Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
BarateGites

Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av BarateGites » lör 26 jun 2021, 17:36

Vissa familjemedlemmar är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men som låter som mysticism för mig. De berättar för mig saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är avfallsvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" från ovan, kan någon gå mig igenom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier som stöder eller förnekar påståendet?

Jag tycker inte om att stänga av andras tro, men jag skulle vilja kunna lära mig att avfärda pseudovetenskap, om inte bara för att inte köpa in det själv.

manifesto

Re: Hur berättar jag för pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av manifesto » lör 26 jun 2021, 22:45

BarateGites skrev:
lör 26 jun 2021, 17:36
Vissa familjemedlemmar är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men som låter som mysticism för mig. De berättar för mig saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är avfallsvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" från ovan, kan någon gå mig igenom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier som stöder eller förnekar påståendet?