Fria Tidningar utmanar Homo Economicus

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Fria Tidningar utmanar Homo Economicus

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 14:57

Fria tidningar har starta en ny prenumerationspolitik. Prenumeranten väljer själv hur mycket hen vill betala för tidningen. Ordinarie pris 533 kr/ år, stödprenumeration 750 kr, eller reducerat pris 400 kr om man har ont om pengar.

Nu undrar jag, hur skulle en nationalekonom förklara att alla prenumeranter inte köper tidningen för 400 kr/år?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Fria Tidningar utmanar Homo Economicus

Inlägg av Moridin » lör 26 nov 2011, 15:14

Om man betalar mindre så får tidningen en mindre inkomst vilket i längden kan orsaka att tidningen försämras eller läggs ner. Det är alltså då "behålla tidningen" som är det som optimeras, snarare än "betala längst mängd pengar". Sedan kan man säkert lägga till att icke-rationella betraktelser som vanor bidrar till att man betalar samma pris.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 15:18

Moridin skrev:Om man betalar mindre så får tidningen en mindre inkomst vilket i längden kan orsaka att tidningen försämras eller läggs ner. Det är alltså då "behålla tidningen" som är det som optimeras, snarare än "betala längst mängd pengar". Sedan kan man säkert lägga till att icke-rationella betraktelser som vanor bidrar till att man betalar samma pris.
Jag är med på det, men varför tar jag då på mig ansvaret att behålla tidningen, istället för att räkna med att de höjer lägstapriset ifall det blir nödvändigt?

Och varför skulle homo economicus betraktelser vara "rationella", medan "vanor" inte är det? Är inte även det en vana, att alltid ta det billigaste?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 15:29

Det jag är ute efter är en egenskap, rationell eller inte, som kan kallas för "heder", som finns inom vissa grupper, t ex den organiserade arbetarklassen, men som saknas bland andra, t ex de borgerliga nationalekonomerna. Den bygger på att man inte hela tiden väljer det billigaste eller smartaste alternativet, utan "gör rätt för sig" om man kan för att inte lämpa över bördor på andra, samt solidariskt tillåter de som har det sämre än sig själv att komma lindrigare undan, samtidigt som man moraliskt fördömer de som försöker slinka genom solidaritetsporten utan att ha anledning därtill.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 26 nov 2011, 15:34

Suresh skrev:Det jag är ute efter är en egenskap, rationell eller inte, som kan kallas för "heder", som finns inom vissa grupper, t ex den organiserade arbetarklassen, men som saknas bland andra, t ex de borgerliga nationalekonomerna. Den bygger på att man inte hela tiden väljer det billigaste eller smartaste alternativet, utan "gör rätt för sig" om man kan för att inte lämpa över bördor på andra, samt solidariskt tillåter de som har det sämre än sig själv att komma lindrigare undan, samtidigt som man moraliskt fördömer de som försöker slinka genom solidaritetsporten utan att ha anledning därtill.
Men det är bara två olika saker som rationellt optimeras. Vad exakt ligger problemet?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 15:44

Moridin skrev:
Suresh skrev:Det jag är ute efter är en egenskap, rationell eller inte, som kan kallas för "heder", som finns inom vissa grupper, t ex den organiserade arbetarklassen, men som saknas bland andra, t ex de borgerliga nationalekonomerna. Den bygger på att man inte hela tiden väljer det billigaste eller smartaste alternativet, utan "gör rätt för sig" om man kan för att inte lämpa över bördor på andra, samt solidariskt tillåter de som har det sämre än sig själv att komma lindrigare undan, samtidigt som man moraliskt fördömer de som försöker slinka genom solidaritetsporten utan att ha anledning därtill.
Men det är bara två olika saker som rationellt optimeras. Vad exakt ligger problemet?
För mig: att grundutbildningen i nationalekonomi utgår från ett subjektivt antagande (homo economicus) utan att motivera eller problematisera det, samt att den kultur det skapar förs vidare som en "Sanning".

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 26 nov 2011, 18:44

Det låter som om du skulle uppskatta Webers analys av rationalitet med målrationalitet kontra värderationalitet. Att läsa lite om på wikipedia.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 26 nov 2011, 19:17

Moridin skrev:Om man betalar mindre så får tidningen en mindre inkomst vilket i längden kan orsaka att tidningen försämras eller läggs ner. Det är alltså då "behålla tidningen" som är det som optimeras, snarare än "betala längst mängd pengar".
Dina 133 kr/år extra lär knappast ha någon betydelse i sammanhanget så varför betala dem? Varför inte bara hoppas på att tillräckligt många andra betalar extra så att tidningen överlever?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 19:47

Thomas P skrev:
Moridin skrev:Om man betalar mindre så får tidningen en mindre inkomst vilket i längden kan orsaka att tidningen försämras eller läggs ner. Det är alltså då "behålla tidningen" som är det som optimeras, snarare än "betala längst mängd pengar".
Dina 133 kr/år extra lär knappast ha någon betydelse i sammanhanget så varför betala dem? Varför inte bara hoppas på att tillräckligt många andra betalar extra så att tidningen överlever?
Jag kommer inte att göra det just beroende på hedern. (jag läser knappt tidningen skall sägas, hinner inte, orkar inte, men den ligger i en växande hög på bokhyllan.)

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » lör 26 nov 2011, 19:59

Är inte denna diskussion "bara" en variant på temat: Är välgörenhet ett utslag av egoism?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 20:18

Pär C skrev:Är inte denna diskussion "bara" en variant på temat: Är välgörenhet ett utslag av egoism?
Inte för mig. Köper jag Faktum är det av välgörenhet, men Fria tidningar är en produkt jag ställer krav på.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 26 nov 2011, 20:19

Thomas P skrev:Dina 133 kr/år extra lär knappast ha någon betydelse i sammanhanget så varför betala dem? Varför inte bara hoppas på att tillräckligt många andra betalar extra så att tidningen överlever?
För det är ingen rationell slutsats.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » lör 26 nov 2011, 20:31

Suresh skrev:
Pär C skrev:Är inte denna diskussion "bara" en variant på temat: Är välgörenhet ett utslag av egoism?
Inte för mig. Köper jag Faktum är det av välgörenhet, men Fria tidningar är en produkt jag ställer krav på.
Men om jag betalar mer än jag behöver så ägnar jag mig åt välgörenhet, om än, i ditt exempel, partiell sådan. Jag tror inte de nationalekonomer som du angriper ifrågasätter att välgörenhet förekommer - tvärtom snarare. Så frågan är egentligen: Varför förekommer välgörenhet?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 20:37

Pär C skrev:
Suresh skrev:
Men om jag betalar mer än jag behöver så ägnar jag mig åt välgörenhet, om än, i ditt exempel, partiell sådan.
Frågan är - varför betalar folk efter en tillgångsmoral när det ändå inte görs någon kontroll av betalningsförmågan?

En mer relevant jämförelse är de fria loppmarknader i USA där man betalar vad man tycker att en vara är värd utan frågor eller köpslående - eller bara byter grejer gratis.

http://www.reallyreallyfree.org/

Jag undrar vad de har för andra förklaringsmodeller än Homo Economicus.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 26 nov 2011, 20:43

En annan jämförbar fråga - varför betalar människor för shareware?

Skriv svar