De och dem

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vad skall man göra?

Påpeka
21
48%
Ignorera
16
36%
Fredrik Lindström har sagt att allt är lika rätt, så det så.
5
11%
Vad menar du?
2
5%

Antal röster: 44

Användarvisningsbild
sebbeklang

Re: De och dem

Inlägg av sebbeklang » tor 08 sep 2011, 21:06

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 08 sep 2011, 21:14

'Tills' eller 'till dess [att]', inte tills dess.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
sebbeklang

Inlägg av sebbeklang » tor 08 sep 2011, 21:24

Pär C skrev:'Tills' eller 'till dess [att]', inte tills dess.
men hur blir det med den ursprungliga meningen?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 08 sep 2011, 21:28

sebbeklang skrev:
Pär C skrev:'Tills' eller 'till dess [att]', inte tills dess.
men hur blir det med den ursprungliga meningen?
Vilket som av 'tills' eller 'till dess' är rätt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
sebbeklang

Inlägg av sebbeklang » tor 08 sep 2011, 21:32

Pär C skrev:
sebbeklang skrev:men hur blir det med den ursprungliga meningen?
Vilket som av 'tills' eller 'till dess' är rätt.
"Men till dess finns alla möjligheter för vännerna av de särskilda objektsformerna att kämpa vidare." köper jag, men inte "Men tills finns alla möjligheter för vännerna av de särskilda objektsformerna att kämpa vidare."

Ska det vara "Men till dess att det händer finns [...]" eller "Men tills det händer finns [...]" kanske?

edit: förresten, om det är så som det står i wiktionary, att "tills" och "fram till" är ekvivalenta (det kan också vara så att det är en felaktig tolkning), är det fel att skriva "fram till dess"?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 08 okt 2013, 22:43

Nyligen postade någon på detta forum följande:
Testpersoner som tog en kapsel kände ingen aptitförändring.

När dem drack 25 cl aspartam-vatten kände dem en ökad aptit, men inte om dem drack 50 cl aspartam-läsk eller 50 cl vatten utan aspartam. Så huruvida dem blev sugna eller inte berodde inte på att det var aspartam, utan hur stor mängd sött dem fick.
Istället för permaban eller andra mer drastiska (men förvisso befogade) åtgärder för att minska omgivningens illamående erbjuds följande korrigering:
När de drack 25 cl aspartam-vatten kände de en ökad aptit, men inte om de drack 50 cl aspartam-läsk eller 50 cl vatten utan aspartam. Så huruvida de blev sugna eller inte berodde inte på att det var aspartam, utan hur stor mängd sött de fick.
Eller, alternativt:
När dom drack 25 cl aspartam-vatten kände dom en ökad aptit, men inte om dom drack 50 cl aspartam-läsk eller 50 cl vatten utan aspartam. Så huruvida dom blev sugna eller inte berodde inte på att det var aspartam, utan hur stor mängd sött dom fick.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 08 okt 2013, 23:32

Och vem är dom som anser sig kunna sätta sig till dems över andras skrivfel? Hur hård de förtjänar man för det?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 08 okt 2013, 23:39

Blafsen skrev:Och vem är dom som anser sig kunna sätta sig till dems över andras skrivfel? Hur hård de förtjänar man för det?
:-)

Man kan nog vänta sig att ens egna skrivfel nagelfars och påpekas - det vore en lämplig dem.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 09 okt 2013, 16:18

sebbeklang skrev:Jag hade en gång en klasskompis som hade en tumregel: i de fallen då han skulle uttalat ordet som "dom" så skriver han "dem".

Jag antar att det är skriven form som frågan gäller (edit: antar också att frågan gäller vad man gör när man stöter på ett fel). I de flesta sådana fall knyter jag näven i fickan, det är mer irriterande med språkfascister. Men jag jublar alltid inombords när någon annan påpekar misstag.
Det är ju en helgalen tumregel. Att använda "dem" som subjekt och särskrivning, det är de två språkfel jag reagerar kraftigast mot. Jag tycker det ser fruktansvärt illa ut. Så mycket språkpolis är jag.

Då är det bättre att använda "dom" även i skrift. Inte riktigt formellt, men mycket bättre än att ha "dem" som subjekt.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 09 okt 2013, 16:26

Suresh skrev:Jag förstår de som blir förvirrade över detta (de = subjekt i bisats
.

Detta låter helt fel i mina öron. Kan man verkligen säga att "de" här är subjekt i bisatsen? Som jag ser det kan man inte det när man har "som" med på detta vis. Istället tycker jag det ska vara "dem" här, som objekt i huvudsatsen.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 09 okt 2013, 17:01

Erland skrev:
Suresh skrev:Jag förstår de som blir förvirrade över detta (de = subjekt i bisats
.

Detta låter helt fel i mina öron. Kan man verkligen säga att "de" här är subjekt i bisatsen? Som jag ser det kan man inte det när man har "som" med på detta vis. Istället tycker jag det ska vara "dem" här, som objekt i huvudsatsen.
Ja, är inte "jag förstår dem" huvudsats och "som blir förvirrade" bisats? Det går väl att skriva med komma också: "Jag förstår dem, som blir förvirrade"? "Som" är precis som "vilka" ett relativt pronomen som är subjekt i en sats, och som syftar tillbaka på något i satsen innan, väl?

Däremot känns det rätt med "Jag förstår att de blir förvirrade", men vad det är för satser där har jag ingen koll på.

Knepigare: "Dem som blir förvirrade förstår jag" eller "de som blir förvirrade förstår jag"?

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 09 okt 2013, 18:38

micke.d skrev:Istället för permaban eller andra mer drastiska (men förvisso befogade) åtgärder för att minska omgivningens illamående erbjuds följande korrigering:
När de drack 25 cl aspartam-vatten kände de en ökad aptit, men inte om de drack 50 cl aspartam-läsk eller 50 cl vatten utan aspartam. Så huruvida de blev sugna eller inte berodde inte på att det var aspartam, utan hur stor mängd sött de fick.
Bör vara:
... om det var aspartam ...
Inte att.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 09 okt 2013, 18:50

Picea skrev:Däremot känns det rätt med "Jag förstår att de blir förvirrade", men vad det är för satser där har jag ingen koll på.
Pröva med BIFF-regeln: Bisats INTE före finita verbet. Det finita verben är "förstår" resp. "blir". Om man sätter in inte i "Jag förstår" kommer det efter "förstår": alltså huvudsats. I "att de blir förvirrade" kommer det före "blir": alltså bisats.
Picea skrev:Knepigare: "Dem som blir förvirrade förstår jag" eller "de som blir förvirrade förstår jag"?
Huvudsats: "Dem _ försår jag".
Inskjuten bisats: "som blir förvirrade".
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 09 okt 2013, 19:17

Ergo Sum skrev:
Picea skrev:Däremot känns det rätt med "Jag förstår att de blir förvirrade", men vad det är för satser där har jag ingen koll på.
Pröva med BIFF-regeln: Bisats INTE före finita verbet. Det finita verben är "förstår" resp. "blir". Om man sätter in inte i "Jag förstår" kommer det efter "förstår": alltså huvudsats. I "att de blir förvirrade" kommer det före "blir": alltså bisats.
Picea skrev:Knepigare: "Dem som blir förvirrade förstår jag" eller "de som blir förvirrade förstår jag"?
Huvudsats: "Dem _ försår jag".
Inskjuten bisats: "som blir förvirrade".
Tumregeln jag hört är att ersätta de/dem med vi/oss eller ni/er. Om det rätta är vi/ni så ska det vara "de", om det rätta är oss/er så ska det vara "dem". Och dom endast i rättsfall...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 09 okt 2013, 22:51

När det gäller 'de som' behöver 'de' inte vara något pronomen alls. (vi/oss) utan kan vara bestämd artikel ('the'/'those') istället. Och kan man översätta till the/those, kan man skriva 'De'. De som - Those who

Det är därför som 'De som' kan vara objekt.

Skriv svar