Evidensbaserad barnuppfostran

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
nukleofil

Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av nukleofil » mån 14 jan 2013, 00:18

Som skeptiker kände jag mig ganska lugn fredagen den 21:a december 2012. Föga anade jag när jag gick upp den morgonen att jag skulle få ett av de mest livsomvälvande besked man kan få. Att jag skulle bli pappa, oplanerat, med mitt ex, och att abort inte fanns på kartan. Det var ju inte så att världen gick under direkt, men man insåg ju ganska snabbt att ingenting kommer bli sig likt framöver.

Barnets mor och jag har fattat beslutet att ge vårt förhållande en ny chans och försöka ta oss igenom det här som en familj, men ett problem kvarstår - hur fan uppfostrar man ett barn egentligen? Just nu känner jag mig ungefär såhär, och ångrar gravt att jag inte valde att utbilda mig till barnpsykolog.

Tyvärr verkar det dock som det här med graviditet och barnuppfostran är två områden där irrationalitet och myter frodas. Så, vad finns det för sunda kunskapskällor att söka sig till?

Det bästa jag hittat hittils är webbsidan parenting science, men det lär ju finnas fler guldkorn där ute.

Sensemaker

Re: Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av Sensemaker » mån 14 jan 2013, 10:04

Först: grattis.

Oh ja havandeskap och föräldraskap är fullproppat med myter, missuppfattningar, ren ockultism, hype, dålig vetenskap och gammal vetenskap som inte visat sig hålla. Jag har tyckt att längre wikipedia-artiklar brukar vara en bra första station att kolla upp ett påstående. Läs även diskussionsdelen av en sådan artikel. Man kan sedan gå vidare till de källor som artikeln hänvisar till.

Av omedelbart intresse kan vara att det tycks finnas viss täckning för snacket om att en havande kvinna skall hålla sig borta från kattens låda och låta någon annan tömma den. Livsmedelsverkets kostråd för gravida verkar också vara någorlunda vetenskapligt (kanske något överförsiktigt).

Sensemaker

Användarvisningsbild
andeem
Kontakt:

Inlägg av andeem » mån 14 jan 2013, 10:26

Anna Wahlgren: Barnaboken

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 14 jan 2013, 10:27

:roll:
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 14 jan 2013, 10:29

andeem skrev:Anna Wahlgren: Barnaboken
amenvafan?!

Användarvisningsbild
andeem
Kontakt:

Inlägg av andeem » mån 14 jan 2013, 10:33

pwm skrev:
amenvafan?!
Skojade ju.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 14 jan 2013, 10:42

Det är inte så svårt. I början har de inga krav alls nästan, och de liksom introducerar ett problem i taget.

Prata med barnet när ni är i samma rum och låt inte barnet vara den som tar kontakt medan du sitter med telefonen och surfar, utan kommentera och fråga saker på eget initiativ samt småprata när ni är ute och går i vagn eller hur ni nu förflyttar er.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 14 jan 2013, 10:46

andeem skrev:
pwm skrev:
amenvafan?!
Skojade ju.
:nervous:

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 14 jan 2013, 11:03

The Royal Tenenbaums tycker jag är en fullgod instruktionsfilm för blivande föräldrar.

Grattis som fan, btw :D

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 14 jan 2013, 11:27

Har två lästips:

The Nurture Assumption av Judith Harris
Den går ut på vilken påverkan föräldrar inte har över sitt barn. I korthet så lär sig barn av föräldrar, men det "skrivs över" när det härmar sina kompisar. Att välja och ha koll på social miljö för sina barn kan alltså vara viktigare än uppfostringsstil. (Finns på svenska, på bibliotek & antikvariat antar jag).

Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
KBT-psykolog som med utgång i forskning säger vilka tekniker som fungerar för att få barnen att göra som man vill och ha en bra relation till dem. Titeln syftar till att för att ha en långsiktigt bra relation bör man som tumregel belöna dem minst fem gånger oftare än man straffar dem (tex genom att skälla). En viktig sak i boken är om, när och hur man ska ge vilken uppmärksamhet till barnen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 14 jan 2013, 11:47

devadatta skrev:Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
KBT-psykolog som med utgång i forskning säger vilka tekniker som fungerar för att få barnen att göra som man vill och ha en bra relation till dem. Titeln syftar till att för att ha en långsiktigt bra relation bör man som tumregel belöna dem minst fem gånger oftare än man straffar dem (tex genom att skälla). En viktig sak i boken är om, när och hur man ska ge vilken uppmärksamhet till barnen.
Viktigt är också att förstå att belöning inte är samma sak som godis, TV på kvällen eller sådant, utan oftast är beröm, tid tillsammans och sådant.

Ett av mina bästa tips är också att som pappa ta lång pappaledighet och att ta med barnet i hushållssysslorna - laga mat ihop, dammsug ihop, städa ihop, gå till tvättstugan ihop, handla ihop (sätt inte barnet i en kundvagn om det klarar av att plocka ut mjölk ur hyllan du pekar på). Prata om det ni gör - ni får roligt, barnet blir nyfiket och stolt och allt tar dubbelt så lång tid.

Min snart treåring var med och bakade sockerkaka igår och var i total extas när våra gäster kom för att vi skulle fika på fikabröd som han gjort och hade "dukat" och serverat.

akooha

Inlägg av akooha » mån 14 jan 2013, 12:03

Jag tycker Niel deGrasse Tyson hade något intressant att säga om nyfikenhet och vuxnas vilja att skydda barn från misstag.

http://youtu.be/QELzM3z9m1U

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 14 jan 2013, 12:20

För att spinna vidare på devadatta och tribolite redan sagt.

1) Tid är kvalitetstid, sätt ungkräken i arbete tidigt - det finns alltid enklare sysslor de kan göra och de tycker det är skoj att vara med
2) Överbeskydda inte, bättre att sopa glas ett antal gånger än att låta de dricka ur plastmugg upp till 18-års ålder
3) Fråga inte om det i verkligheten är en order - inte 'Vill du äta nu?' när du menar 'Nu skall vi äta!'. Dessutom fråga aldrig en fråga du inte kan ta ett nej på

Fast ämnet är så stort så jag tror faktiskt man kan skriva en bok om det.

MVH

Hans
Med en 17-årig drul, en 14-årig pubertetsbrallis och en 11-årig huligan
Senast redigerad av 1 Hans S, redigerad totalt 0 gånger.
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 14 jan 2013, 12:23

Hans S skrev:3) Fråga inte om det i verkligheten är en order - inte 'Vill du äta nu' när du menar 'Nu skall vi äta'.
shit ja, tokviktigt

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » mån 14 jan 2013, 12:59

Ge dom mat.
Ge dom kärlek.
Låt dom vara ifred.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson