Vetenskaplig analfabetism hot mot demokratin?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Vetenskaplig analfabetism hot mot demokratin?

Inlägg av FudoMyoo » ons 17 mar 2010, 10:01

Artikel i senaste Fokus om Mooney och Kirshenbaums senaste bok.

En lite mer kritisk granskning (pdf) av boken av Olle Häggström.

Nu har jag inte läst boken i fråga, men om Olles recension ger en rättvis bild av boken så håller jag med om att det inte är vetenskapssamhällets uppgift att stryka folk medhårs eller att undvika hårda kontroverser.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
rikard

Re: Vetenskaplig analfabetism hot mot demokratin?

Inlägg av rikard » ons 17 mar 2010, 10:07

Jag har inte läst de här recensionerna, men det har varit en långdragen debatt i bloggosfären om boken och om författarna som retat upp många vetenskapsbloggare. Kolla t.ex. Pharyngula, Ophelia Benson, Jerry Coyne etc.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 17 mar 2010, 10:31

FudoMyoo skrev:om Olles recension ger en rättvis bild av boken så håller jag med om att det inte är vetenskapssamhällets uppgift att stryka folk medhårs eller att undvika hårda kontroverser.
Bortsett från allt annat så är det där nättopp axiomatiskt; hur kan någon få för sig något annat, lixom.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 17 mar 2010, 10:36

@Hexmaster: Ja det får du väl fråga Mooney och Kirshenbaum om. :) Kanske kan det förklaras av att de verkar i en helt annan kontext än vi här i Sverige?

Tack rikard för bloggtipsen.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 mar 2010, 11:18

Vetenskaplig analfabetism är väl snarare ett hot mot specifika rationella värderingar; även korkade människor kan väl rösta?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 17 mar 2010, 11:52

Har läst Häggströms anmälan. Som han beskriver det har verkligen herrar författare en besynnerligt överförsiktig inställning (vad kan det heta, nihil vertebra?).
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 17 mar 2010, 12:07

Sam Harris tar upp och citerar boken i sin uppsats om Francis Collins.
Mooney & Kirshenbaum skrev:If the goal is to create an America more friendly toward science and reason, the combativeness of the New Atheists is strongly counterproductive. If anything, they work in ironic combination with their dire enemies, the anti-science conservative Christians who populate the creation science and intelligent design movements, to ensure we’ll continue to be polarized over subjects like the teaching of evolution when we don’t have to be. America is a very religious nation, and if forced to choose between faith and science, vast numbers of Americans will select the former. The New Atheists err in insisting that such a choice needs to be made. Atheism is not the logically inevitable outcome of scientific reasoning, any more than intelligent design is a necessary corollary of religious faith. A great many scientists believe in God with no sense of internal contradiction, just as many religious believers accept evolution as the correct theory to explain the development, diversity, and inter-relatedness of life on Earth. The New Atheists, like the fundamentalists they so despise, are setting up a false dichotomy that can only damage the cause of scientific literacy for generations to come. It threatens to leave science itself caught in the middle between extremes, unable to find cover in a destructive, seemingly unending, culture war. [Mooney C, Kirshenbaum S (2009) Unscientific America: How Scientific Illiteracy Threatens our Future New York: Basic Books. pp. 97-98]
Att det finns en logisk konflikt mellan vetenskap och den typ av religion som inte anpassat sig totalt efter vetenskap genom att ha gjort sig helt ofalsifierbar (vilket inte lär vara den vanligaste varianten) är ingen större nyhet. Däremot är det en intressant psykologisk och sociologisk fråga om religiösa väljer religion framför vetenskap om man tvingar dem att välja. Jag gissar att svaret är ja på den frågan och att det är kontraproduktivt att pressa dem (eller påverka dem via rationella argument iaf).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 mar 2010, 12:17

Verkar ytterligare ett exempel på konflikten mellan princip och pragmatism; ska man presentera vetenskap och religion som kompatibla för att det är det bästa sättet för att få religiösa att acceptera vetenskapliga förklaringsmodeller eller ska man presentera vetenskap och religion som inkompatibla av den orsaken att de är det?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 17 mar 2010, 16:04

Jag ser två huvudsakliga risker med det beskrivna fenomenet, som än så länge inte riktigt har nått Sverige, men det gör det säkert, förr eller senare.

Den mest uppenbara risken är naturligtvis att vi kommer att få mer irrationella beslut i samhället, i ett läge där vi skulle behöva så mycket av rationalitet som möjligt, med tanke på klimatfrågan exempelvis.

En annan, minst lika allvarlig risk är att det kan omöjliggöra seriösa samtal över kotterigränserna. I ett samhälle där varje grupp odlar sin helt egen, privata världsbild blir det problematiskt med informationsutbyte utöver enkla artighetsfraser.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 17 mar 2010, 16:39

Det behövs en ny rymdkapplöpning så rättar det till sig i USA.

För några år sedan gick en TV-serie om Darwin. Ett av programmen handlade om Darwin och religionen.

I USA på 50-talet hade religion ett stort inflytande på läroplanerna. Darwin stod inte högt i kurs.
Men så skickade ryssarna upp sputnik.
Det blev panik att ryssarna var tekniskt överlägsna, och man började satsa stenhårt på naturvetenskapliga ämnen.
Darwins läror fick man på köpet i det här paketet.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » ons 17 mar 2010, 16:39

Om jag minns rätt så var det väl VoF som var ett hot mot demokratin?!

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 17 mar 2010, 16:41

Petter skrev:Om jag minns rätt så var det väl VoF som var ett hot mot demokratin?!
:)
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 17 mar 2010, 16:44

Procentaren skrev:Det behövs en ny rymdkapplöpning så rättar det till sig i USA.

För några år sedan gick en TV-serie om Darwin. Ett av programmen handlade om Darwin och religionen.

I USA på 50-talet hade religion ett stort inflytande på läroplanerna. Darwin stod inte högt i kurs. Men så skickade ryssarna upp sputnik. Det blev panik att ryssarna var tekniskt överlägsna, och man började satsa stenhårt på naturvetenskapliga ämnen. Darwins läror fick man på köpet i det här paketet.
En yttre fiende är kanske det som behövs. Idag finns inte Sovjet längre, men islam är väl en bra ersättare. . .
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 17 mar 2010, 16:56

Jag har följt amerikansk politisk debatt ganska ingående nu i några år, och det jag tycker är slående är att det här tränger igenom inte bara i direkt vetenskapliga frågor (såsom exempelvis klimatkrisen) utan även på helt andra områden. De har fått ett debattklimat där de påståenden man kan komma undan med politiskt inte har ett jota att göra med sanningshalten, utan enbart är beroende av de politiska styrkeförhållandena. Exempelvis har republikanerna nu gjort en gigantisk affär av att den sk "kalsongbombaren" behandlats enligt civila regler, trots att mängder av liknande fall inklusive den sk "skobombaren" behandlades likadant under Bush-regeringen, utan att någon klagade (tilläggas kan väl att det finns mycket små om ens några konstitutionella möjligheter att behandla honom annorlunda, och det är väl dessutom minst sagt oklart varför man skulle vilja göra det!).

Nu tror jag inte alls att detta kan motverkas genom att personer med ett vetenskapligt förhållningssätt blir mer "vänliga" (inställsamma?) och låter bli att komma med obekväma besked annat än i väldigt viktiga frågor (för det får man ju anta att författarna vill att de ska göra). Den här inställningen skulle jag tvärtom karaktärisera som en del av problemet, det som i USA går under "liberal spinelessness". Det jag tror hände var att någon gång under 70-talet så lyckades den amerikanska högern skrämma Joe Sixpack halvt ihjäl genom att låta påskina att USA höll på att tas över av radikala universitetsutbildade knarkande halvkommunistiska pacifisthippies med utländska vanor och dålig sexualmoral. Problemet var nu att även om detta hot var extremt överdrivet så fanns det inom vänsteretablissemanget rikligt med kopplingar till personer och åsikter som även med fog kunde kritiseras. Efter att den amerikanska vänstern inte lyckats försvara sig mot dessa angrepp under Nixon och Reagan så utvecklades därför en extremt defensiv inställning hos överlevande vänsterpolitiker inom mittfåran. Att tydligt ta ställning i en fråga, vilken som helst, kom att uppfattas som farlig radikalism. Så fort högern angrep så vek sig vänstern.

Sålunda måste den amerikanska vänstern numera gå till val på att de ska sänka skatterna mer än högern (att höja dem till Reaganska nivåer skulle ingen våga föreslå!). De måste gå till val på att de ska ge mer pengar till militären än högern. De är i och för sig fortfarande för fri abort, men de flesta framträdande demokrater hävdar bestämt att abort är moraliskt förkastligt och att de bara är för den teoretiska rättigheten.

Nu är det naturligtvis inte så att alla inom den amerikanska högern står för en antivetenskaplig hållning, men det finns krafter som gör det. Och problemet är nu att dessa krafter inte på länge fått något ordentligt motstånd från vänstern. Och inom högern - skulle vetenskapligt sinnade republikaner verkligen sätta krokben för den egna sidan, särskilt när de antivetenskapliga attackerna ofta varit mycket framgångsrika politiskt? Hittills har svaret varit nej, och framgångarna för de antivetenskapliga krafterna har gjort att de växt i styrka.

Idag finns vissa tendenser av att många även inom högern fått nog. De antivetenskapliga krafterna har fått något slags inofficiell ledare i Sarah Palin, och stora delar av det republikanska etablissemanget skulle hellre förlora val än att låta sig ledas av Palin. Men hitintills har de varit förhållandevis tysta och inga trovärdiga ledarkandidater har på något tydligt sätt profilerat sig som förnuftsanhängare.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 17 mar 2010, 20:38

VeVeN skrev:En yttre fiende är kanske det som behövs. Idag finns inte Sovjet längre, men islam är väl en bra ersättare. . .
Islam är en värdelös fiende för det ändamålet eftersom det inte finns något muslimskt land att konkurrera med på det tekniska området på samma sätt som man såg Sovjet som ett hot för att det kunde hinna om USA. Allt Islam kan få USA att göra är att utveckla nya tortyrmetoder, röntgenapparater på flygplatser och sätt att avlyssna teletrafik. Kina å andra sidan...
Idag finns vissa tendenser av att många även inom högern fått nog. De antivetenskapliga krafterna har fått något slags inofficiell ledare i Sarah Palin, och stora delar av det republikanska etablissemanget skulle hellre förlora val än att låta sig ledas av Palin. Men hitintills har de varit förhållandevis tysta och inga trovärdiga ledarkandidater har på något tydligt sätt profilerat sig som förnuftsanhängare.
Republikanerna har fött upp "Teaparty", frågan är hur de kommer att ställa sig till de tokskallarna framöver.

Skriv svar