Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Krona

Re: Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Inlägg av Krona » ons 09 jan 2013, 09:40

Speciesismen
Vår likgiltighet inför fattigas lidande (menar här riktigt (globalt) fattiga, inte fembarnsfamilj som inte har råd att köpa Iphone och X-box till barnen)
Resursslöseriet med naturtillgångar
Förstörelsen av orörd natur.
Överbefolkningen (ivrigt påhejad av katolska kyrkan)
EU (nä, nu var jag elak!)
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 09 jan 2013, 11:18

Psykiatrin och finanssektorn
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » ons 09 jan 2013, 11:24

Suresh skrev:Psykiatrin och finanssektorn
... för att inte nämna krigsind

Äh, jag måste fixa min eufemismgenerator ... Sådär

försvarsindustrin ska det stå.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Re: Sv: Vad i vår tid kommer vi i framtiden fördöma?

Inlägg av Homo_Interneticus » ons 09 jan 2013, 14:01

Inte så länge vi har en demokrati (det skulle vara politiskt självmord) och inte så länge den regerande eliten måste sterilisera sig själva och sina egna barn. Ett sådant system kan bara bli godtyckligt och gynna dem som håller en god fasad utåt och som motsvarar tidens normer. Skulle man vilja ha dylika regler om ett parti som t.ex. SD fick majoritet i riksdagen. Undra hur många muslimer som skulle bli beviljade barn i så fall.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 09 jan 2013, 14:07

Krona skrev:Resursslöseriet med naturtillgångar
Den här tror jag kommer vinna alla omröstningar. Hur kunde de, kommer de att säga, samt förfäras av de teorier som gjorde det möjligt.

Alternativt kommer de vara så förtärda av svält och umbäranden att forntiden bara försvinner bort i ett töcken.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 09 jan 2013, 14:27

Homo_Interneticus skrev:Inte så länge vi har en demokrati (det skulle vara politiskt självmord) och inte så länge den regerande eliten måste sterilisera sig själva och sina egna barn. Ett sådant system kan bara bli godtyckligt och gynna dem som håller en god fasad utåt och som motsvarar tidens normer. Skulle man vilja ha dylika regler om ett parti som t.ex. SD fick majoritet i riksdagen. Undra hur många muslimer som skulle bli beviljade barn i så fall.
Folk har accepterat att få många saker reglerade för att inte människor skall bli skadade; sprit, bilar, vapen, i viss mån våra egna kroppar (har jag rätt i att vissa vaccineringar fortfarande är obligatoriska?), våra barn (skolgång är obligatorisk, vad du får göra med dina barn är reglerat och du kan förlora vårdnaden i många fall).

Jag tror att obligatorisk sterilisering kommer, fast kanske inte detta århundrade.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 10 jan 2013, 02:42

Vad fördömmer "vi" idag? Vem kan vara den röst som berättar vad "vi" tycker?

Hela grejen med "vi" är utseplad. Samhällets värderingar fragmenteras allt mer - och då talar jag inte bara om Sverige utan så blir det i det globala samhället. I en flyktigare värld kommer det finnas en större mångfald av olika värderingar. Vad kommer styra då? Vi är i princip dömda till att gå efter gammal hävd och konservativ pragmatism eftersom vi får det svårare att enas. Se på Storbritannien som framtidens samhälle - där har man hållit på så här i hundratals år!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 10 jan 2013, 07:23

Sensemaker skrev:Jag tror att obligatorisk sterilisering kommer, fast kanske inte detta århundrade.

Sensemaker
Varför skulle det behövas. Enligt Hans Rosling så har födelsetalen i världen redan stabiliserats. Befolkningsökningen nu beror inte på höga födelsetal utan ökad medellivslängd och i mitten av detta sekel har befolkningsmängden slutat öka.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 10 jan 2013, 08:10

Billy Kropotkin skrev:
Sensemaker skrev:Jag tror att obligatorisk sterilisering kommer, fast kanske inte detta århundrade.

Sensemaker
Varför skulle det behövas. Enligt Hans Rosling så har födelsetalen i världen redan stabiliserats. Befolkningsökningen nu beror inte på höga födelsetal utan ökad medellivslängd och i mitten av detta sekel har befolkningsmängden slutat öka.
Vi har stabiliserat oss på en för hög nivå och det kommer leda till konflikter

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 10 jan 2013, 11:15

Billy Kropotkin skrev:

Sensemaker
Ifall du läst vad jag skrev från början skulle du förstått att det inte är en fråga om födelsetal eller om befolkningstal utan om att barn skall ha rätt till en god uppväxtmiljö. Bara de som kan ordna en sådan skall få tillåtas föda barn. Antalet barn är inte begränsat så länge man är kapabel att skapa en god uppväxtmiljö åt alla.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 10 jan 2013, 18:49

Och om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått att det svenska samhället redan provat din käpphäst.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 10 jan 2013, 20:48

Framtiden kommer att fördöma Annie Lööf för att hon gick ut och torpederade centerns framåtsyftande idèprogram.

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 11 jan 2013, 01:06

Man bör skilja på den praktiska frågan och den moraliska frågan. Är det i princip en moralisk rättighet för vem-som-så-önskar (eller ens utan att de önskar) att sätta hur mycket barn som de har möjlighet till världen utan att de kan ge rimliga sannolikheter till bra uppväxtmiljö för barnen, eller inte? Och; har vi idag praktiska möjligheter att förhindra det om vi skulle anse att det i princip av moraliska skäl borde förhindras, och om vi anser att det i princip moraliskt borde förhindras och vi har praktiska möjligheter att förhindra det, har vi sådana praktiska möjligheter som inte ger ännu större andra skadliga effekter? Mitt svar är att i princip är det moraliskt rätt att förhindra det; men att vi idag inte har vare sig praktiska möjligheter att förhindra det, eller ännu mindre praktiska möjligheter att förhindra det utan att ge andra skadliga bieffekter.

Och som påpekats ovan, om vi tittar på vad som faktiskt görs idag så verkar det också vara den allmänna uppfattningen (om än att nog långtifrån alla tänker långt nog att själva förstå det); vi gör noggranna prövningar för att få adoptera men inte för att få "egna" barn. (Slutsatsen följer inte logiskt från det eftersom det dessutom finns ytterligare komplikationer vid adoptioner. Men slutsatsen föreslås ändå av det.)
Senast redigerad av 2 tonyf, redigerad totalt 0 gång.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 11 jan 2013, 01:10

Intressant kommentar av Robin Hanson i sammanhanget. Han finner det osannolikt att framtidens folk skulle ägna mycket tid och energi åt att beklaga sig över att vi gjorde förlitet för dem. Ty forntidens folk gjorde nog förlitet för oss, och det är inte våra huvudsakliga klagomål idag (ungefär).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
MatsB

Inlägg av MatsB » fre 11 jan 2013, 01:36

Suresh skrev:Psykiatrin och finanssektorn
Psykiatrin kommer säkert att vara bättre i framtiden liksom medicinerna. En del idag kommer nog att kritiseras. Men att man i framtiden kommer att behandla scizofreni med meditation är nog värsta högoddsaren.

Däremot kommer man nog att kritisera en massa fördomar idag om psykiska sjukdomar. Som att de bara beror på någon obalans i själen och är lätt att självbehandla. Man kommer nog att kritisera de som gett psykiskt sjuka ännu mer skuldkänslor för att de inte har lyckats bota sig själva med meditation, utan istället behövt medicin.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?

Skriv svar