Överklassen beter sig sämre än andra.

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Överklassen beter sig sämre än andra.

Inlägg av FudoMyoo » sön 13 jan 2013, 21:05

Erland skrev:Kan vi inte få en länk till den där undersökningen som refereras i trådstarten. Jag har inte sett någon i hela tråden.
http://www.pnas.org/content/early/2012/ ... l.pdf+html
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Finn

Inlägg av Finn » mån 14 jan 2013, 11:02

Angående länken med kritik som nämnts här i tråden (http://marginalrevolution.com/marginalr ... asses.html), är de huvudsakliga motargumenten:
Of the seven tests, two of them showed that people driving more expensive cars are more in a hurry and more likely to cut off others or not yield. That’s not praiseworthy, but hardly a major moral condemnation.
Nja. Två test visade att förare i dyrare bilar oftare agerade själviskt och bröt mot trafiklagar. Det visade inte att dessa oftare hade bråttom.
Several of the tests involved people being asked to imagine they were high class, not actual “high class” people themselves. To that extent we are testing the lower class view of the upper classes, noting that I would not use those terms as given.
Nej. Ett test handlade om hur under/överklass-tankesätt påverkar ens beteende. Det är fel att säga att testet handlade om att undersöka de lägre klasserna syn på överklassen, bland annat eftersom deltagarna föreställde sig både nedåt och uppåt i social klass.
One of the tests showed that social class did not matter once we adjust for a person’s attitude toward greed. A positive attitude toward greed is positively correlated with social class, but it was also easy enough to “prime” the lower class individuals to feel the same way, suggesting that extreme context dependence will hold here.
Ja. Girighet (eller positiv syn på) verkade vara en mer förklarande faktor, vilket korrelerade med socioekonomisk klass.
One simple hypothesis — which for now I will take as the default, when you sum up all the evidence — is that high-status people cheat more at games and less at many other activities, including those of real life. (They are also in more of a hurry on the road.) That’s very different than how this paper is being reported, and it’s also a much more interesting hypothesis.
Svag och ofta felaktigt kritik av studien. Och varför envisas bloggaren med att nämna att de högre klasserna oftare har bråttom på vägarna (vilket studien inte alls visade)? Som om det skulle vara någon ursäkt för oetiskt beteende. Artikelförfattarnas egna avslutning på artikeln är:
Piff et al skrev:Although greed may indeed be a motivation all people have felt at points in their lives, we argue that greed motives are not equally prevalent across all social strata. As our findings suggest, the pursuit of self-interest is a more fundamental motive among society’s elite, and the increased want associated with greater wealth and status can promote wrongdoing. Unethical behavior in the service of self-interest that enhances the individual’s wealth and rank may be a self-perpetuating dynamic that further exacerbates economic disparities in society, a fruitful topic for the future study of social class
Sammanfattningsvis visar studien på att folk i de övre klasserna beter sig mer själviskt. Dvs. folk med mer makt agerar oftare mer själviskt än folk med mindre makt. Detta är ett problem då oetiskt beteende bland de förra kan ge större skada än vad oetiskt beteende bland de senare gör.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 14 jan 2013, 12:13

Urquhart skrev:
Anders skrev:
Urquhart skrev:Kan du förklara hur BRÅ skulle kunna föra statistik på brott de inte ens vet om har inträffat? De har garanterat inte mig eller något av mina brott i sin statistik. Har de dig eller några av dina brott i sin statistik?
Du har naturligtvis helt rätt, men jag vänder mig mot att det skulle diskvalificera all forskning på området.
Nejdå. Man kan givetvis göra undersökningar på dömda/misstänkta brottslingar. Män med svag ekonomi lär garanterat ligga i toppen. Man kan nog, utan att ljuga, påstå att den gruppen ofta ligger bakom den sortens brott som folk åker fast för. Nu finns det dock en massa andra brott som folk väldigt sällan åker fast för.
Man kan argumentara att varken många trafikbrott eller skattebrott har några offer. Skattebrott kan också jämföras med bidragsfusk. Inbrott, skadgörelse och misshandel har definitiva offer.

Män ligger alltid i topppen, 85% av all brott, enligt BRÅ, begås av män och pojkar. Statistik om åldersfördelningen finns till hands på www.bra.se.

Det jag argumentar för är att om oetiskt handlade verkligen är större för överklassen borde de också synas i brottstatistiken, allt annat vore mycket märkligt.

Men problemet i Sverige är att det är jäkligt svårt att jämföra grupperna. Både underklassen och överklassen är så försvinnande små så allt överskuggas av medelklassen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 14 jan 2013, 13:56

Anders skrev:Man kan argumentara att varken många trafikbrott eller skattebrott har några offer. Skattebrott kan också jämföras med bidragsfusk. Inbrott, skadgörelse och misshandel har definitiva offer.
Indirekta offer kanske man skulle kunna säga. Det är förmodligen en av anledningarna till att polisen inriktar sig på inbrott, rån och liknande.
Anders skrev:Det jag argumentar för är att om oetiskt handlade verkligen är större för överklassen borde de också synas i brottstatistiken, allt annat vore mycket märkligt.
Varför det? Överklassen har ju oftast ingen anledning att pyssla med riskabla saker som inbrott och rån. Skattesmitning och andra ekonomiska brott är betydligt mindre riskabla.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 14 jan 2013, 14:55

Nu tror jag i allmänhet att respekterade människor med bekväm levnadsstandard, social status och rimlig förväntan på en lång och trevlig återstod av sitt liv är mindre benägen till riskbeteende i allmänhet -helt enkelt för att de har mer att förlora.

Jag tror det var någon gammal grek som sa om spartanernas berömda mod: "Ifall jag var tvungen att leva som en spartan skulle inte jag heller vara rädd för att dö."

Tyvärr betyder "riskobenägen" inte alls samma sak som "god" -fast det avhåller nog från brott med stor risk att åka dit som Urquart påpekar.

Sensemaker

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 14 jan 2013, 18:56

Sensemaker skrev:Nu tror jag i allmänhet att respekterade människor
Menar du att överklassen är respekterad?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

ingsve

Inlägg av ingsve » tis 15 jan 2013, 08:56

Anders skrev: Det jag argumentar för är att om oetiskt handlade verkligen är större för överklassen borde de också synas i brottstatistiken, allt annat vore mycket märkligt.
Jag håller inte med. Det finns ingen likhet mellan oetiskt och olagligt. Det finns ett visst överlapp men en stor del av det som är oetiskt är inte olagligt och även vissa delar av det som är olagligt är inte nödvändigtvis oetiskt om man bortser ifrån att kalla det oetiskt att bryta en lag oavsett vad lagen säger.

Jag skulle personligen säga att ett onyanserat själviskt beteende inte bara leder till oetiskt beteende utan det är i sig oetiskt.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 15 jan 2013, 14:41

matsw skrev:
Sensemaker skrev:Nu tror jag i allmänhet att respekterade människor
Menar du att överklassen är respekterad?
Social status brukar väl ingå i definitionen.

Sensemaker

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 15 jan 2013, 17:42

Sensemaker skrev:Social status brukar väl ingå i definitionen.
Gör den?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Nils D

Inlägg av Nils D » tis 15 jan 2013, 21:07

matsw skrev:
Sensemaker skrev:Social status brukar väl ingå i definitionen.
Gör den?
Det är så synd om överklassen. Eller?
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 16 jan 2013, 00:16

ingsve skrev:
Anders skrev: Det jag argumentar för är att om oetiskt handlade verkligen är större för överklassen borde de också synas i brottstatistiken, allt annat vore mycket märkligt.
Jag håller inte med. Det finns ingen likhet mellan oetiskt och olagligt. Det finns ett visst överlapp men en stor del av det som är oetiskt är inte olagligt och även vissa delar av det som är olagligt är inte nödvändigtvis oetiskt om man bortser ifrån att kalla det oetiskt att bryta en lag oavsett vad lagen säger.
En ytterligare variabel som påverkar varför det inte nödvändigtvis slår ut i brottsstatistiken, är att överklass i stort sett alltid haft vissa fördelar i relationen till rättssystemet. Om inte systemets välvilja, eller bättre skolning i lagar, så i alla fall lättare tillgång till duktiga advokater.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Finn

Inlägg av Finn » ons 16 jan 2013, 10:48

Dûrion Annûndil skrev:En ytterligare variabel som påverkar varför det inte nödvändigtvis slår ut i brottsstatistiken, är att överklass i stort sett alltid haft vissa fördelar i relationen till rättssystemet. Om inte systemets välvilja, eller bättre skolning i lagar, så i alla fall lättare tillgång till duktiga advokater.
Det vore också intressant att se hur det ser ut inom de kriminella hierarkierna. Om t.ex. ledarna straffas mer sällan än fotfolket.

Madara

Inlägg av Madara » mån 27 sep 2021, 12:10

Så även jag, å jag är ju kommunist. Vet till och med en hel del vänsterfolk som omfamnar åtminstone delar av trasproletariatets brottslighet som något progressivt. Jag undrar vilka det är Anders pratat med.

Utifrån vänstermallen 1A så är ju samhället i stort en motsättning mellan de som har och inte har, i ett ramverk där de som har skriver lagarna och därför inte har så mycket anledning att bryta desamma.

Skriv svar