Vad är det som påverkat de mänskliga moraliska värderingarna i humanare riktning?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Vad är det som påverkat de mänskliga moraliska värderingarna i humanare riktning?

Inlägg av Johannes » fre 16 okt 2020, 14:23

För mig är det inte en självklar koppling mellan den vetenskapliga revolutionen och humanare värderingar. Dessutom fick dessa idéer fäste i en värld där en stor majoritet av alla människor levde i stor fattigdom och armod. Det är inte förrän mot slutet av 1800-talet som stora delar av folket egentligen fick det särskilt mycket bättre.

Thomas P

Re: Vad är det som påverkat de mänskliga moraliska värderingarna i humanare riktning?

Inlägg av Thomas P » fre 16 okt 2020, 18:43

Procentaren skrev:
tor 15 okt 2020, 21:35
Jag tror en orsak är att krig för några hundra år sedan drabbade i huvudsak de stridande. Civilbefolkningen påverkades inte så mycket.
Tror du det tycker jag du skall läsa på om svenska stormaktstiden och hur striderna gick till på den tiden och närmast avfolkade delar av Tyskland när de enorma arméerna drog fram som gräshoppssvärmar och plundrade allt i sin väg eller befolkningen svalt i städerna under långa belägringar.
Jag har hört anekdoter om inbördeskriget i U.S.A. Att när trupper samlades inför ett fältslag, så kom det åskådare för att titta på striderna.
Det är nog ingen slump att texten du citerar handlar om första slaget i kriget. När man närmade sig slutet med Shermans marsch mot havet var det inte lika kul för civilbefolkningen.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 20 okt 2020, 20:25

Thomas P skrev:
fre 16 okt 2020, 18:43
Procentaren skrev:
tor 15 okt 2020, 21:35
Jag tror en orsak är att krig för några hundra år sedan drabbade i huvudsak de stridande. Civilbefolkningen påverkades inte så mycket.
Tror du det tycker jag du skall läsa på om svenska stormaktstiden och hur striderna gick till på den tiden och närmast avfolkade delar av Tyskland när de enorma arméerna drog fram som gräshoppssvärmar och plundrade allt i sin väg eller befolkningen svalt i städerna under långa belägringar.
Kan även lägga till mongolernas och hunnernas erövringar som väl mest drabbade civilbefolkningen.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 20 okt 2020, 20:35

Erland skrev:
fre 16 okt 2020, 08:32
Nemesis skrev:
tor 15 okt 2020, 19:58
Att den vetenskapliga revolutionen triggade Upplysningen har jag också läst. Men Upplysningen innefattade inte bara vetenskap, utan även filosofi, inklusive moralfilosofi och politisk filosofi.
Naturvetenskapen räknades då ännu som en del av filosofin: naturfilosofi. Och de vetenskapliga framstegen gynnade fritt och kritiskt tänkande och att man kände sig mindre bunden av auktoriteter, vilket ledde till förändringar inom andra grenar av filosofin också.
Bra poäng. Den moderna uppdelningen mellan vetenskap och filosofi är väl inte äldre än 1800-talet om jag inte minns fel.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 20 okt 2020, 20:39

Vitnir skrev:
fre 16 okt 2020, 08:47
Kan det inte vara att ett samhälle där medborgarna har en hög levnadsstandard så förväntar man sig att alla ska ha det. Det finns ju länder idag där ett människoliv inte är värt mycket och det tycks mig att de länderna generellt är fattigare.
Så kan det kanske vara. I ett fattigt samhälle där folk ofta dör av antingen sjukdomar eller våld så är ett människoliv inte mycket värt. Då ses rå behandling av andra människor kanske inte som så avvikande.
Vitnir skrev:
fre 16 okt 2020, 08:47
Sedan finns det en hel del skit även i Sverige. I byggbranschen som jag har lite insyn i så är det inte ovanligt att det står papperslösa/utländska personer och jobbar under förhållanden som en vanlig Svensson aldrig skulle godta. Visst det är ingen som TVINGAR dem men vad har de att välja på.
Ja visst. Men det är ändå fundamentalt annorlunda mot ett samhälle där 30-40% av befolkningen är slavar, och det ses som fullt naturligt att så är fallet. Ett samhälle där man inte behöver dölja om man eventuellt behandlar sina slavar illa, för det är fullt moraliskt accepterat.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 21 okt 2020, 16:44

Nemesis skrev:
tis 20 okt 2020, 20:25
Kan även lägga till mongolernas och hunnernas erövringar som väl mest drabbade civilbefolkningen.
Förr så skaffade ju sig arméer på marsch ofta sina förnödenheter genom plundring/rekvisitioner, så ur den synvinkeln så har krig rätt ofta drabbat civilbefolkningen även förr. Även om väl det också varierat genom historien-.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 23 okt 2020, 13:52

Hur många papperslösa som utnyttjas i Sverige är det ingen som vet exakt, fackförbunden driver en del fall där de inte får ut sin lön men omfattningen är svår att överblicka. De har rätten på sin sida men blir utvisade om de bråkar.
Att andra arbetskraftsinvandrare blir lurade eller utnyttjade är ingen hemlighet. På många sätt tycker jag Sverige är märkligt libertarianskt där regler kanske finns på pappret men ingen bryr sig om dem.
There is no spoon.

Skriv svar