Vad är ironi?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vad är exempel på ironi?

Tätorten Bollnäs, vars namn betyder "Det bålda näset", råkar vara framgångsrik i bollsporter
0
Inga röster
Kritiker säger att lagförslaget SOPA (som råkar vara en synonym till "avfall") är dåligt och bör förkastas
4
7%
Eftervärlden har tolkat Niccolò Machiavelli som förespråkare av tyranni, trots att han var republikan
7
12%
Gula gången i Slussen i Stockholm används framför allt som urinoar
6
10%
Guy Fawkes var katolsk reaktionär, men har blivit förebild för anarkister och libertarianer
15
26%
En politiker som förespråkar språktest för invandrare blir utsatt för ett språktest i radio, och misslyckas
21
36%
KTH:s utbildning i farkostteknik förkortas T, och utbildningen i teknisk fysik förkortas F
5
9%

Antal röster: 58

Användarvisningsbild
Knurd

Vad är ironi?

Inlägg av Knurd » mån 23 jan 2012, 17:48

Ett litet språktest.

Vad är ironi? Och vad är inte ironi?

Enligt min ringa mening finns ett tydligt svar. Men det kanske inte är alla som håller med.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
C-J

Re: Vad är ironi?

Inlägg av C-J » mån 23 jan 2012, 18:09

Ett ords innebörd kan förändras med tiden.

Vilket fint väder vi har idag! (Det regnar.)

Transportministern kommer försent till möte pga tåget. (Ödets ironi)

Punkaren som tar på sig en lille skutt t-shirt. (Ironiska generationen)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 23 jan 2012, 19:00

It's like raaaaiin, on your wedding day.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 23 jan 2012, 19:13

Enligt Schopenhauer kan all humor "be traced to a syllogism in the first figure with an undisputed major and an unexpected minor, which to a certain extent is only sophistically valid."

Källa
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 23 jan 2012, 19:35

from L. ironia, from Gk. eironeia "dissimulation, assumed ignorance," from eiron "dissembler," perhaps related to eirein "to speak"
http://www.etymonline.com/index.php?term=irony

Den som talar, är ironisk. Den köper jag.
"of or resembling iron," late 14c., from iron (n.) + -y (2).
Den funkar också.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 23 jan 2012, 22:00

SAOB vet besked.

(Tidigare omedveten om betydelse 1.)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 23 jan 2012, 22:01

Inget försökte jag svara, men det går inte.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 23 jan 2012, 22:21

Intressant när äldre uppslagsböcker använder l (gement L) som förkortning av "eller". Chattspråk?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 23 jan 2012, 23:38

He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

PerFnurt
Kontakt:

Inlägg av PerFnurt » tis 24 jan 2012, 00:02

Ironi är "kul".
Här borde jag haft en självrefererande signatur.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 24 jan 2012, 00:19

micke.d skrev:SAOB vet besked.

(Tidigare omedveten om betydelse 1.)
3)
om det förhållande att en strävan leder till ett resultat rakt motsatt det avsedda l. att en händelseutveckling tager ett helt annat förlopp än man trott sig hava skäl att vänta
Förutom detta så har jag alltid sett ironi som att man säger en sak men menar det motsatta.

1) Lät intressant. Tror mig ha upplevt den från några smarta lärare på gymnasiet.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 24 jan 2012, 08:08

kaxiga Z skrev:
3)
om det förhållande att en strävan leder till ett resultat rakt motsatt det avsedda l. att en händelseutveckling tager ett helt annat förlopp än man trott sig hava skäl att vänta
Förutom detta så har jag alltid sett ironi som att man säger en sak men menar det motsatta.
Engelskan brukar väl skilja på ironi för kontraproduktiva situationer och sarkasm för talad ironi.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 24 jan 2012, 08:26

Subjektivitetens bestämmelse, enligt Kirkegaard i avhandlingen om sokratisk ironi.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 24 jan 2012, 09:49

George Carlin skrev:Irony deals with opposites; it has nothing to do with coincidence. If two baseball palyers from the same hometown, on different teams, receive the same uniform number, it is not ironic. It is a coincidence. If Barry Bonds attains lifetime statistics identical to his father’s it will not be ironic. It will be a coincidence. Irony is "a state of affairs that is the reverse of what was to be expected; a result opposite to and in mockery of the appropriate result." For instance:

If a diabetic, on his way to buy insulin, is killed by a runaway truck, he is the victim of an accident. If the truck was delivering sugar, he is the victim of an oddly poetic coincidence. But if the truck was delivering insulin, ah! Then he is the victim of an irony.

If a Kurd, after surviving bloody battle with Saddam Hussein’s army and a long, difficult escape through the mountains, is crushed and killed by a parachute drop of humanitarian aid, that, my friend, is irony writ large.

Darryl Stingley, the pro football player, was paralyzed after a brutal hit by Jack Tatum. Now Darryl Stingley’s son plays football, and if the son should become paralyzed while playing, it will not be ironic. It will be coincidental. If Darryl Stingley’s son paralyzes someone else, that will be closer to ironic. If he paralyzes Jack Tatum’s son that will be precisely ironic.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 24 jan 2012, 11:55

Knurd skrev:Ett litet språktest.

Vad är ironi? Och vad är inte ironi?

Enligt min ringa mening finns ett tydligt svar. Men det kanske inte är alla som håller med.
Ingen av meningarna är ironisk, men (minst) en av dem beskriver en ironi, det misslyckade språktestet.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Skriv svar