22:48

Jag har googlat sönder Google men blir inte klokare jag fattar ingenting om el men blivit liiite lärd efter mitt sökande hoppas någon här kan svara bättre ! :lol:

Jag har två stycken svindyra ljusstakar med endast tre lampor per ljusstake.. jag har lyckats slarva bort en transformator/ adapter olyckligtvis... har letat ihjäl mig förra året efter en ny adapter men i för jäves verkar det som... min far kom med den briljanta idén att koppla ihop båda stakarna till den enda stackars adaptern jag hade fast jag var mkt osäker på detta .. men jag litade halvt på honom för jag kan ju inget om el...

Hur som helst det funka en kvart sen slockna båda o ingen av dom funkar.. har läst mig till att han antagligen bränt adaptern ...

Jag ville veta vad alla siffror o benämningar betydde så googlade... har då kommit fram till att det går att ha en starkare adapter än den som hör till...https://9apps.ooo/

emanuson

Inlägg av emanuson » ons 22 sep 2021, 12:25

Både pseudovetenskap och vetenskap gör anspråk på att framhäva bevis, men endast vetenskapen testar hypoteser på ett tillförlitligt, upprepade och rigoröst sätt för att upptäcka bevis som antingen stöder eller förnekar hypotesen. Pseudovetenskapen letar bara efter bevis som stöder hypotesen. Även om gränsen mellan vetenskap och pseudovetenskap ibland kan vara otydlig är det i slutändan så att pseudovetenskapliga påståenden kan utformas så att de uppfyller nästan alla önskemål. Med andra ord kan de inte bevisas vara sanna eller falska, till skillnad från ett vetenskapligt påstående.

Skriv svar