Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Re: Sv: Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Inlägg av Poe » lör 29 jun 2013, 20:02

herj skrev:
Poe skrev:Jag skulle satsa på kryperiet och bockandet och bugandet inför islam; först lägger västerlandet 150+ års hårt arbete på att kämpa sig fritt från kristendommens förtryck, för att sedan lägga sig platt för islams förtryck...

Fast nu stämmer ju inte det ett skit. Åtminstonde i Sverige så har vi dock religionsfrihet som måste respekteras.
Absolut, religionsfrihet är det bästa som hänt sedan skivat bröd, men religionsfrihet innebär också frihet ifrån religion; men inte att religiösa mörkermän obehindrat ska kunna sitta på sina stora ångvältar och köra över folk till höger och vänster i religionsfrihetens namn.
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

el.psy.congroo

Re: Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Inlägg av el.psy.congroo » lör 29 jun 2013, 20:37

Att vi tillåter judar och muslimer skära i sina söners förhud kommer också fördömas.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 01 jul 2013, 11:36

Den knäppa åsikten jag har fått genom att läsa runt på fult designade och dåligt skrivna nätsidor kommer snart att delas av ALLA ANDRA!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » mån 01 jul 2013, 18:11

Thomas P skrev:Ayn Rand var sin egen profet som inte ville bli ihopkopplad med någon annan underlägsen varelse eller ideologi.
Nytt PEL-avsnitt om Ayn Rand, för den intresserade. Ganska underhållande. Handlar mer om hennes filosofiska åsikter än hennes politiska dito (även om de två hör ihop).
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 01 jul 2013, 18:22

el.psy.congroo skrev:Att vi tillåter judar och muslimer skära i sina söners förhud kommer också fördömas.
Kanske, kanske inte. Det är en tradition som överlevt i tusentals år under olika förevändningar. Som symbol för evigt liv, som bevis för stamtillhörighet, trohet mot Gud, för att förhindra onanering, av hälsoskäl etc. Glöm dessutom inte att vanan är väl så förekommande i USA, det handlar inte bara om judar och muslimer.

el.psy.congroo

Inlägg av el.psy.congroo » tis 02 jul 2013, 21:46

Fast hederskultur är också ett exempel på något som existerat i tusentals år, men den håller på att förpassas till soptunnan i väst. Den fördöms i stort sett redan nu. Så att ha existerat i tusentals år är ingen garanti för fortsatt existens.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » fre 05 jul 2013, 19:00

el.psy.congroo skrev:Att vi tillåter judar och muslimer skära i sina söners förhud kommer också fördömas.
Jag hoppas att du har rätt i att det blir så. D.v.s. att man i framtiden kommer att fördöma att man tidigare tillät föräldrar och andra att omskära små barn p.g.a. andra skäl än medicinska.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 jul 2013, 09:52

Arrangerade äktenskap. Att man inte får upptäcka kärlek innan någon har bestämmt vem man ska gifta sig med måste vara bland de mest inhumana traditionerna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

AndersGabrielsson

Inlägg av AndersGabrielsson » mån 08 jul 2013, 15:24

Eller kanske äktenskap helt och hållet. "Vadå, folk lovade varandra offentligt att inte ligga med någon annan resten av livet? Och det var viktigt?"

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 12 jul 2013, 13:48

AndersGabrielsson skrev:Eller kanske äktenskap helt och hållet. "Vadå, folk lovade varandra offentligt att inte ligga med någon annan resten av livet? Och det var viktigt?"
Det tror jag inte. Det är dels helt frivilligt att ingå äktenskap. I de flesta stater är fördelarna måttliga. Det är ju dessutom så att många grupper som förhindrats att ingå äktenskap kämpat hårt för att få göra det.

Och, det är många som inte tar så hårt på det där med att "folk lovade varandra offentligt att inte ligga med någon annan". Samma sak där, dels är det frivilligt att hålla det löftet, och jag kommer inte ihåg att jag lovade min fru, och vice versa, detta under vigselakten, eller att det står in några dokument, det är bara något som vi liksom antar att vi inte gör. Jag tror det har med kärlek att göra. Och om vi ska börja förändra kroppsliga funktioner kan vi väl börja med det här extremt konservativa att äta mat. Det har vi människor gjort sedan vi var som lemurliknande varelser. Snacka om gammalmodigt, precis som kärlek.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

AndersGabrielsson

Inlägg av AndersGabrielsson » fre 12 jul 2013, 19:21

Erkännelsevis var mitt inlägg om äktenskap lätt skämtsamt, men jag tror inte man ska anta att framtidsmänniskorna enbart ser till just vår tids syn på äktenskapet.

Skriv svar