Kostnad: monarki vs republik

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Kostnad monarki vs republik

Inlägg av VeVeN » lör 07 jan 2012, 14:16

Ola skrev:Varför måste en president kosta pengar?
Om knugen inte har nån formell makt behöver väl inte en framtida president heller ha det, kunde det inte vara en av regeringen utsedd representationsminister, typ.
En av statschefens viktigaste uppgifter är att representera sitt land, inåt och utåt. Titeln spelar här ingen roll. Sånt kostar oavsett. Det enklaste sättet att hantera detta är att ge statschefen en rundlig ersättning som täcker mycket av detta. En statschef behöver också ha tillgång till lämpliga lokaler för sin representation.

Skulle tro att exempelvis USAs president är rätt dyr i drift, inte minst med tanke på de omfattande säkerhetsarrangemangen, för sånt är DYRT.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » lör 07 jan 2012, 22:27

Finns det beräkningar gjorda på ungefär hur mycket kungahuset drar in per år? Bara turismen lär dra in en hel del pengar till Sverige och svenska företag.

guldmannen
Kontakt:

Inlägg av guldmannen » lör 07 jan 2012, 23:32

Det finns en hel del flummiga beräkningar om monarkin och hur mycket som det kungliga brölloppet drog in som bla publicerades i Dagens Industri. Som motvikt skrev jag ihop ett ironiskt blogginlägg kring en flummig Cost-benefit analys och vad det kungliga brölloppet egentligen kostade.

http://www.presidentofgalaxy.com/en-prinsessas-brllop/

Frågan om statsskick borde inte handla om ekonomi utan det är en fråga om vilken statsledning vi vill representera oss. Ifall människor är nöjda med kung så låt oss ha en kung. Själv skulle jag vilja ha en demokratiskt vald kung.

A-lan

Re: Kostnad: monarki vs republik

Inlägg av A-lan » sön 08 jan 2012, 10:00

micke.d skrev:Man måste nog ta med bröllop, begravningar, och annat slikt i beräkningen också. För hela kungafamiljen.
Ja, och det skulle ju givetvis inte vara statliga evenemang, när det gäller en president. (och därmed inte kostar ett enda öre, för staten)
VeVeN skrev:Finns det någonting som säger att en presidents arvode regelmässigt skulle vara så mycket mindre än ett kungligt apanage?
Hur stort är apanaget?
Hur stor lön har våra politiker i riksdag och regering?
Vilket av dessa siffror är högre?
En kröningsceremoni brukar innehålla en bra dos av glitter och och guld. Detta kostar nog inte så mycket i sig att via upp gamla regalier man redan har. De storstilade statsmiddagarna, som är det som egentligen kostar, borde kunna antas vara rätt likvärdiga oavsett statsskick.
Statsmiddagar?
Hur många statsmiddagar har vi, för varje ny riksdag?
Hur många statsmiddagar har vi, för varje ny regering?
Hur många statsmiddagar har vi, för varje ny statsminister?

...och du har fortfarande inte förklarat varför man måste ha ett invigande av ny president, som är separat från invigande utav ny riksdag, regering och/eller statsminister.
Är det inte separat, så finns det, i stort sätt, ingenting som skulle vara en ökad kostnad.
Sen så har jag aldrig hävdat att valet av statsskick skulle vara en rent ekonomisk fråga. Men varför skulle man inbilla sig att man skulle spara en väldigt massa pengar på att byta statsskick när det uppenbarligen inte är sant?
Uppenbarligen inte är sant?
Har du belägg för det påståendet?
Ola skrev:Varför måste en president kosta pengar?
Om knugen inte har nån formell makt behöver väl inte en framtida presidet heller ha det, kunde det inte vara en av regeringen utsedd representationsminister, typ.
Sant.
brutus skrev:Man får komma ihåg att Sverige är ett ganska litet och obetydligt land.
Obetydligt vet jag inte om det är...
Kungens värde ligger främst i den attraktionskraft en kung utgör på utländska makthavare.
...och vi vet ju alla det bästa sättet att få någon med charm, diplomatisk förmåga och sådant, är att välja dem pga att de lyckades födas av en specifik familj.
Och den svenska kungaätten har ju aldrig gjort feta misstag, på den fronten...
Hur spännande låter det att få träffa Långtbortistans representationsminister, jämfört med t ex Kungen av Siam?
Relevans?
Jag menar, en kung smäller nog högre än en drottning i de flestas öron, utlänningar är ju så gammalmodiga.
*host*storbritannien*host*
VeVeN skrev:Det enklaste sättet att hantera detta är att ge statschefen en rundlig ersättning som täcker mycket av detta.
Enkelt != bra.
Om det behöver bekostas saker, så som presenter till andra statschefer, så finns ingen anledning att låta presidenten betala (och få lön som tar det i åtanke).
En statschef behöver också ha tillgång till lämpliga lokaler för sin representation.
...och med det menar du?
Skulle tro att exempelvis USAs president är rätt dyr i drift, inte minst med tanke på de omfattande säkerhetsarrangemangen, för sånt är DYRT.
1. USAs president har en helt annan uppgift, än det vi talar om.
2. Varför antar du att vi skulle behöva ett sådant säkerhetsarrangemang? ...och om du inte antar det: Relevans?
Stollan skrev:Finns det beräkningar gjorda på ungefär hur mycket kungahuset drar in per år? Bara turismen lär dra in en hel del pengar till Sverige och svenska företag.
O_o
Vad har turismen med kungahuset att göra?
Om du vill påstå att kungahuset lett till mer turism, så får du gärna komma med belägg.

Vad gör kungahuset som bidrar till svensk ekonomi, vad finns det belägg för att det är kungahuset som leder till det bidraget och vad finns det för belägg att den saken inte samtidigt kostade oss minst lika mycket?
Belägg tack.

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » sön 08 jan 2012, 11:40

Lite nuffror:

Sveriges kungahus verkar ha ett årligt anslag på 110-115 miljoner kr. http://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage

Kostnaderna för den finska presidenten 2011 var ca 22 milj € eller ca 200 milj kr. http://www.talouselama.fi/tyoelama/halu ... in/a694563

Hur jämförbara dessa kostnader är kan jag inte uttala mig om. Förvånad att presidenten är såpass kostsam. Det var hallå nyligen om att presidentens arvode ska öka från 126 till 160 k€. Det nämndes inte att hur stor den totala budgeten för presidenten är, eller att den kommer att sänks från 22 - 19 milj €.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 08 jan 2012, 14:18

En kostnad som tillkommer är omkostnaderna vid presidentvalet. Då man knappast vill belamra valdagen med ännu ett val, blir det troligen en separat valdag. Hur många kommer att rösta? Vill det sig illa blir vi sittande med en avdankad landshövdingstyp med karisma som en våt pappkartong, framröstad av 23% av valmanskåren...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » sön 08 jan 2012, 19:52

A-lan skrev:Vad har turismen med kungahuset att göra?
Om du vill påstå att kungahuset lett till mer turism, så får du gärna komma med belägg.
Jag frågade om det fanns några beräkningar gjorda. Om jag haft konkreta belägg skulle jag inte ha efterfrågat sådana inte sant? Fast jag skulle nog hävda att det fanns några fler människor i Stockholm under bröllopet senast vilket borde ha inbringat en hel del hotellnätter och restaurangbesök från turister. Fast att det var aningen mer belamrat med folk i Stockholm under den perioden kanske var inbillning.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » sön 08 jan 2012, 20:01

Sifferexcersis i all ära, men jag tror faktiskt att vi har råd att avskaffa kungahuset. Något kan vi väl unna oss.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 08 jan 2012, 21:41

Enklast att svara såhär i stället för i en hopklippt citatsörja.

En statschefs viktigaste uppgift är den representativa. I olika länder kan statschefen dessutom ha olika mycket politisk makt. Detta har naturligtvis ingenting med den representativa uppgiften, och kostnaden för denna att göra. Kostnaden för denna representation, och behovet av lokaler för detta ändamål är självklart oberoende av statschefens titel.

Vad gäller säkerhetsarrangemangen kring exempelvis USAs president, så är de naturligtvis beroende av att ett behov finns, plus att amerikaner förväntar sig uppenbarligen att deras president omges av en viss pompa, också i varje förflyttning, med limousiner, poliseskort etc. Den amerikanske presidenten bär ingen kejsarkrona, men har en uppvaktning värdig en kejsare. även om denna uppvaktning är mera modernt informell, och inte lika bemängd med statsregalier, troner och hermelinmantlar. Det officiella residenset i USA, Vita Huset, är ju däremot förhållandevis litet, och kan då säkert kännas mer hemtrevligt än många andra länders respektive residens.

Det svenska officiella residenset, kungliga slottet, är ju betydlig större, men då går det i gengäld att använda till flera olika saker samtidigt, både som privatbostad åt statschefen, gästrum för utländska besökare på riktigt hög nivå, bankettsal, och ett flertal besöksvärda muséer.

Det finns många gods skäl att ha en förutsättningslös diskussion om det framtida statsskicket, men det finns ingen anledning att inbilla sig att en förändring här skulle spara en väldigt massa pengar.

Användarvisningsbild
matsw

Kostnad: monarki vs republik

Inlägg av matsw » sön 08 jan 2012, 22:50

VeVeN skrev:En statschefs viktigaste uppgift är den representativa.
därför bör vi heller inte ha någon "statschef". Vi ska ha en eller flera officiella representanter. Det ska mycket tydligt inte ha några som helst befogenheter och bytas ut relativt ofta.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 09 jan 2012, 15:46

Kan man inte tänka sig att riksdagen väljer en ny lämplig knug/drottning bland adelsfamiljerna när den nuvarande knugen dör? På det viset skulle man förhoppningsvis slippa de värsta stolpskotten.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 09 jan 2012, 15:52

Oavsett hur man byter statskick blir det en äcklig, kletig och motbjudande dissektion av den svenska statens symboler som torde exkludera stora grupper människor.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 09 jan 2012, 15:53

Urquhart skrev:Kan man inte tänka sig att riksdagen väljer en ny lämplig knug/drottning bland adelsfamiljerna när den nuvarande knugen dör? På det viset skulle man förhoppningsvis slippa de värsta stolpskotten.
Har sagt det förut och säger det igen! Valkungadöme! Vid en ny mora sten, som ersättning för den som danskdj-vlarna snodde.

Ös sen på med så mycket ceremoniel fejkmedeltid att den mest förhärdade lajvare vaxnar.

Mera prål till Folket!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Drottning Silvia & svenska språket

Inlägg av Suresh » mån 09 jan 2012, 15:55

A-lan skrev:
brutus skrev:Att Karl XIV Johan är död saknar betydelse, fordringar går i arv.
Varför?
Vad har hans ättlingar gjort, för att göra sig förtjänt av det?
Erhållit hans gener. Egendomar går i arv. Så fungerar Sverige.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 09 jan 2012, 20:42

VeVeN skrev:
Urquhart skrev:Kan man inte tänka sig att riksdagen väljer en ny lämplig knug/drottning bland adelsfamiljerna när den nuvarande knugen dör? På det viset skulle man förhoppningsvis slippa de värsta stolpskotten.
Har sagt det förut och säger det igen! Valkungadöme! Vid en ny mora sten, som ersättning för den som danskdj-vlarna snodde.

Ös sen på med så mycket ceremoniel fejkmedeltid att den mest förhärdade lajvare vaxnar.

Mera prål till Folket!
Danskjävlar!
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar