Vilka är de teoretiska minimala och maximala värdena för pH?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
DenilCartel

Vilka är de teoretiska minimala och maximala värdena för pH?

Inlägg av DenilCartel » tor 01 jul 2021, 09:25

Jag har en grundläggande förståelse för pH. Jag förstår att pH under 0 och över 14 är möjliga, och att pH beror på temperatur så att helt olika värden är möjliga vid vissa extrema temperaturer.

Avgiftsfri att anta att vi kan få något ämne till absolut noll, eller omvandla all materia i universum till väte eller vad du vill. Vilka är några rimliga gränser för detta värde? Eller har jag missförstått, och de finns inte?

En sidofråga: varför är 14 det magiska numret i vanliga saker? Varför exakt tenderar aktiviteten hos vätejoner att falla ner vid 1/1014 i de flesta fall?

DenilCartel

Re: Vilka är de teoretiska minimala och maximala värdena för pH?

Inlägg av DenilCartel » lör 03 jul 2021, 12:45

DenilCartel skrev:
tor 01 jul 2021, 09:25
Jag har en grundläggande förståelse för pH. Jag förstår att pH under 0 och över 14 är möjliga, och att pH beror på temperatur så att helt olika värden är möjliga vid vissa extrema temperaturer.

Avgiftsfri att anta att vi kan få något ämne till absolut noll, eller omvandla aappvalley tutuapp tweakbox
ll materia i universum till väte eller vad du vill. Vilka är några rimliga gränser för detta värde? Eller har jag missförstått, och de finns inte?

En sidofråga: varför är 14 det magiska numret i vanliga saker? Varför exakt tenderar aktiviteten hos vätejoner att falla ner vid 1/1014 i de flesta fall?

issue got solvedd

cleve

Inlägg av cleve » mån 05 jul 2021, 14:43

DenilCartel skrev:
tor 01 jul 2021, 09:25

Gäller din fråga vattenlösningar eller andra lösningsmedel än vatten ?

dann

Inlägg av dann » mån 05 jul 2021, 20:49

The question was a mere subterfuge for posting links: "aappvalley tutuapp tweakbox"

Skriv svar