Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
manifesto

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av manifesto » tor 14 mar 2019, 17:55

Dûrion Annûndil skrev:
tor 14 mar 2019, 15:49
manifesto skrev:Måste en falsk flagga bokstavligen vara inblandad i en aktivitet för att den ska vara en false flag?

Ja eller nej.
Du menar alltså en konkret, faktisk, flagga? I sådana fall, nej. Exempelvis så tog de ryska trupperna som ockuperade Krimhalvön för några år sedan av sig alla identifierande märken, och hävdade att de var lokala invånare. Även om alla förstod att det faktiskt var trupper från Ryssland, så kan man nog argumentera för att det var en false flag.
Då håller du med om att begreppet har fått en utvidgad betydelse över tid? Att det numera används för att benämna aktioner som mer bildligt talat kan kallas false flags?

Nåväl. Orsaken till att man specificerar vad för sorts aktivitet det rör sig om i det specifika fallet, är för att det naturligtvis finns olika sätt att försöka lura den egna befolkningen eller omvärlden att aggressionen man själv står för skulle vara orsakad av fienden.
Exakt. Men om syftet och resultatet blir det samma så är det bra om det finns ett samlande begrepp för den typen av aktiviteter. Om det inte finns ett ord för dessa så blir det svårt att tala om dem.
Vi har ju inga problem idag att prata om sakerna.
Ja, förutom du då.
Problemet är att det enligt dig inte behövs ett samlande begrepp som specifikt anger vilken typ av aktivitet det handlar om.

Ett aktuellt exempel är Venezuela där den lagligt valda regeringen vägrar att ta emot ’humanitärt bistånd’ från ett USA som i allt väsentligt ligger bakom den ekonomiska och politiska kris landet genomgår. Helt nyligen inträffade en incident vid den Venezueliska gränsen där amerikanska ombud satte eld på sina egna lastbilar innehållande sagda ’humanitära hjälp’ varpå USA’s regering med hjälp av US MSM basunerade ut över världen att det var ”Maduro-trogna” militärer som låg bakom.

Är det här enligt dig en false flag?

manifesto skrev:
Exempelvis kan man bedriva ren propaganda (vilket nu för tiden är enkelt genom sociala medier).
”Ren propaganda” ingår nästan alltid i false flag-operationer, ja.
Nja, du menar kanske propaganda som bygger på false flag-operationen? Men det behövs inte några false flag-operationer för att bara bedriva propaganda.
Nej, jag menar att propaganda i princip alltid ingår i strategiska false flag-operationer. Att strategiska false flag-operationers minsta gemensamma nämnare är att de går ut på att, ’lura omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som är boven till en eskalerande militär/våldsam konflikt, inte man själv’.

manifesto skrev:
Eller så kan man utföra hemliga operationer för att provocera fram ett anfall man är beredd på.
Som får det att se ut som att det är den tilltänkta fienden som är boven, inte man själv, ja.
Nej, jag menar vanliga hemliga operationer, inte specifikt false flag operationer.
Då delar du upp hemliga operationer i kategorier, vanliga vs. ovanliga, där false flags sorterar under ovanliga?

Det finns givetvis helt laglig och moraliskt legitim ”propaganda” och så även ”hemliga operationer”. Frågan blir då återigen hur du väljer att kategorisera följande:

- ’Att (företrädare för-) en stat/organisation på olika sätt lurar omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som är boven till en eskalerande militär/våldsam konflikt, inte man själv och det i syfte att vinna legitimitet för det som egentligen är olagliga krig och/eller terrorkampanjer’.

Förslag?

manifesto skrev:
Jag har säkert glömt fler sätt. Men som sagt så föredrar jag ett nyanserat språk där man skiljer på äpplen och päron
Som när du inte skiljer mellan helt legitima aktiviteter och helt kriminella diton?
Menar du att det är fullt lagligt att bedriva hemliga operationer om de inte är false flag operationer? Sabotage? Attentat? Kidnappningar? Mord? Det är fullt legitimt?
Nej, jag menar just att det är du som inte gör den distinktionen när du menar att det samlande begreppet är ”propaganda” eller ”vanliga hemliga operationer”.

Har du något underlag för den taxonomin eller är den din egen?

manifesto skrev:Det är fler än jag som använder begreppet false flag för alla aktiviteter som går ut på att lura omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som ligger bakom aggressionen och att man själv endast försvarar sig mot den.
Exempelvis vem?
Tja, klicka på länken i trådstarten. Börja där.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 14 mar 2019, 19:28

manifesto skrev: Då håller du med om att begreppet har fått en utvidgad betydelse över tid? Att det numera används för att benämna aktioner som mer bildligt talat kan kallas false flags?
Nej.

manifesto skrev:
]Vi har ju inga problem idag att prata om sakerna.
Ja, förutom du då.
Problemet är att det enligt dig inte behövs ett samlande begrepp som specifikt anger vilken typ av aktivitet det handlar om.
Hur är din förhoppning om ett samlande begrepp mitt problem helt plötsligt? Det var du som startade tråden.
manifesto skrev:Ett aktuellt exempel är Venezuela där den lagligt valda regeringen vägrar att ta emot ’humanitärt bistånd’ från ett USA som i allt väsentligt ligger bakom den ekonomiska och politiska kris landet genomgår. Helt nyligen inträffade en incident vid den Venezueliska gränsen där amerikanska ombud satte eld på sina egna lastbilar innehållande sagda ’humanitära hjälp’ varpå USA’s regering med hjälp av US MSM basunerade ut över världen att det var ”Maduro-trogna” militärer som låg bakom.

Nej, det var ju anti-Maduro-protestanter som råkade sätta eld på två av bilarna.

manifesto skrev:Nej, jag menar att propaganda i princip alltid ingår i strategiska false flag-operationer. Att strategiska false flag-operationers minsta gemensamma nämnare är att de går ut på att, ’lura omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som är boven till en eskalerande militär/våldsam konflikt, inte man själv’.
Ja, visserligen följer det rimligtvis propaganda på en sån operation när man i efterhand verkligen försöker banka in det (falska) meddelandet att det var fienden som utförde dådet. Men jag påpekar bara att det inte behövs någon false flag för att i annat fall bara använda sig av propaganda - även om det är i samma syfte.
manifesto skrev:Då delar du upp hemliga operationer i kategorier, vanliga vs. ovanliga, där false flags sorterar under ovanliga?
Du skiljer alltså inte på false-flag operationer och andra sorters operationer? Alla covert operations är false flag operations?
manifesto skrev:Det finns givetvis helt laglig och moraliskt legitim ”propaganda” och så även ”hemliga operationer”. Frågan blir då återigen hur du väljer att kategorisera följande:

- ’Att (företrädare för-) en stat/organisation på olika sätt lurar omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som är boven till en eskalerande militär/våldsam konflikt, inte man själv och det i syfte att vinna legitimitet för det som egentligen är olagliga krig och/eller terrorkampanjer’.

Förslag?
Att man använder sig av rådande kategorier beroende på tillvägagångssätt.
manifesto skrev:
manifesto skrev: Som när du inte skiljer mellan helt legitima aktiviteter och helt kriminella diton?
Menar du att det är fullt lagligt att bedriva hemliga operationer om de inte är false flag operationer? Sabotage? Attentat? Kidnappningar? Mord? Det är fullt legitimt?
Nej, jag menar just att det är du som inte gör den distinktionen när du menar att det samlande begreppet är ”propaganda” eller ”vanliga hemliga operationer”.
Då får det stå för dig.

manifesto skrev:
manifesto skrev:Det är fler än jag som använder begreppet false flag för alla aktiviteter som går ut på att lura omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som ligger bakom aggressionen och att man själv endast försvarar sig mot den.
Exempelvis vem?
EDITOR'S NOTE: Source unknown.

Mmhmm.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 mar 2019, 20:12

Dûrion Annûndil skrev:
tor 14 mar 2019, 19:28
manifesto skrev: Då håller du med om att begreppet har fått en utvidgad betydelse över tid? Att det numera används för att benämna aktioner som mer bildligt talat kan kallas false flags?
Nej.
Då måste således verkliga flaggor vara inblandade?

manifesto skrev:
]Vi har ju inga problem idag att prata om sakerna.
Ja, förutom du då.
Hur är din förhoppning om ett samlande begrepp mitt problem helt plötsligt? Det var du som startade tråden.
Nej, jag har inga problem med att kalla den typen av aktiviteter för false flags. Det är snarare Du som har problem med det.

Har du något annat begrepp du vill använda och som specifikt inkluderar nämnda aktivitet?

manifesto skrev:Ett aktuellt exempel är Venezuela där den lagligt valda regeringen vägrar att ta emot ’humanitärt bistånd’ från ett USA som i allt väsentligt ligger bakom den ekonomiska och politiska kris landet genomgår. Helt nyligen inträffade en incident vid den Venezueliska gränsen där amerikanska ombud satte eld på sina egna lastbilar innehållande sagda ’humanitära hjälp’ varpå USA’s regering med hjälp av US MSM basunerade ut över världen att det var ”Maduro-trogna” militärer som låg bakom.

Nej, det var ju anti-Maduro-protestanter som råkade sätta eld på två av bilarna.
Råkade? Vad jag ser är att de amerikanska ’hjälparbetarna’ kastar molotovcocktails på lastbilarna vilka därpå fattar eld och att den amerikanska regeringen och dess propagandaorgan US Main Stream Media anklagar ”Maduro-trogna” militärer (i.e. den Venezuelanska militären) för att ligga bakom bränderna.

Vad kallar du den typen av aktiviteter?

manifesto skrev:Nej, jag menar att propaganda i princip alltid ingår i strategiska false flag-operationer. Att strategiska false flag-operationers minsta gemensamma nämnare är att de går ut på att, ’lura omvärlden att tro att det är den tilltänkta fienden som är boven till en eskalerande militär/våldsam konflikt, inte man själv’.
Ja, visserligen följer det rimligtvis propaganda på en sån operation när man i efterhand verkligen försöker banka in det (falska) meddelandet att det var fienden som utförde dådet. Men jag påpekar bara att det inte behövs någon false flag för att i annat fall bara använda sig av propaganda - även om det är i samma syfte.
Vad måste ingå i en false flag för att du ska kalla den en false flag?

manifesto skrev:Då delar du upp hemliga operationer i kategorier, vanliga vs. ovanliga, där false flags sorterar under ovanliga?
Du skiljer alltså inte på false-flag operationer och andra sorters operationer? Alla covert operations är false flag operations?
Nej, jag menar att false flags är en typ av covert operations.

Du svarade inte på min fråga?

manifesto skrev:Det finns givetvis helt laglig och moraliskt legitim ”propaganda” och så även ”hemliga operationer”. Frågan blir då återigen hur du väljer att kategorisera följande:

Förslag?
Och vilket begrepp menar du bäst belyser ovanstående formulerade aktivitet?

manifesto skrev:
Då får det stå för dig.
Är det ditt motargument?

manifesto skrev:
Exempelvis vem?

Mmhmm.
Det ger att editor = source.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 14 mar 2019, 22:27

manifesto skrev:Då måste således verkliga flaggor vara inblandade?
Den frågan har du redan fått besvarad.
manifesto skrev:Har du något annat begrepp du vill använda och som specifikt inkluderar nämnda aktivitet?
Vilken aktivitet talar vi om nu?
manifesto skrev:
Råkade? Vad jag ser är att de amerikanska ’hjälparbetarna’ kastar molotovcocktails på lastbilarna
Video från händelsen visar att det var en klantig aktivist: https://www.nytimes.com/2019/03/10/worl ... video.html
manifesto skrev:Vad kallar du den typen av aktiviteter?
Inte false flag i alla fall.
manifesto skrev:Vad måste ingå i en false flag för att du ska kalla den en false flag?
False flag.

manifesto skrev:
jag menar vanliga hemliga operationer, inte specifikt false flag operationer.
manifesto skrev:jag menar att false flags är en typ av covert operations.

Jag förstår inte riktigt varför du undrar, när vi uppenbarligen menar samma sak?
Är det en språklig fråga nu igen?
manifesto skrev:
Ja du... Kanske kan man använda det begrepp som bäst speglar vilket tillvägagångssätt man använder?
manifesto skrev:
Då får det stå för dig.
Är det ditt motargument?
Nej, det är ett konstaterande. Jag tänker inte argumentera emot att du menar det, jag är övertygad om att du menar det.

manifesto skrev:

Mmhmm.
Nej, det ger att källan är okänd.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 mar 2019, 23:44

Dûrion Annûndil skrev:
tor 14 mar 2019, 22:27
manifesto skrev:Då måste således verkliga flaggor vara inblandade?
Den frågan har du redan fått besvarad.
Om jag inte missminner mig så ville du se soldater ”utklädda” till fienden och som attackerade sina egna?

Korrekt?

manifesto skrev:Har du något annat begrepp du vill använda och som specifikt inkluderar nämnda aktivitet?
Vilken aktivitet talar vi om nu?
Den här:

Det blir ju hiskeligt omständigt att skriva allt det där varje gång man ska diskutera ämnet. Men det kanske inte stör dig så mycket?

manifesto skrev:
Råkade? Vad jag ser är att de amerikanska ’hjälparbetarna’ kastar molotovcocktails på lastbilarna
Video från händelsen visar att det var en klantig aktivist: https://www.nytimes.com/2019/03/10/worl ... video.html
Hmm ... ”aktivisten” jobbar på uppdrag av CIA-fronten US AID och ”råkar” bara sätta eld på sin uppdragsgivares lastbilar när dessa provokativt försöker ta sig in i Venezuela trots den folkvalda regeringens vägran att släppa in dem? Varpå samma CIA, USA’s regering och US MSM/Pravda direkt basunerar ut inför världen att ”Maduro-trogna” styrkor (Venezuelas demokratiskt kontrollerade reguljära väpnade styrkor) sätter eld på lastbilar innehållande ”humanitär hjälp” från ett snällt USA som trots att man ligger bakom den ekonomiska och politiska krisen bara vill hjälpa det venezuelanska folket?

Tror du på det själv?

manifesto skrev:Vad kallar du den typen av aktiviteter?
Inte false flag i alla fall.
Jo, det har jag sedan länge insett. Därav tråden. Men du måste väl ändå ha något begrepp för en typ av aktivitet som återkommande under det senaste + seklet har våldfört sig på det egna landets demokratiska institutioner och som har lett till att miljontals oskyldiga människor har fått sätta livet till, lemlästats, drivits på flykt och fått sina liv förstörda? Som har förstört ett stort antal länder med det enda syftet att kunna fortsätta pumpa ut dess naturtillgångar i form nästan gratis råvaror och mänsklig arbetskraft?

Du behöver inget bra samlande begrepp för den aktiviteten? Trots dess flitiga användning gång på gång årtionde efter årtionde?

Du kanske är skeptisk till demokrati och mänskliga rättigheter?

manifesto skrev:Vad måste ingå i en false flag för att du ska kalla den en false flag?
False flag.
Och vad måste ingå i en false flag?

manifesto skrev:
jag menar vanliga hemliga operationer, inte specifikt false flag operationer.
manifesto skrev:jag menar att false flags är en typ av covert operations.

Jag förstår inte riktigt varför du undrar, när vi uppenbarligen menar samma sak?
Är det en språklig fråga nu igen?
Nja, osäker här. Du verkar ha klippt och klistrat i citaten igen? Du verkar skilja mellan ”vanliga hemliga operationer” och ”ovanliga hemliga operationer” där false flag-operationer sorterar under den senare kategorin.

Korrekt?

manifesto skrev:
Ja du... Kanske kan man använda det begrepp som bäst speglar vilket tillvägagångssätt man använder?
Och vilket ”tillvägagångssätt” menar du konstituerar en false flag?

Klä ut sig?

manifesto skrev:
Då får det stå för dig.
Är det ditt motargument?
Nej, det är ett konstaterande. Jag tänker inte argumentera emot att du menar det, jag är övertygad om att du menar det.
Då har du inga invändningar mot ...

- Nej, jag menar just att det är du som inte gör den distinktionen när du menar att det samlande begreppet är ”propaganda” eller ”vanliga hemliga operationer”.

Att det i själva verket är Du som inte vill se tydliga distinktioner mellan väsensskilda typer av ”propaganda” eller ”hemliga operationer”.

Varför vill du inte det?

manifesto skrev:

Mmhmm.
Nej, det ger att källan är okänd.
Källan är alltid ansvarig utgivare. Vad har det för betydelse om argumentet är att det finns andra utöver mig som använder begreppet i sin mer utvidgade betydelse? ’Någon’ har författat listan. Någon har publicerat den. Ytterligare minst två som gör så.
War is peace.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 15 mar 2019, 11:58

Man borde kunna reda ut det här med ett venndiagram. Så att Manifesto förstår hur resten av världen tänker.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 mar 2019, 13:07

Ja, eftersom memento aldrig haft några seriösa argument utan bara upprepar sig så kanske vi ska lämna saken därhän.

Det är trots allt fredag. Inte ens jag orkar spela med i hans trollande längre. :smile2:

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 mar 2019, 15:34

L. Mäkinen skrev:
fre 15 mar 2019, 11:58
Man borde kunna reda ut det här med ett venndiagram. Så att Manifesto förstår hur resten av världen tänker.
Du menar att resten av världen inte vill ha ett samlande och belysande begrepp för en kriminell typ av aktivitet vilken har orsakat hundratals miljoner döda det senaste seklet?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 mar 2019, 15:35

Dûrion Annûndil skrev:
fre 15 mar 2019, 13:07
Ja, eftersom memento aldrig haft några seriösa argument utan bara upprepar sig så kanske vi ska lämna saken därhän.

Det är trots allt fredag. Inte ens jag orkar spela med i hans trollande längre. :smile2:
På tal om troll.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 mar 2019, 15:40

Wikipedia igen:
  • Falsk flagg var ursprungligen en sjökrigsterm där en aktör seglade under en annan flagga än sin egen som en krigslist.[1] I modern tappning beskriver termen specialoperationer som lagts upp så att det framstår som om de utförs av en viss aktör snarare än den som faktiskt planerade och utförde den. Andra världskriget startades genom att tyska soldater iklädda polska uniformer anföll Tyskland, Gleiwitzincidenten, vilket användes som ursäkt för Tyskland att anfalla Polen.

Operationer som utförs i fredstid av civila organisationer, såväl som hemliga myndighetsoperationer, kan till viss del anses gå under falsk flagg om de syftar till att dölja den verkliga aktören.
Kan till viss del anses gå under falska flagg ...
War is peace.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 15 mar 2019, 21:17

manifesto skrev:
fre 15 mar 2019, 15:34
L. Mäkinen skrev:
Du menar att resten av världen inte vill ha ett samlande och belysande begrepp för en kriminell typ av aktivitet vilken har orsakat hundratals miljoner döda det senaste seklet?
Min vilja brukar sällan påverka sakernas tillstånd. Visst kan även mitt bruk av ord degenerera deras betydelse, men det är inte i särskilt hög grad.
Jag tycker att det är lämpligt att använda nomenklatur i de sammanhang där den är adekvat och specifika termer finns ofta ett värde i att skydda.
Om språket saknar begrepp för det man vill beskriva får man sällan större förståelse om man använder ord som för mottagare har en annan betydelse.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 mar 2019, 23:46

L. Mäkinen skrev:
fre 15 mar 2019, 21:17
manifesto skrev:
fre 15 mar 2019, 15:34
L. Mäkinen skrev:
Min vilja brukar sällan påverka sakernas tillstånd. Visst kan även mitt bruk av ord degenerera deras betydelse, men det är inte i särskilt hög grad.
Jag tycker att det är lämpligt att använda nomenklatur i de sammanhang där den är adekvat och specifika termer finns ofta ett värde i att skydda.
Om språket saknar begrepp för det man vill beskriva får man sällan större förståelse om man använder ord som för mottagare har en annan betydelse.
Jag tror nog att du missuppfattade min fråga. Tror du inte att begrepp över tid kan få en mer utvidgad och övergripande betydelse där även aktiviteter som bildligt talat har samma syfte och resultat som den ursprungliga aktiviteten också kan inkluderas?

Eller menar du att alla false flags måste inkludera faktiska flaggor om de ska skvalifera sig som kandidater till att omfattas av begreppet?
War is peace.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 16 mar 2019, 10:50

Självklart kan uttryck ändra betydelse över tid, men i flera fall gör det att det specifika i uttrycket försvinner. I fallet med false flag har det vidgats till att innefatta även aktioner där man inte har själva flaggan, men det krävs fortfarande att man aktivt utför en i förväg planerad handling där man utgör sig för att vara någon annan.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 16 mar 2019, 22:21

L. Mäkinen skrev:
lör 16 mar 2019, 10:50
Självklart kan uttryck ändra betydelse över tid, men i flera fall gör det att det specifika i uttrycket försvinner. I fallet med false flag har det vidgats till att innefatta även aktioner där man inte har själva flaggan, men det krävs fortfarande att man aktivt utför en i förväg planerad handling där man utgör sig för att vara någon annan.
Om vi nu utgår från exemplet USS Maine. Kan man inte i förväg planera en handling som går ut på att använda sig av en olyckshändelse (om det nu var så) som redan har hänt och få det till att den istället var ett angrepp utfört av den tilltänkta fienden (false flag) och på så sätt vinna legitimitet för ett illegalt anfallskrig mot i det här fallet, Spanien?

Dvs, olyckan är inte en false flag-attack, men den används = falsk-flaggas i efterhand som del i en övergripande false flag-operation, med syfte att vinna legitimitet för ett illegalt anfallskrig mot i det här fallet, Spanien?

Ja, jag vet att falsk/fabricerad förevändning är ett mer precist ord, men är det inte andemeningen som räknas? Att det när det kommer till kritan i allt väsentligt handlar om precis samma sak, att vilseleda hemmaopinionen (= brott mot demokratin, stöld av skattemedel och X tusen döda unga pojkar på främmande territorium) och omvärlden (X miljoner oskyldiga döda, lemlästade, flyktingar och X antal förstörda länder) genom att få det till att det är den tilltänkta fienden som är aggressorn när det istället är precis tvärtom? Man hissar bildligt talat den tilltänkta fiendens flagg i en hemlig operation som går ut på att vilseleda hemmaopinionen och omvärlden och på så sätt få mandat till vad som egentligen är den egna illegala aggressionen men får det att se ut som att det tvärtom är den tilltänkta fienden?

False flag eller false/fabricated pretext? Är det egentligen någon väsentlig skillnad, utöver den att false/fabricated pretext låter betydligt mer beskedligt och därmed ’legitimt’?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 16 mar 2019, 22:54

Kommer manifesto äntligen nöja sig med det svar han får..? Spänningen är olidlig!!! XD

Låst